• جمعه ٣١ مرداد ١٣٩٩-١٤:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٧٠٦
مجید فراهانی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما:

ایجاد معاونت اقتصادی و چابک سازی شهرداری تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با ایجاد معاونت اقتصادی و چابک سازی شهرداری در پی ایجاد تحول در کسب درآمد‌های پایدار شهری هستیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،مجید فراهانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما افزود: مسئله رکود اقتصادی و کاهش نرخ رشد اقتصادی بر اثر کرونا مختص به کشور ما نیست و همه کشور‌ها و شهر‌های جهان تحت تاثیر کرونا با افول درآمد‌های شهری مواجه اند. این موضوع در کشور ما با مسئله تحریم هم افزایی یافته است و به همین علت درامد‌های ملی و درامد‌های شهری کاهش جدی یافته اند.
وی اضافه کرد: با شرایط حاکم پیش بینی ما کسری بودجه است. آماری که در صحن شورا برای تحقق درامد‌ها اعلام شد نشان داد که در سه ماهه اول سال نزدیک چهل و پنج درصد درآمد‌ها محقق نشده است که فشار جدی بر طرح‌های شهری را به دنبال دارد.
فراهانی گفت: در بسیاری از موارد هزینه‌های شهر و مدیریت شهری اجتناب ناپذیرند و در هر حالتی باید این هزینه‌ها پرداخت شوند. مثلا هزینه نگهداشت شهر، پسماند، فضای سبز، جمع آوری زباله رفت و روب شهری و هزینه کارگران و پیمانکاران شاغل در شهر و دستمزد کارکنان شهرداری باید در هر شرایطی پرداخت شود، اما یک سری هزینه‌ها مربوط به توسعه و طرح‌های شهری است که تحقق نیافتن بودجه فشار اصلی روی آن‌ها می‌آورد. در چنین شرایطی باید تمرکز بر اتمام طرح‌های نیمه تمام باشد.
وی افزود: به عبارت بهتر نباید بار اضافه در شهر ایجاد کرد. طرح‌های نیمه تمام هم باید به بهره برداری برسند. چون طرح‌های نیمه تمام در صورت تکمیل نشدن برای شهر منفعت ندارند و مشکل جدی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین باید برای تحقق بودجه فکری جدی کرد، زیرا اگر با همین روند پیش رویم قطعا با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، چون نیمی از بودجه شهر تهران ناشی از درامد‌های شهرسازی است. 
فراهانی گفت: درامد‌هایی که بواسطه صدور پروانه تراکم تغییر کاربری مسکونی و اداری تحت عنوان درامد‌های شهری از آن یاد می‌کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: باتوجه به شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌های نهاده‌های ساختمانی تمایل به ساخت و ساز به شدت کم شده است که این اتفاق منجر به کاهش درآمد‌های شهرسازی خواهد شد و کسانی که پولی دارند با توجه به گران شدن مصالح ساختمانی و فقدان جذابیت بخش مسکن احتمالا وارد بازار‌های دیگر می‌شوند؛ بنابراین چشم انداز مناسبی در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود: باید برنامه تحولی ایجاد شود و در این برنامه تحولی چند اقدام متوجه مدیریت شهری است و اقداماتی هم باید در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد. متاسفانه لایحه ارزش افزوده و درآمد‌های پایدار که نمایندگان مجلس قبل زحمت زیادی برای آن کشیدند با نامه دولت توسط شورای نگهبان رد شد و الان دوباره به مجلس جدید ارجاع شده است. 
فراهانی افزود: قرار بود در آمد‌های ارزش افزوده از ۳ درصد به ۴ درصد برسد و درامد‌های پایدار شهری بهبود یابد که می‌توانست وضعیت درامد‌های شهرداری را هم در تهران و هم در سایر کلان شهر‌ها التیام بخشد. 
وی گفت: دولت علاقه نداشت که سهم شهرداری در ارزش افزوده از ۳ درصد به ۴ درصد افزایش یابد. این اتفاق فشار مضاعفی بر شهرداری‌ها وارد می‌کند. 
وی گفت: توسعه حمل و نقل شهری که امروز مهمترین مشکل شهرهاست و هزینه بالایی می‌طلبد جزو انجام تکالیف دولت است. دولت باید نیمی از هزینه توسعه حمل و نقل شهری را بپردازد. 
فراهانی افزود: قرار بود دولت ۱۹ هزار اتوبوس برای کلان شهر‌ها بخرد و نیمی از هزینه توسعه مترو و یک سوم هزینه بلیت مسافران را بپردازد، اما وقتی این تکالیف را انجام نمی‌دهد عملا باید شهرداری هزینه‌های مربوط را پرداخت کند که بار مضاعفی بر دوش شهرداری‌ها می‌گذارد.
وی گفت:، اما از آن طرف مدیریت شهری باید با کاهش هزینه‌های غیرضرور و انضباط اقتصادی سعی کند تا جائیکه امکان دارد هزینه‌های بالای خود را کاهش دهد و ارزان‌تر شهر را اداره کند یعنی مردم هم توقعشان از مدیریت شهری این است که شهر ارزان اداره شود، این موضوع مهمی است و باید به آن توجه شود.
فراهانی افزود: مسئله بعدی تحول در نظام سرمایه داری است. یعنی همه جای دنیا ثابت شده است که تصدی گری جواب نمی‌دهد و بایستی با استفاده از سرمایه‌های مردم این اتفاق رخ دهد بنابراین اعتماد به مردم و جلب سرمایه آن‌ها برای توسعه شهر و ایجاد جهش در حوزه سرمایه گذاری و توسعه طرح‌های شهری کمک جدی به شهرداری‌ها خواهد کرد. 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: