• دوشنبه ٢٠ مرداد ١٣٩٩-١٨:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٨٩
آرش حسینی میلانی

شورایاران ۳هزار پروژه معرفی کرده‌اند

پنجمین دوره فعالیت انجمن محلات و شورایاری‌های شهر تهران، یک‌سال پیش با مشارکت بیش از 500 هزار نفری شهروندان کار خود را آغاز کرد. پیش از این، شورای پنجم با انجام اصلاحاتی که در اساسنامه شورایاری‌ها، برنامه جدیدی برای فعالیت شورایاری‌ها در این مقطع طراحی کرده بود تا شورایاری در ریل جدیدی از فعالیت قرار بگیرند.  در این چارچوب، پس از برگزاری انتخابات تلاش شد، شورایاری‌های محلات سریعا کار خود را آغاز کرده که با انتخاب هیات رئیسه انجمن‌ها هم در سطح محلی و هم در سطح مناطق، این کار انجام شد. در این چارچوب، اکنون بیش از 347 محله تهران و تمامی مناطق 22 گانه شهری، دارای هیات رئیسه بوده و همچنین کارگروه‌های تخصصی مناطق نیز فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.  در نخستین گام، ستاد هماهنگی شورایاری‌ها از تمامی شورایاری‌ها درخواست کرد که گزارش تحویل و تحول را تهیه کرده و 3 مسئله محلی و یک ابر مسئله دارای اولویت را مورد شناسایی قرار داده و به این ستاد معرفی کند. این گزارش‌ها از سوی ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مورد بررسی و جمع‌بندی قرار گرفت و گزارش نهایی به معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران ، ارسال شد. همچنین شورایاری‌های محلات و ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در همکاری با کمیسیون بودجه و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران، توانسته‌اند 3هزار پروژه کوچک مقیاس را به شهرداری معرفی کند. اجرای این پروژه‌ها می‌تواند فتح بابی برای مشارکت بیشتر مردم در تحقق طرح‌های خدمت محور باشد. علاوه بر این طرح، ستاد هماهنگی شورایاری‌ها 2 پروژه حمایت‌طلبی با موضوعات محیط زیستی از سوی ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با همکاری شورایاری‌های محلات آغاز کرده است. یکی از این پروژه‌ها، درخصوص موضوع چنارستان خیابان ولیعصر با مشارکت شورایاری‌ها و اصناف در حراست از این میراث سبز طبیعی شهر تهران و دیگری، حراست و احیای 2 روددره درکه و فرحزاد بوده است. همچنین تلاش می‌شود برنامه‌هایی برای سایر روددره‌های منتهی به تهران نیز با همکاری شورایاری‌ها برگزار شود.
یکی از اقدامات دیگری که از سوی ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مورد توجه قرار گرفته است، گزارش دهی شورایاری‌ها به اعضای شورای شهر برای معرفی بهتر مناطق و محلات شهری تهران است که تاکنون رابطان 7 منطقه و 2 دبیر محله، با حضور در صحن، گزارش خود را ارائه داده‌اند. واکنش اعضای شورای شهر نیز نسبت به این گزارش‌ها بسیار مثبت بوده و با ارائه نظر، مشارکت فعالی در این رابطه داشته‌اند. در واقع، تلاش شده تا با طرح موضوعات منطقه‌ای و محلی، فرصت گفت وگو و بحث درباره آنها در صحن شورا فراهم شود.  در این مدت نیز، آقای مهندس هاشمی، ریاست شورای شهر هم جلسات منظمی با شورایاران در سطح مناطق برگزار کردند که تلاش شده، فرصتی برای تعامل بیشتر و گفت وگو میان شورای شهر و شورایاری‌ها در عالی‌ترین سطح فراهم شود. در این جلسات، موضوعات و مسائل محلی مطرح شده و ریاست شورا ضمن در جریان قرار گرفتن این موضوعات، رهنمودهایی را به شهرداری مناطق و شورایاران می‌دادند که راهگشا بوده است. با این حال، مهم‌ترین اقدام از سوی شورایاری‌ها در مدت زمان یکساله فعالیت‌شان را باید ایفای نقش جدی آنها در مقابله با ویروس کرونا دانست؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت شورایاران در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا بوده‌اند. در این چارچوب، کمیته ویژه‌ای در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها برای بررسی موضوع و ایفای نقش شورایاری‌ها تشکیل شد. رابطان مناطق در این باره مشارکت فعالی در این رابطه داشته و همکاری و هماهنگی خوبی میان شورایاری‌ها و ستاد مدیریت بحران شهر تهران شکل گرفت. آنها علاوه بر ایفای نقش در گندزدایی و ایمنی سازی، نقش فعالی در توزیع کمک‌های معیشتی در قالب مواد غذایی و مواد ضدعفونی و نقش فعالی هم در اطلاع‌رسانی، آگاه سازی و آموزش شهروندان در مقابله با این ویروس داشتند. آنها همچنین همکاری خوبی با سایر نهادهای محلی مانند هیات‌ها، بسیج و مساجد داشتند. در پایان لازم است به اقدام ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به برگزاری جشنواره حکایت تهران اشاره کرد که به منظور تلاش برای حفظ هویت محله‌ای شهر تهران برگزار شد. این جشنواره گامی بود که مردم تهران با ارسال تصاویر، خاطرات و فیلم های خود برای ثبت هویت محله‌شان برداشتند.

وظایف و آداب نمایندگی شورایاران
 تفاوت اصلی شورایاران با دیگر نمایندگان مردم در سطح شهر و مجلس به پایگاه اجتماعی محلی ایشان‌ بازمی‌گردد.
وقتی انتخابات در سطح محله برگزار می‌شود، بیشتر اعتبار داوطلب و اعتماد اجتماعی مردم به وی تعیین‌کننده نتیجه کار است.
به همین‌خاطر است که منتخبان شورایاری بیش از آنکه از نهاد شورایاری اعتبار کسب کنند، به آن اعتبار می‌بخشند.
 انجمن معتمدین محله نام دیگر انجمن شورایاری است که در واقع خیلی با مسما‌تر به‌نظر می‌رسد.
با این توصیف لازم است شورایاران در حفظ اعتبار اجتماعی خود کوشا باشند و دقت کنند در دوره نمایندگی به آن لطمه وارد نشود و حتی به آن افزوده شود.
 این کار ممکن نیست، مگر با انجام وظایف نمایندگی و رعایت آداب آن، علاوه بر اینکه شورایاران در میان مردم بایستی حضور فعال داشته باشند، باید از برگزاری جلسات عمومی و مجامع محلی نیز غافل نشوند تا بتوانند از این طریق نیازها و مشکلات مردم محله را به درستی درک نموده و در انجام آنها تلاش نمایند. نخستین و مهم‌ترین کاری که شورایاران باید انجام دهند و آن را فرا بگیرند، آشنایی با برنامه نویسی و بودجه‌ریزی است، این مهم به 2 روش اجرایی می‌شود:
۱- شرکت در جلسات با مسئولین و بیان دیدگاه‌ها، ارائه پیشنهادها و نقد عملکرد و پرسش‌گری
۲- دادن طرح مشخص در زمینه‌های مختلف امور محلی به‌صورت مکتوب و رسمی که کامل‌ترین شکل آن در قالب طرح بودجه سالانه محله است.
شورایاران باید بدانند؛
برنامه چیست و چه ساختاری دارد؟
اجزای یک برنامه چیست؟
برنامه‌ریزی چگونه صورت می‌گیرد؟
 برنامه‌ریزی چه نوع‌هایی دارد؟
برای برنامه‌ریزی، به چه نکاتی باید توجه کرد و از چه قالب‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: