• چهارشنبه ١٥ مرداد ١٣٩٩-١٤:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٤٣
محمد جواد حق شناس در آیین پاسداشت شهداي قيام مشروطه:

مردم ایران با تقدیم جوانان خود از مقابله با ظلم دست نکشیده‎اند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: امروز نتیجه بیش از یک قرن مجاهدت و پیگیری مردم ایران است. مردمی که هیچگاه از مقابله با استبداد دست نکشیدند. از مشروطه گرفته تا مبارزات دهه 30 تا 22 بهمن که این مردم با تقدیم جوانان خود از مقابله با ظلم دست نکشیده‎اند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محمد جواد حق شناس و حسن خلیل آبادی دو تن از اعضای شورای شهر تهران به همراه غلامحسین تکمیل همایون پژوهشگر و شهردار منطقه 12 صبح روز گذشته در آیین پاسداشت شهداي قيام مشروطه و بزرگداشت آيت الله فيروز آبادي که به همت كميته فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران و انجمن تهران با رعايت پروتكل هاي بهداشتي برگزار شد، حضور داشتند. 

در این مراسم حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در میدان بهارستان گفت: امروز، روز امضای فرمان مشروطیت است. امروز رنج‎ها و زحماتی که مشروطه‎طلبان برای پایان استبداد متحمل شدند به بار نشست و یکی از پرشورترین و در عین حال عقلانی‎ترین قیام‎های تاریخ دو سده اخیر در ایران برای حاکمیت قانون و حاکمیت اراده مردم و نقش دادن به حضور مردم در تصمیم سازی ها با حمایت علما، روشنفکران، بازاری‎ها، مجاهدان و تلاش‎گرانی که در بیشتر شهرهای ایران شامل، تهران، رشت تبریز، اصفهان و شیراز به نتیجه رسید و مظفرالدین شاه قاجار که به نوعی نماد استبداد خاندان قاجار بود، پذیرفت که بر این همه مجاهدت مردم و علما و مجاهدان و روشنفکران گردن فرو نهد. امروز در میدان بهارستان که در آن روزگار شاهد جنگ بین استبدادطلبان و مشروطه‎طلبان بود، به یاد عزیزانی که خون دادند و از خود گذشتند تا آینده بهتری داشته باشیم، دور هم جمع شده‎ایم. 

او ادامه داد: امروز جلوی مجلس شورای اسلامی که مهم‎ترین نهاد متولد شده پس از مشروطه است، گرد هم آمدیم تا به نمایندگان مردم بگوییم که اگر امروز شما انجا نشسته‎اید نتیجه بیش از یک قرن مجاهدت و پیگیری مردم ایران است. مردمی که هیچگاه از مقابله با استبداد دست نکشیدند. از مشروطه گرفته تا مبارزات دهه 30 تا 22 بهمن که این مردم با تقدیم جوانان خود از مقابله با ظلم دست نکشیده‎اند. 
 
حق شناس در سر مزار ستارخان نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در 1285، مجاهدت‎ها، از جان گذشتگی‎های جمع بزرگی از فرهیختگان و بزرگان و مردم کوچه و بازار این سرزمین به نتیجه رسید. و یکی از بزرگترین انقلابات و حرکات اجتماعی آسیا را رقم زد. در سال 1285، مپفرالدین شاه قاجار که 10 سال از سلطنتش میگذشت، مجبور شد که این تلاش ها را به رسمیت بشناسد و فرمان مشروطه را امضا کند و از آن تاریخ، این روز در تاریخ سیاسی ایران بعنوان روز مشروطه پاس داشته می‎شود. حرکتی که در مقابله با استبداد شکل گرفت و علی‎رقم اینکه استبداد در آن مقطع مورد حمایت قدرت استعماری روسیه تزاری بود، اما این مردم با پشتوانه مراجع بزرگ بخصوص آیت‎الله العظمی خراسانی که رهبری معنوی و مذهبی قیام مشروطه بود، و با همراهی بزرگانی از علمای تهران و روشنفکران وب ازاری ها و مردم عادی این تلاش بزرگ را به نتیجه رساندند.
 
او یادآور شد: متاسفانه وقتی که محمدعلی شاه بعد از درگذشت پدرش برتخت نشست، علاوه بر اینکه فرمان مشروطه را امضا کرده بود، عهدشکنی کرد و دوره‎ای را در تاریخ پدید آورد به‎نام استبداد صغیر که تمام دست‎آوردهای مشروطه را زیر سوال برد. آنچه که به‎عنوان مجلس شکل گرفته بود و قرار بود بر اساس قانون اساسی کشور را اداره کند، توسط محمدعلی شاه و حامی او سفارت روسیه به توپ بسته شد. 
 
عضو شورا متذکر شد: این دوره استبداد صغیر با قیام آزادی خواهان پایان یافت. دوتن از رهبران آزادی خواهان، ستارخان و باقرخان هستند که از تبریز حرکت کرده و به همراه آزادی خواهان بختیاری و گیلان وارد تهران می‎شوند و نتیجه این همت ملی، شکست استبداد بود. و اینچنین محمدعلی شاه به سفارت روسیه پناه برد و سپس تبعید شد و پسرش احمدشاه بر تخت نشست. امروز در اینجا گرد آمده‎ایم که از ستارخان‎ها و عزیزانی که در آن زمان مردم را رهبری کردند تا آن دستاوردها از بین نرود را گرامی بداریم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: