• سه شنبه ٤ شهريور ١٣٩٩-١٣:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٧٦٠
زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر به شهرداری تهران هشدار داد

سوء استفاده برخی دانشگاه ها از ایجاد نواحی نوآوری

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص سوء استفاده برخی دانشگاه ها از ایجاد نواحی نوآوری و تصرف زمین به بهانه طرح های نوآوری هشدار داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، زهرا نژاد بهرام در دویست و سی و سومین جلسه شورا، طی تذکری خطاب به شهرداری تهران، گفت:  اخیراً برخی از دانشگاه های  شهر تهران، با استناد به دلایل مختلفی همچون ضرورت ارتقاء پیوند دانشگاه و شهر، اقدام به تهیه طرح هایی تحت عنوان نواحی نوآوری نموده اند. از جمله می توان به طرح ناحیه نوآوری دانشگاه تربیت مدرس در منطقه 6 شهرداری تهران، و ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف در منطقه2 اشاره نمود. این موضوع به چند دلیل واجد اشکال بوده و انتظار می رود، شهرداری به سرعت سریعا نسبت  به اصلاح این رویکرد اقدامات لازم را صورت دهد.
 وی در تشریح این دلایل افزود: در مرحله نخست باید متذکر شد، که بخش قابل توجهی از تکالیف مندرج در طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران، کماکان و پس از سال ها از ابلاغ طرح ها، بلاتکلیف مانده و یقیناً در صورت تحرک شهرداری تهران، در مسیر پیگیری تهیه و اجرای طرح های موضعی، طرح های مندرج در طرح های فرادست از اولویت بالاتری برخوردارند  .
نژاد بهرام افزود: در مرحله بعد،  به استناد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری تحت عنوان طرح مجموعه شهری تهران در سال 1380  مقرر شد، از هرگونه توسعه و گسترش فضاهای دانشگاهی در قسمت های مرکزی، و پر تردد پایتخت جلوگیری به عمل آید. فلذا همکاری شهرداری تهران(شهرداری مناطق) در اجرای چنین خواسته هایی فاقد پشتونه حقوقی و قانونی است.
عضو هیات رییسه شورا گفت: از جهتی دیگر، تمرکز بر پیگیری نواحی نوآوری، نیازمند تهیه طرح توجیهی، و پیگیری جهت تایید و تصویب در مراجع ذیربط بوده، و نمی توان پهنه بندی و ضوابط طرح تفصیلی ملاک عمل را بدون اخذ مجوزهای لازم زیر سوال برد. 
نژاد بهرام خاطر نشان ساخت: به استناد بندهای 1 و 2 از بخش(ب) مصوبه  مورخ 25/02/1398 به شماره 300/23652 شورای عالی شهرسازی  و معماری پیرامون طرح ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران، و دانشگاه علوم پزشکی تهران، هرگونه اقدام در خصوص دانشگاه های واقع در بافت های شهری ، منوط به ارائه دستورالعمل جامع توسعه فضایی دانشگاه های کشور، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده، که نتیجه پیگیری های اینجانب حاکی از عدم تهیه و ارائه چنین دستورالعملی، به نهاد مذکور بوده و لذا ممنوعیت فوق الذکر کماکان پابرجاست.
وی یادآور شد: بر اساس بازدیدهای به عمل آمده ، توسط کارشناسان کمیته شهرسازی شورا، از بافت پیرامونی محلات پیرامون دانشگاه های فوق الاشاره، جلب مشارکت ساکنین و دریافت نقطه نظرات به منظور حرکت، در مسیر ایجاد و توسعه نواحی نوآوری صورت نگرفته، و
شهرسازی مشارکت مبنا که از مهمترین افتخارات مدیریت شهری کنونی است، در این موارد زیر سوال رفته است.
نژاد بهرام در پایان گفت: موضوعات اخیر به نوعی یادآور تکرار تجربه تلخ طرح ساماندهی دانشگاه تهران، ودانشگاه علوم پزشکی تهران است ، که پس از گذشت بیش از 2 دهه همچنان به سرانجام نرسیده، و صرفاً منجر به از هم گسیختگی انسجام اجتماعی و بروز اختلافات و تبعات اجتماعی در بافت محلات پیرامون شده است.  لذا ضروری است به منظور جلوگیری از تکرار وقایع تلخ اینچنینی، در دوره مدیریت شهری کنونی، اقدامات و دستورات لازم از سوی جنابعالی که همواره دغدغه توسعه محله محور را مطرح و بر آن تاکید داشته اید، صورت پذیرد.

 

 
233-9

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: