• سه شنبه ٢١ مرداد ١٣٩٩-١٣:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٦٠٧
محمد علیخانی در گفت و گو با رکنا مطرح کرد:

شهرداری مقصر غیرمستقیم قتل های خیابانی / بدهی 800میلیون دلاری دولت به شهرداری / کار روحانی با اصلاح طلبان تمام شد

اجتماعی رکنا: روزهایی که ترس مردم با زلف ابتلا به بیماری کووید-19 گره خورده است، اجرا شدن یا نشدن طرح ترافیک هم بلایی شده به جان مردم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار اجتماعی رکنا، ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد تا روزهای بحران شیوع بیماری کووید-19 را مدیریت کند اما گاهی این مدیریت با چالش هایی روبروست که باعث سرگردانی شهروندان به ویژه تهرانی ها می شود. یکی از نقاط چالش اجرای طرح ترافیک است که مدیریت شهری برای اجرای آن پافشاری می کند و ستاد ملی مبارزه با کرونا بر اجرا نشدنش اصرار دارد.

اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه ای داشته باشد و طبق آن مدیریت شهری را موظف به اجرا نشدن طرح ترافیک کند، تکلیف تهرانی نشین ها مشخص می شود اما مشکل اینجاست که یک روز ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه می کند طرح ترافیک یک هفته اجرا نشود و بعد از آن مصوبه ای ندارد و مدیریت شهری اقدام به اجرای طرح ترافیک می کند. یکبار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهردار تهران زنگ می زند و اجرای طرح ترافیک را شبانه لغو می کند و یکبار مدیریت شهری را با رسانه ها به چالش می کشاند. یکبار مشاوران وزیر در فضای مجازی مدیران شهری را متهم به اجرای طرح ترافیک و اشاعه بیشتر ویروس کرونا می کنند و یکبار مدیران شهری از اجبار خود می گویند برای اجرای طرح ترافیک.

مخلص کلام شهروندان تهرانی هر صبح قبل از خروج از منزل باید هزار و یک خبر را چک کنند تا ببینند می توانند با خودروی شخصی شان به محل کار بروند یا تن شان باید در اتوبوس و مترو بلرزد مبادا به کرونا مبتلا شوند. در حالی که فقط کافی است ستاد ملی مبارزه با کرونا یک مصوبه داشته باشد؛ "تا پایان بحران کرونا طرح ترافیک لغو شود!" اما این ستاد تاکنون از این مصوبه شانه خالی کرده است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تمام زوایای لغو طرح ترافیک یا اجرای آن را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: موافق لغو طرح ترافیک نیستیم و معتقدیم در شیوع ویروس کرونا تاثیری ندارد. عوارض لغو طرح ترافیک بیشتر از اجرا شدن آن است.

تصمیم گیری دولت بدون حضور متخصصان

وی در پاسخ به این سوال که لغو و اجرای طرح ترافیک برای شهروندان تهرانی سردرگمی به وجود نیاورده است؟ گفت: این موضوع مقطعی است. طرح ترافیک را به عنوان پایلوت و نمونه لغو کرده اند تا مشخص شود چقدر در کاهش یا افزایش آمار ابتلا به کرونا تاثیر دارد. این شرایط آزمایشی است برای آن که آمارها مورد بررسی قرار گیرد. ما معتقدیم همان بسته پیشنهادی که به دست ستاد ملی مبارزه با کرونا رسیده، بهترین راه است. البته در این بسته بر پیشنهاد دیگری مانند افزایش تعداد اتوبوس ها تاکید شده است. دولت اگر می خواهد فاصله گذاری رعایت شود از محل اعتبارات کرونا به شهرداری ها کمک کند تا اتوبوس خریداری کنند. دولت همانطور که در جاهای دیگر هزینه می کنند، برای سلامتی مردم باید اعتباراتی به حمل و نقل اختصاص دهد اما تاکنون به وظایف خود عمل نکرده است. لغو طرح ترافیک مشکلی را حل نمی کند و سوال اینجاست که آیا محدوده مرکزی شهر ظرفیت این همه خودرو را دارد؟ متاسفانه وقتی بدون بررسی و اظهارنظر کارشناسانه متخصصان درباره امر تصمیم گرفته می شود، نه تنها نتیجه ای حاصل نمی شود بلکه به نتیجه باعکس می رسیم.

تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم الاجراست

وی با بیان این که به جهت همکاری با ستاد ملی مبارزه با کرونا نظرات تخصصی خود را اعلام می کنیم، افزود: مسلما تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم الاجرست. وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند: "هر چیزی ستاد ملی مبارزه با کرونا می گوید را قبول دارم." دیگران هم باید به آن عمل کنند. به همین جهت شهرداری همکاری های لازم را در این موضوع با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشته و دو هفته اجرای طرح ترافیک را به تعویق انداخته است. ولی قرار نیست طرح ترافیک به صورت دائم لغو شود.

شهرداری از مردم پول گرفت ولی پارکینگ نساخت

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک سابق یکی از مخالفان سرسخت ساخت پارکینگ در شهر بود و این مخالفت ها امروزه در بحران کرونا تهرانی نشین ها را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است. محمد علیخانی در این مورد تاکید کرد: کار آنها اشتباه بود. این تصمیم آنها باعث شد که درآمد پارکینگ و پارک حاشیه ای حذف شده است. معترض ساخته نشدن پارکینگ توسط شهرداری هستیم. شهرداری از مردم پول گرفته اما پارکینگ نساخته است. نساختن پارکینگ خلاف قانون است و کسی نمی تواند بگوید نظر شخصی من این است شهر پارکینگ نمی خواهد.

قتل و درگیری بر سر جای پارک

وی با بیان این که خودروهایی که وارد محدوده می شوند، مجبورند جلوی خانه ها و در کوچه های تنگ پارک کنند و همین باعث تنش شهری شده است، افزود: سالانه درگیری ها و قتل های بسیاری به دلیل جای پارک رخ می دهد. با این وجود هنوز پارک حاشیه ای ساماندهی و پارکینگ به تعداد لازم ساخته نشده است. طبق برنامه در تهران چیزی حدود 600هزار پارکینگ کسر داریم و شهرداری باید آن را تامین کند. معاونت جدید پیگیر ساماندهی پارک حاشیه ای است. اما متاسفانه سه سال را از دست دادیم آن هم به دلیل نوع نگاه مسئولان وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری که آسیب های زیادی به حمل و نقل و ترافیک تهران زدند. پارک حاشیه ای، ساخت پارکینگ ها، پیگیری نکردن خرید اتوبوس ها و... از آسیب هایی بود که به شهر تهران وارد کردند. در حال حاضر این اجرای این سیاست ها در شهر کلید خورده است. پیگیری آن هستیم که در مدیریت شهری دوره پنجم این موضوعات به نتیجه برسند. در حال حاضر خودروها در محدوده مرکز شهر به شدت با کمبود پارکینگ مواجه هستند.

مشکل ترافیکی جلوی چشم معاون حمل و نقل شهرداری

محمد علیخانی با اشاره به مشکل پارکینگ در شهر تهران گفت: کافی است از خیابان ایرانشهر که معاونت حمل و نقل و ترافیک در آنجا واقع شده بازدید کنید. خودروها دو طرف خیابان دوبله پارک کردند و به سختی یک خودرو می تواند از بین آنها عبور کند. جالب است که یک لاین دوچرخه هم آنجا درست شده که بخشی از خیابان را به خود اختصاص داده و خیابان را تنگ تر کرده است. این وضعیت خیابان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است. وقتی جلوی چشم خودشان این اتفاق می افتد، حساب کنید بقیه خیابان ها چه وضعیتی دارد.

فقط می گوییم مردم را جریمه کنید

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط شیوع کرونا پلیس در خیابان هایی که امکان اجازه پارک حاشیه ای به شهروندان نمی دهد و آنها را جریمه می کند؟ تاکید کرد: صرفا جریمه مردم جوابگو نیست. ابتدا باید امکاناتی برای مردم فراهم کنیم، اما وظیفه خودمان را انجام نداده ایم و فقط می خواهیم مردم را جریمه کنند. تنها جریمه راهکار نیست و مشکل را حل نمی کند و فقط نارضایتی را در پی دارد. ولی اگر پارک حاشیه ای اجرا می شد، فضاهای ممنوع و مجاز مشخص می شد، مردم تکلیف خودشان را می دانستند. اما هیچ امکانی برای مردم فراهم نکرده ایم و آنها هم هر جا دلشان بخواهد پارک می کنند.

احمدی نژاد هم اتوبوس خرید اما روحانی نه

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به این که دولت مقصر است، افزود: ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم می گیرد که همه خودروهای شخصی را بیرون بیاورند اما وظیفه ای که داشته را انجام نداده است. دولت در حمل و نقل عمومی باید کمک ها و یارانه هایی می داده که هنوز به این وظایف عمل نکرده است. در دولت مرحوم آیت الله هاشمی صد در صد اعتبار خرید 1500 تا 1700 دستگاه اتوبوس، در دوره خاتمی صد در صد اعتبار خرید 3000 دستگاه اتوبوس و حتی در دولت احمدی نژاد 82.5درصد اعتبار خرید حدود 2هزار اتوبوس پرداخت و اتوبوس ها برای شهرداری تهران خریداری شده است. در دولت آقای روحانی مصوبات خوبی وجود داشته است. طبق این مصوبات دولت می بایست 19هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها اضافه می کرد که سهم تهران 5هزار اتوبوس و 4هزار مینی بوس بود. اما سال آخر دوره دوم ریاست جمهوری روحانی هستیم و هیچ اعتباری برای خرید اتوبوس اختصاص نیافته است. دولت های مختلف وظیفه خود را برای خرید اتوبوس کم و بیش انجام داده اند. متاسفانه در این دولت هیچ اتفاق قابل توجهی صورت نگرفته است.

دولت پول نقد از مردم گرفت و به شهرداری نداد

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به جریمه های راهنمایی و رانندگی گفت: دولت 60درصد جریمه ها ی وصولی شهر تهران را باید به شهرداری بپردازند اما تاکنون این درآمد به شهرداری ها اختصاص پیدا نکرده است. طبق قانون 60درصد جریمه ها را باید به شهرداری (جریمه هر شهر باید به شهرداری آن پرداخت شود)، 20درصد آن به راهنمایی و رانندگی و 20درصد دیگر نیز به صندوق تامین خسارت‌های بدنی اختصاص می یابد. دولت این پول نقد که از مردم وصول کرده است را به شهرداری نپرداخته است. در سال 98 فقط چیزی حدود 35میلیارد تومان از این منبع به شهرداری پرداخت شده است در حالی که باید 720میلیارد تومان پرداخت می کردند. دولت این پول که متعلق به شهرداری بوده را هم به شهرداری ها نداده است.

40هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری ها

محمد علیخانی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها افزود: طبق قانون هدفمندی یارانه ها، دولت باید در سال 10 درصد جهت گسترش و بهبود حمل و نقل عمومی به شهرداری ها بپردازد. در حالی که 10 سال از تصویب این قانون می گذرد دولت از این محل هیچ مبلغی را به شهرداری ها پرداخت نکرده است. دولت هر ساله از محل هدفمندی یارانه ها 40هزار میلیارد تومان درآمد دارد. اگر 10درصد این مبلغ را در نظر بگیریم 4هزار میلیارد تومان هر ساله دولت باید به شهرداری ها می پرداخت. 10 سال این قانون مورد بی توجهی قرار گرفته است و طلب شهرداری ها از دولت 40هزار میلیارد تومان شده که سهم تهران از این مبلغ حدود 15هزار میلیارد تومان (در 10 سال) است.

بدهی های انباشته شده دولت به شهرداری

وی با بیان این که متاسفانه دولت به وظایف خود عمل نکرده است، تاکید کرد: در این مورد دستگاه های نظارتی نیز مقصر هستند. چطور در مواقع دیگر وقتی پولی که در جای خودش هزینه نشود، دستگاه های نظارتی ورود می کنند و حتی پرونده قضایی تشکیل می دهند اما درباره مطالبات قانونی شهرداری ها این نظارت وجود ندارد؟ مردم مستقیما آسیب این موضوع را متحمل می شوند. وقتی دولت این پول را نداده است مردم آسیب می بینند. در حمل و نقل مشکل پیش می آید و در ترافیک و آلودگی هوا تاثیرگذار است. همچنین وقتی این بدهی ها پرداخت نمی شود انباشته می شود و هیچ دولتی توان پرداخت همه این بدهی را نخواهد داشت. علت اصلی ترافیک و آلودگی هوا عدم اجرای قوانین است.

بدهی وحشتناک دولت به شهرداری

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به قانون صرفه جویی سوخت از محل سوخت، افزود: طبق این قانون "مدیریت مصرف سوخت" وزارت نفت باید به ازای انجام هر سفر با حمل و نقل عمومی که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود چیزی حدود 10سنت به شهرداری بپردازد. در این بخش نیز رقم بسیار سنگینی دولت به شهرداری بدهکار است. مترو از سال 79 راه اندازی شد. در آن زمان آقای مهدی هاشمی مدیرعامل بهینه سازی بود و قرار بر این شد که به ازای هر سفر 25سنت از محل صرفه جویی سوخت به شهرداری پرداخته شود. اما این مبلغ بازبینی شده و حدود 10 سنت موافقت شد. در سال 98 دولت برای این موضوع چیزی حدود 160میلیارد تومان به مترو پرداخت کرده است. در حالی که از سال 79 تاکنون 8میلیارد سفر با مترو انجام شده است. اگر این تعداد سفر را در 10سنت ضرب کنیم. چیزی حدود 800میلیون دلار بدهی دولت به شهرداری است. با این حساب بدهی های دولت به شهرداری وحشتناک است. یارانه، قانون صرفه جویی از محل سوخت، خرید اتوبوس، سهم شهر از جریمه ها و... کاری انجام نشده است. دولت های قبل به تمام تعهدات خود عمل نکردند اما این دولت کمتر از همه به تعهدات خود عمل کرده است.

محمد علیخانی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسید حسن روحانی که با امتیاز اصلاح طلبان به مسند ریاست جمهوری رسید، بیشتر از اصلاح طلبان مدیریت شهری حمایت کند. چرا این حمایت نشد؟ گفت: با اصلاح طلبان کارش تمام شد. ایشون باید به بخش دیگری بیشتر سرویس بدهد که بعد اذیتش نکنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: