• سه شنبه ٢١ مرداد ١٣٩٩-١٦:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٦١٤
احمد مسجد جامعی پس از گزارش رابط شورایاری منطقه 5 :

مسير گردشگري كن را باید احيا کرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: زمانی منطقه کن، مسیر گردشگری مذهبی و طبیعی تهران به "امام زاده داوود" بود. واز همین پل کن، که تنها پل آجری تهران است، عبور می کردند. در واقع پل کن، شهران و کوهسار، یک راه گردشگری قدیمی است که از میان انبوه درختان می گذشته است. اما با این وجود، من در این طرح‌های جديد گردشگری توجهی به این موضوع ندیدم، و بايد به این موضوع توجه شود. این راه را می‌شود احیاء کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و سی امین جلسه شورا و پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه 5 ، گزارش‌هاي ارائه شده توسط شوراياران در صحن شورا را صريح و بدون محافظه‌كاري خواند و گفت: اين ويژگي به دليل بلوغ كاري شوراياران حاصل شده است.

احمد مسجدجامعي با اشاره به گزارش ارائه شده توسط دبير شوراياران منطقه 5 در صحن شورا، گفت: تشکر می‌کنم از تمام شورایاران كه گزارش‌های خوبی ارائه می‌کنند، گزارش آقای امیر قاسمی هم بسیار خوب بود. يعني گزارش‌ها صریح و بدون محافظه کاری است، كه این ویژگی به دلیل بلوغ کاری آنها حاصل شده است.

وي با بيان اينكه منطقه 5 چند دوره مختلف داشته است، گفت: این که مطرح کردند این منطقه شهدای زیادی داشته، محصول آن دوره های پیشین است. ساکنان روستاهای کن، حصارک، سولقان، حسن آباد، باغ فیض، و مرادآباد همه مردمانی اصیل و ریشه دار هستند. در دهه چهل تا اوایل انقلاب، منطقه کن، توسعه آرامی داشته است و در این منطقه  روستاهای زیادی وجود داشته، که یکی از آنها روستای کن است که محل مهمی بوده و هنوز هم گویش خاصی دارند، که ادامه زبان تاتی است.

عضو شوراي شهر تهران افزود: اینها هنوز هم شاعران خودشان را دارند. از زمان های گذشته این منطقه میوه تهران را از طریق بازار طرشت تامین می‌کرده، و در همه گزارش‌های کهن به این مسئله اشاره شده، که اینجا سرزمین بسیار آبادی بوده است. ولی این روال توسعه در این 40، 50 سال رعایت نشده است.

مسجدجامعي در ادامه گفت: حتی در دهه های چهل و پنجاه شهرک های جدیدی چون آپادانا، شهرک اکباتان، آریاشهر، کوی بیمه در این منطقه ساخته شده است. به لحاظ ساخت و ساز و شیوه‌های بهره برداری از فضاهای طبیعی در اینها بسیار با قاعده و حساب شده عمل شده است، ولی این قواعد الان بهم ریخته است.

وي افزود: در سال های اول انقلاب تا نیمه های دهه شصت و تقریبا همزمان جنگ تحمیلی با رشد و گسترش چشمگیری در بافت های مسکونی این منطقه مواجه شدیم. این صدها موردی که آقای امیر قاسمی گفتند، که به آنها اخطار داده اند که نا ایمن هستند. اتفاقا محصول ساخت و سازهای جدید است، یعنی از نوع بافت فرسوده ای چون اطراف ری نیست، و این موضوع قابل مطالعه است.

رئيس ستاد هماهنگي و اجرايي شوراياري‌هاي شهر تهران با بيان اينكه ما مکان هایی داریم که الان پس از گذشت 100 سال همچنان برقرار است و استمرار دارد، تصريح كرد: این تذکرها مربوط به ساخت و سازهای جدید شهری است که از سال 58 تا 66  به صورت گسترده  داشته ایم و از اواسط دهه شصت به بعد هم  با ساخت و ساز بر روی ارتفاعات مواجه هستیم، که هم بد منظر شده و هم تهدیدی برای منابع طبیعی سرشار آنجاست، که از ریه های تنفسی تهران است.

مسجدجامعي افزود: زمانی منطقه کن مسیر گردشگری مذهبی و طبیعی تهران به امام زاده داوود بود واز همین پل کن  که تنها پل آجری تهران است عبور می کردند. در واقع  پل کن، شهران و کوهسار یک راه گردشگری قدیمی است که از میان انبوه درختان می گذشته است.

وي خطاب به مظاهریان، معاون شهردار تهران گفت: من در این طرح‌های جديد گردشگری ندیدم، و بايد به این موضوع توجه شود. این راه را می‌شود احیاء کرد. در کنار این موضوع، الان مسئله ساخت و سازهای غیر اصولی را داریم و به نظرم یک پروژه‌ای است که می‌توان به آن توجه کرد.

مسجدجامعي با اشاره به تاريخ و سنت تهران قديم گفت: در سنت کهن تهران، کن و امام زاده داوود، همه اینها بوده، اینجا توتستان‌های فراوانی داشته که وقف زائران بود و چنارهای هزار ساله  آن جا که مشهور است. اگر به بعضی گونه های گیاهی  و جانوری آنجا رسیدگی نشود، منقرض خواهند شد و پرداختن به آنها ضروری و فوری است.

 
230-19

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: