• دوشنبه ٢٠ مرداد ١٣٩٩-١٧:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٨٦
در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش رئیس کمیته ایمنی شورای شهر به حادثه پارک لاله/ پیمانکار و ناظران شهرداری باید پاسخگو باشند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: آحاد مردم از فضاهای عمومی استفاده می کنند، در نتیجه این فضاها باید ایمن باشند تا برای بهره‌برداران و شهروندان مخاطره ایجاد نشود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران،زهرا صدر اعظم نوری" رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران" در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص حادثه روز گذشته پارک لاله که به مرگ یک نوجوان منجر شد، گفت: پارک ها و فضاهای عمومی از اماکنی هستند که باید ایمنی آنها تضمین و تامین شود، چرا که مورد استفاده شهروندان قرار می گیرند و آحاد مردم از فضاهای عمومی استفاده می کنند، در نتیجه این فضاها باید ایمن باشند تا برای بهره‌برداران و شهروندان مخاطره ایجاد نشود.

نوری با تاکید بر اینکه تجهیزات در پارک ها باید استاندارد باشد به وظیفه پیمانکار در توجه به ایمنی وسائل و همچنین نقش نظارتی شهرداری در این زمینه اشاره کرد و گفت: پیمانکاری که با شهرداری قرارداد دارد و نگهداری پارک را بر عهده دارد، وسائل و تجهیزات پارک  از مبلمان گرفته تا وسائل بازی تحویل پیمانکار است و باید مرتبا بر آنها نظارت کند. شهرداری و واحد ایمنی مناطق شهرداری باید نظارت کنند و تجهیزات و مبلمان شهری مورد بازدید قرار گیرند و هرجا مشکلی ایجاد می شود به سرعت تذکر بدهند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

پیمانکار و ناظران شهرداری باید پاسخگو باشند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به حادثه پارک لاله گفت: ظاهرا پسر نوجوانی مشغول بازی بوده است و از داخل آب نمایی که فضای ذخیره آب آبیاری بوده در کنار یک تیر برق قرار می گیرد و به دلیل اتصالی تیر برق دچار حادثه برق گرفتگی می شود.

او ادامه داد: این حادثه دردناکی بوده و به خانواده داغدار این نوجوان تسلیت می گویم.

نوری با تاکید بر اینکه باید این حادثه دقیقا بررسی شود و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار داد، افزود: هر نوع ناایمنی که در فضاهای عمومی ایجاد می شود اگر تحت کنترل پیمانکار است، پیمانکار باید پاسخگو باشد و ناظرین شهرداری نیز که به کار پیمانکاران نظارت می کنند باید پاسخگو باشند.

او گفت: فضاها باید ایمن باشد و در فضاهای عمومی و فضاهای باز نیز شهروندان باید مسائل ایمنی را رعایت کنند تا دچار حادثه نشوند.

نوری در پاسخ به این سوال که این اتفاقات به رغم داشتن مصوبه ایمنی پارک ها تکرار شده است و شاهد بی دقتی در مراقبت از جان شهروندان و کارگران هستیم،  گفت: مساله بی دقتی نیست. شهرداری بزرگ است و فضاهای شهری متعدد و وسیع هستند و جمعیت شهر زیاد است و بروز حادثه اجتناب ناپذیر است. اما باید مسائل ایمنی در شهر تهران جدی گرفته شود و دستگاه های مختلف از جمله شهرداری به مساله ایمنی به عنوان یکی از موضوعات جدی مدیریت شهری بپردازند.

انتقاد به نادیده گرفتن "اچ.اس.ای" در اصلاح ساختار شهرداری

نوری در پاسخ به این مساله که شورای شهر همواره بر مقوله اچ اس ای " ایمنی، بهداشت و محیط زیست" تاکید زیادی داشته اما به نظر می رسد با وجود تکرار برخی حوادث هنوز این مقوله مورد توجه قرار نگرفته است، گفت:  واحد اچ اس ای باید در شهرداری از جایگاه لازم برخوردار باشد و به عنوان یک واحد مستقر از قدرت و اثرگذاری لازم برخوردار باشد. از معاونت برنامه ریزی و شهرداری تهران درخواست کردم که واحد "اچ.اس."ای باید ارتقا پیدا کند و به عنوان یک واحد مستقر زیر نظر بالاترین فرد سازمان یعنی تحت نظر شهردار تهران باشد و یا  معاونت خدمات شهری ارتقا یابد و به معاونت سلامت محیط زیست ایمنی و بهداشت تبدیل شود و با این شیوه اثرگذاری لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدماتی شهری شورای شهر تهران افزود: در اصلاح ساختار شهرداری شنیدم واحد "اچ.اس.ای"-ایمنی، بهداشت و محیط زیست-  را علی رغم تاکیداتی که داشتم زیرمجموعه اداره کل محیط زیست قرار دادند، در حالی که محیط زیست یکی از بحث های "اچ.اس.ای" است و نمی شود آن را زیرمجموعه واحد دیگری در همان سطح و یا سطحی که از جایگاه لازم برخوردار نیست قرار دهیم.

نوری گفت: وقتی موضوع جدی گرفته نمی شود ساختار و ساز وکارهای لازم نیز در سطح مدیریت فراهم نمی شود و این واحدها نقش نظارتی که باید داشته باشند را نخواهند داشت.

او همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص حریق ها در مراکز درمانی و ضرورت توجه به ایمنی این مراکز گفت: بیمارستان ها نیز باید یک مدیر فنی و ایمن داشته باشند تا بخش های مختلف بیمارستان و واحد درمانی را کنترل کند. در این مراکز براساس تخصص به فعالیت درمانی پرداخته می شود اما سازو کارهای لازم برای پشتیانی و تدارک و تجهیز خدمات درمانی در حیطه تخصص افرادی است که در حوزه های ایمنی و "اچ.اس.ای" کار می کنند و حتما باید در مراکز درمانی حضور داشته باشند و با چک لیست این مراکز را کنترل و نظارت کنند تا شاهد حوادث این چنینی نباشیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: