• يکشنبه ١٩ مرداد ١٣٩٩-١٠:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٦٢
علی اعطا در نطق پیش از دستور و به مناسبت روز خبرنگار:

نباید با هر نوسان اقتصادی، خبرنگاران به عنوان پرچمدار جبهه آگاهی آسیب ببینند

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران که این روزها به دلیل کووید-۱۹ در قرنطینه به سر می‌برد، در نطقی غیر حضوری، به مناسبت روز خبرنگار، گفت: سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نطق خود تاکید کرد: سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نطق خود تاکید کرد: نباید سیاست های کلان به گونه ای باشد که با هر نوسان اقتصادی، روزنامه ها و روزنامه نگاران و خبرنگاران به عنوان پرچمدار جبهه آگاهی و خبر آسیب ببینند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران «علی اعطا» در دویست و بیست و نهمین جلسه شورا و در نطق پیش از دستور خود خطاب به شهروندان گرانقدر تهران، اهالی فرهیخته رسانه و اعضای محترم شورای شهر تهران، گفت: بنا داشتم امروز در محضر شما عزیزان، از «یک روز پر ارج» سخن بگویم، به بهانه روزِ خبرنگار و نيز آغاز واپسین سالِ شورا و سخنگويىِ شورا، وقت نطقِ پيش از دستور درخواست کرده بودم. اما مهمان ناخوانده‌ای که حالا دیگر او میزبان ماست، مرا همچون بسیاری دیگر خانه نشین کرد.

وی افزود: به لطف رییس محترم شورا مقرر شد نطق را در اتاق قرنطینه بخوانم، و فایل صوتی را برای پخش در صحن تقدیم کنم. اگر چه سخت ناخشنودم که در اولین جلسه بعد از روز خبرنگار، در جمع اهالی رسانه؛ و در اولین جلسه بعد از تعطیلی سالانه شورا، در جمع همکاران گرامی حضور ندارم.

خبرنگاری پر چالش ترین شغل امروز

اعطا اظهارداشت: ‌این روزها بسیار گفته و شنیده می‌شود که روزنامه تنهاست. خبرنگار در عُسرت است. روزنامه نگار در تنگناست و فضای مطبوعات، مِه آلود است! واقعیت این است که مشکلات معیشتی، عدم تثبیت موقعیت شغلی و استرس‏های کاری، خبرنگاری را به یکی از پر‌چالش‌ترین شغل‏های امروزِ ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تنگناهای سیاسی و اجتماعی، روزنامه‌ها را به حاشیه رانده است. از سویی موجب تقویت انحصار شده است و ازدیگر سو، خبررسانیِ مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را تقویت کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۹۰ سال پیش" کاغذ اخبار"، نخستین روزنامه ایرانی، توسط میرزا صالح شیرازی منتشر می‌شده است، گفت: ما نیازمند روزنامه‌ها و رسانه‌های قدرتمند و تاثیرگذار هستیم؛ به گونه‌ای که مخاطبان آنها در دورترین نقاط جهان، صُبحگاهانِ هر روز، چشم انتظار انتشار آن باشند.

به گفته وی، دریغ است که مخاطبان روزنامه‌های ما، به مرزهای جغرافیایی کشورمان محدود شوند؛ چرا نباید هر روز صبح، شهروندانی از دیگر کشورها و سایر قاره ها چشم انتظار مطالعه اخبار و تحلیل‌ها و مقالات روزنامه‌ها و رسانه‌های ایرانی باشند؟

وی تأکید کرد: چنانکه امروز، روزنامه فرانسوی فیگارو، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، روزنامه بریتانیایی گاردین، همه با عمر قدمتی در حدود 200 سال، مخاطبانی هر روزه در سرتاسر جهان دارند.

 

به گفته اعطا، روزنامه الاهرام مصر، از سال 1875 میلادی تا به امروز منتشر می‌شود و در لبنان عزیز، که این روزها غرق در خون است و آتش، روزنامه النّهار از قدیمی‌ترین روزنامه‌هایی است که مخاطبانی جدی دارد.

 تاثیرگذاری و قدرت روزنامه مستلزم تداوم آن است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاثیرگذاری و قدرت روزنامه مستلزم تداوم آن است، ادامه داد: تداوم فعالیت رسانه باید حفظ شود. همانگونه که تداوم فعالیت روزنامه نگار و خبرنگار، باید حفظ شود و به عبارتی، امنیت شغلی آنها تأمین شود.

اعطا افزود: در این صورت است که روزنامه می تواند پیام خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی یک کشور، به اقصی نقاط جهان ارسال کند.

 نباید با نوسانات اقتصادی خبرنگاران آسیب ببینند

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نطق خود تاکید کرد: نباید سیاست های کلان به گونه ای باشد که با هر نوسان اقتصادی، روزنامه ها و روزنامه نگاران و خبرنگاران به عنوان پرچمدار جبهه آگاهی و خبر آسیب ببینند.

وی گفت: جا دارد اشاره‌ای کنم به روزنامه شهروند، به عنوان یکی از موثرترین رسانه‌ها در حوزه مسائل اجتماعی در سال‌های اخیر، که تعطیلی یا تغییرات احتمالی آن، نگرانی‌هایی برای همه ما رقم زده است.

 در میانه اختلاف نظرهای گاه گاه، تلاش کرده‌ام به سویی نلغزم

اعطا در ادامه نطق خود خطاب به اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، گفت: سه سال همراهی نزدیک با اهالی رسانه، برای تک تک ما 21 نفر، تجربه‌ای شورانگیز و شیرین بوده است. در این سه سال، ما 21 نفر و خبرنگاران صحن، همه ما با هم زندگی کرده‌ایم. و این برای من به عنوان «سخنگوی منتخب شما 21 نفر»، حلاوتی دیگر داشته است.

وی اظهارداشت: از شهریور 96 که شما همکاران گرامیِ شورا با حُسن اعتمادتان تریبون سخنگویی شورا را به رسم امانت به من سپردید، تلاش کرده‌ام تا صدای تراز شورای پنجم باشم و در میانه اختلاف نظرهای گاه گاه، تلاش کرده‌ام به سویی نلغزم.

وی افزود: تلاش کرده‌ام سخنگوی کلیت شورا باشم، و نه صدای بخشی از شورا. گاه از بیان نقطه نظرات شخصی خود پرهیز کرده‌ام، که مبادا نظر کلیت شورا تلقی شود.

 شورای پنجم؛ موفق در ارتباط با رسانه

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه شورای پنجم را نسبت با رسانه‌ها، شورای موفقی در تغییر گفتمان مسلط مدیریت شهری در دهه‌های اخیر می دانم، گفت: شورایی که معتقدم، تعبیر «شورای تغییر گفتمان» زیبنده آن است؛ شورایی که تقریبا در همه عرصه ها، گفتمان متفاوتی با گفتمان غالب چند دهه ای در مدیریت شهری را عرضه کرد و توسعه داده است هرچند شاید در تحقق نتایج این گفتمان، هنوز فرصت کافی نداشته است.

اعطا افزود: طی سه سال گذشته، برای تببین گفتمان این شورا تلاش بسیار کرده‌ام، نمی‌دانم در مقام سخنگوییِ این گفتمان، چقدر موفق بوده‌ام.

طی این سه سال، برگزاری نشست‌های خبری هفتگی با حضور اعضا شورا، از مصادیق این واقعیت بود که شورای پنجم، خبرنگاران و رسانه‌ها را یار و همراه خود می‌داند.

خبرنگار، تریبون مردم است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خبرنگار برای ما تریبونی نبوده که مهمترین وظیفه‌اش پخش اخباری باشد که "ما" می‌پسندیم، گفت: صدای خبرنگار، تریبون مردم است؛ رکن چهارم دموکراسی بودن یعنی تریبون مردم بودن، تریبون مردمی که صاحب قدرت نیستند.

اعطا تصریح کرد: با همین نگاه، در تمامی این سه سال، هرگز تبعیضی در شیوه مواجهه و تعامل با رسانه‌های منسوب به جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی قائل نشده‌ام و چنین شیوه تعاملی را، از سوی معاونت ارتباطات شورا نیز، چه در علن و چه در خفا، مجاز ندانسته‌ام. مِهر و دوستی ما با همه اهل رسانه در این سه سال، امیدوارم گواهی بر این مدعا باشد.

پخش زنده جلسات شورا از طریق تلویزیون های اینترنتی

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه نطق خود خطاب به شهروندان و اهالی محترم رسانه گفت: در یک سال اخیر با همراهی همکاران معاونت ارتباطات شورا، پیگیر پخش زنده رادیویی جلسه‌های علنی بودیم تا شهروندان بتوانند جلسات علنی شورا را همچون جلسات مجلس شورای اسلامی، به صورت زنده از رادیو بشوند.

وی افزود: با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌ها، توفیقی حاصل نشد و گفته شد پخش زنده مذاکرات مجلس شورای اسلامی از رادیو فرهنگ هم به خاطر تصریح اصل ۶۹ قانون اساسی به لزوم علنی بودن مذاکرات مجلس شورای اسلامی و پخش گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم است.

اعطا تاکید کرد: اما امروز خرسندم که می‌توانم اعلام کنم به زودی و در سال پایانی فعالیت شورای پنجم، شاهد پخش زنده جلسات علنی شورا از طریق تلویزیون‌های اینترنتی و همچنین در صفحات تعدادی از خبرگزاری‌های کشور خواهیم بود.

اعطا با قرایت شعری از حافظ؛ «حافظ تو ختم کن که هنر خود عیان شود؛ با مدعی نزاع و محاکا چه حاجت است» ابراز امیدواری کرد که این اقدام که در تعطیلات دوهفته‌ای شورا، زیرساخت‌های فنی آن را بررسی و فراهم کردیم و در حال حاضر مراحل دریافت مجوز را طی می‌کند؛ گام موثری در توسعه مرزهای اطلاع رسانی شورای پنجم باشد.

این عضو شورای شهر تهران نطق خود را  با یادِ سهیل گوهری و روح‌الله رجایی عزیزانی که کرونا، مهمان که نه، میزبان جسم خاکی‌شان شد و آسمانی‌شان کرد، پایان داد .

 وی گفت: یاد شهید محمود صارمی، مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف را نیز گرامی می‌دارم که این نامگذاری به یاد شهادت اوست؛ او که 22 سال پیش به‌همراه دیپلمات‌های کنسولگری جمهوری اسلامی به دست تروریست‌های طالبان به شهادت رسید و به صف رهپویان شهیدان اهل قلم پیوست و نامش بر تقویم تاریخ، تثبیت شد؛

که خداوند در آیه 39 سوره مبارکه رعد می فرماید: خدا آنچه را بخواهد محو یا اثبات می کند و اصل کتاب نزد اوست.

متشکرم و عذرخواهی می کنم.

 

229-2

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: