• چهارشنبه ٢٢ مرداد ١٣٩٩-٢٠:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٦٣٢
محسن هاشمی در گرامیداشت سی امین سالگرد خاتمه جنگ تحمیلی بیان داشت

پیروزی ایران در جنگ در سال 69، بزرگترین موفقیت برای دیپلماسی محسوب می شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مکاتبات بین آیت الله هاشمی رفسنجانی و صدام در ابتدای سال 69 منجر به پذیرش تمامی خواسته های ایران توسط عراق، بویژه آزاد شدن همه اراضی اشغال شده، آزادی بدون قید و شرط اسرای ایرانی، و بازگشت به قطعنامه 1975 الجزایر گردید، که بزرگترین موفقیت برای دیپلماسی ایران محسوب می شود، و اهداف ایران بدون واگذاری هیچ امتیازی از عراق محقق شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مراسم سی امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی با حضور محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی و تولیت مرقد مطهر امام راحل (ره)، پیروز حناچی، شهردار تهران ، فاطمه هاشمی، رییس بنیاد امور بیماری های خاص،  سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات، علی مطهری، نایب رییس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بهزاد نبوی، رییس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمد فروزنده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی، سردار اعلایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه، سید حمید موسوی، شهردار منطقه 1 و برخی از مقامات کشوری و لشکری در خانه موزه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

 

محسن هاشمی در ابتدای این مراسم با یاد آوری مقام شامخ امام و شهدا گفت: ابتدا لازم است یادی کنیم از صاحبان اصلی این پیروزی، امام وشهدا، که اگر امروز ما سی امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی را گرامی می داریم. به لطف فداکاری ها و ایثارگری های آنهاست، بویژه یادی کنیم از امام راحل، که تلخی جام زهر پذیرش قطعنامه، با پیروزی و صلحی که این تصمیم برای ایران و نسل های آینده به همراه آورد، تبدیل به شیرین ترین شهدها برای ایشان و ملت ایران شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه سرداران و اساتید برجسته موضوع حضور دارند، فقط به دو نکته در این رابطه اکتفا می کنم:

نکته اول، تاثیر یاداوری اینگونه پیروزی ها در تقویت غرور ملی و بهبود سرمایه اجتماعی است. تقریبا همه کشورهایی که به نوعی مورد حمله یک نیروی خارجی قرار گرفتند، روز خاتمه جنگ را جشن می گیرند. و کهنه سربازان و آسیب دیدگان در جنگ را مورد تقدیر و تکریم قرار می دهند، که هم برای نسل گذشته وهم برای نسل جدید این دستاورد یاداوری وتقویت گردد، و انسجام و وحدت اجتماعی و غرور ملی که بزرگترین سرمایه های یک جامعه هستند، ارتقا یابد.

هاشمی افزود:  البته برای ما این موضوع اهمیتی دو چندان دارد، چون دفاع مقدس ما تنها یک جنگ بر سر زمین نبود، بلکه دفاعی همه جانبه از اعتقادات، تمدن، فرهنگ و شخصیت ملتی بزرگ بود، و شایسته است که سالروز پیروزی ایران در این جنگ هشت ساله گرامی داشته شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اما می بینیم در سی سال گذشته، تنها روز آغاز جنگ مورد توجه تبلیغات رسمی بوده، و روز پیروزی ایران وآغاز صلحی پایدار مورد غفلت قرار گرفته، و در هیاهوی مسایل سیاسی گم شده است.

هاشمی گفت: نکته دوم، در رابطه ویژگی های دفاع مقدس در تاریخ ایران است. آخرین باری که ایران در جنگی توانست همه تمامیت ارضی خود را حفظ کند، مربوط به جنگهای عثمانی است. و در جنگ های مختلف دوران قاجار و پهلوی، هربار بخشی از خاک ایران جدا شده است. اما در جنگ تحمیلی، با وجود آنکه ابرقدرت های جهان و کشورهای منطقه، بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از عراق حمایت می کردند، پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران در 26 تیر سال 1367 و برقراری آتش بس در 29 مرداد همین سال، یک وضعیت ناپایدار نه جنگ و نه صلح بین ایران وعراق ایجاد شد، که هزینه سنگینی به کشور تحمیل می کرد.

هاشمی ادامه داد: اما از ابتدای اردیبهشت سال 1369، مکاتباتی بین صدام،   رییس جمهور عراق و آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور ایران شکل گرفت که در نهایت در 23 مرداد سال 1369، دقیقا سی سال قبل، منجر به پذیرش تمامی خواسته های ایران توسط عراق، بویژه آزاد شدن همه اراضی اشغال شده، آزادی بدون قید و شرط اسرای ایرانی و بازگشت به قطعنامه 1975 الجزایر گردید، که بزرگترین موفقیت برای دیپلماسی ایران محسوب می شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نکته جالب در این زمینه، نقش ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی است که با مشورت مستمر با رهبرمعظم انقلاب، و استفاده از توان کارشناسی وزارت خارجه  و شورای عالی امنیت ملی، این مذاکرات را راهبری کرده و با اشراف به روانشناسی صدام، در پیش نویس های تهیه شده، تغییرات جدی ایجاد کردند. و با استفاده از شرایط بحرانی عراق که با اشغال کویت نیاز به ایجاد امنیت از ناحیه ایران داشت، توانست اهداف ایران را بدون واگذاری هیچ امتیازی از عراق بدست آورد.

هاشمی گفت: بعد از این موفقیت و بر قراری شرایط صلح پایدار، مقام معظم رهبری در طی مراسمی نشان درجه یک فتح را به آیت الله هاشمی اعطا کردند.

محسن هاشمی در پایان مراسم گفت: امید است این روز از سوی همه مسئولان نظام گرامی داشته شود، و ما در صدد هستیم هر ساله این مراسم را برگزار کنیم.

محمد فروزنده : سند پیروزی ایران در جنگ، تکلیف ما را برای همه با عراق روشن کرد.

در این مراسم همچنین محمد فروزنده از فرماندهان دفاع مقدس و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی گفت: سند پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جنگ در پرتو راهبرد های آیت الله هاشمی و فرماندهی مقام معظم رهبری به دست آمد.

وی ادامه داد: امروز با در دست داشت این سند که در سایه فرماندهی مقام معظم رهبری و با راهبرد ها و تاکتیک های عملیاتی آیت الله هاشمی به دست آمد، برای همیشه تکلیف ما را با مردم و دولت عراق روشن کرده است.

وی افزود: وظیفه ای که امروز بر عهده ما است، این می باشد که ادامه این سند را باید پی گیر شود، تا به نتیجه برسانیم، و حقی را که در سند به دست آوردیم، در زمین نیز محقق شود.

در این مراسم همچنین سردار اعلایی فرماند اسبق نیروی دریایی سپاه گفت: جنگ ایران و عراق در 23 مرداد سال 69 و با پیروزی ایران از طریق پذیرش خواسته های بدون قید و شرط ایران خاتمه یافت. و در این راه نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان ریاست جمهوری که تغییر معادلات زمان را درک کرد، و توانست با دیپلماسی و استفاده از ابزار جنگ این موفقیت را به دست بیاورد، بی بدیل است.

در پایان این مراسم، از یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، روح الله خورشیدوند تقدیر شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: