• چهارشنبه ٢٢ مرداد ١٣٩٩-٢١:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٦٣٤
محمد جواد حق شناس

گریزِ آرامش از آرامستانِ ابن بابویه…!

روند تخریب آرامستان «ابن بابویه» به بهانه توسعه و همسان سازی به همراه گفت و گو با محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران واکاوی شد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران «محمد جواد حق شناس»،عضو شورای اسلامی شهر تهران در محدوده ری و تجریش، با اشاره به نقش اوقاف در پیرایش «ابن بابویه» به شکل غیر استاندارد، به «فراز» می گوید:  گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران است؛ «ابن بابویه» ، انگار از قطار توسعه جامانده اما بوی تاریخ از وجب به وجب آن به مشام می رسد. انگار با گام برداشتن بر خاک این منطقه ، فریم های سیاه و سفید عکس های قدیمی را مرور می کنی. از شاعر و نویسنده گرفته تا قهرمان ملی، هنرمند، صوفی و عابد… قبرستانی که سندش را به نام محمد بن بابویه معروف به شیخ صدوق، یکی از فقها و دانشمندان شیعه زده اند. قبرستان «ابن بابویه»، قبل از حکومت ناصرالدین شاه، کشتزار و باغ بسیار وسیعی بود، اما به دنبال پیدا شدن جسد سالم فردی در سرداب باغ که متعلق به شیخ صدوق بود، آرامگاهی برای شیخ صدوق شد و با گذر تاریخ، چهره های بسیاری از جمله علی‌اکبر دهخدا، حسین فاطمی، غلامرضا تختی، میرزاده عشقی، سید اشرف‌الدین گیلانی، محمدعلی فروغی (ذکاءالملک)، اشرف‌الملوک قاجار (فخرالدوله)، حسین بهزاد (بانی سبک مینیاتور تهران)، کشته‌شدگان قیام ۳۰ تیر و… را در خاک خود پوشاند!

 

شکاف تاریخ ابن بابویه به مدد مدیران!

حال تاریخ دارد از شکاف ایجاد شده بر قبور، بر زمین و بر خاک «ابن بابویه» می گریزد و این آرامستان نیز می رود تا مانند دیگر همتاهای خود چون «امامزاده عبدالله» در همان شهر ری، «دارالسلام» در شیراز، «تخت فولاد» در اصفهان و «شاه‌ عبدالعظیم حسنی(ع)» بعد از ۲۰۰ سال عمر با عزت؛ به بهانه توسعه و بهسازی، رنگ و شکلی امروزی به خود بگیرد و به اصطلاح نو نوار شود. به بیان دیگر، در ابن‌بابویه طرح توسعه‌ شبستان در حال انجام است در حالی که بنای موجود متعلق به ۱۵۰ سال پیش است و کاشی‌کاری‌های دوره‌ قاجار را می‌توان روی دیواره‌های این بنا مشاهده کرد. قرار بود شبستان این مجموعه از هر طرف به اندازه‌ بیست متر توسعه یابد و به همین منظور، تعدادی از قبور واقع در این محدوده تخریب شده و برخی سنگ‌قبرهایی که مسئولان آستان می‌گفتند در همان جاهای نخست جانمایی خواهد شد و جابه‌جا نمی‌شوند از میان رفت، به‌گونه‌ای که برخی شواهد حاکی از آن است که این سنگ قبرها در اثر برخورد با لودر شکسته و در محوطه رها شده‌اند.

 

 

 

هر چند پیش از این نیز بخشی از گورستان «ابن بابویه» به نام طرح ساماندهی، تخریب شد و ساخت مقبره جدید در اواخر دهه ۱۳۸۰ برای «شیخ صدوق» بخش قابل توجهی از قبرهای تاریخی «ابن بابویه» را نابود کرد. سال ۱۳۹۰نیز، تصاویری از سنگ قبرهای تاریخی تخریب شده در گورستان «ابن بابویه» منتشر شد؛ تصاویر نشان می دادند که چگونه گورهای تاریخی جاکن شده بودند و بهانه تخریب برخی آن ها، اجرای طرح توسعه شبستان آرامگاه شیخ صدوق و ساماندهی قبرهای گورستان بود. در همان زمان متولیان گورستان ادعا کرده بودند که در این بازسازی، هیچ سنگ قبری خراب نمی شوند و اگر سنگی از جای خود برداشته شود، پس از اجرای طرح دوباره در همان مکان جای می گیرد. اما چنین نشد و سنگ قبر سیدحسن شجاعت نیز تخریب شد.

 

حال نیز همان ادعاها در حالی به قوت خود باقی است که در همین روند همسان سازی، سنگ قبر «محمد علی فروغی»، مشروطه خواه و سیاستمدار سرشناس ایرانی شکسته شد!

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: