• چهارشنبه ١٥ مرداد ١٣٩٩-١٣:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٥٤٠
اعتماد،

شهرگردي اعضاي شوراي شهر تهران در سالروز مشروطه

گروه اجتماعي | امروز در اينجا گرد آمده‎ايم كه از ستارخان‎ها و عزيزاني كه در آن زمان مردم را رهبري كردند تا آن دستاوردها از بين نرود، گرامي بداريم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، به نقل از اعتماد، محمدجواد حق‌شناس و حسن خليل‌آبادي دو تن از اعضاي شوراي شهر تهران به همراه ناصر تكميل همايون تاريخدان برجسته و شهردار منطقه 12 صبح روز گذشته در آيين پاسداشت شهداي قيام مشروطه و بزرگداشت آيت‌الله فيروزآبادي كه به همت كميته فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران و انجمن تهران با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي برگزار شد، حضور داشتند. 

در اين مراسم حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در ميدان بهارستان گفت: امروز، روز امضاي فرمان مشروطيت است. امروز رنج‎ها و زحماتي كه مشروطه‎طلبان براي پايان استبداد متحمل شدند به بار نشست و يكي از پرشورترين و در عين حال عقلاني‎ترين قيام‎هاي تاريخ دو سده اخير در ايران براي حاكميت قانون و حاكميت اراده مردم و نقش دادن به حضور مردم در تصميم‌سازي‌ها با حمايت علما، روشنفكران، بازاري‎ها، مجاهدان و تلاشگراني كه در بيشتر شهرهاي ايران شامل، تهران، رشت تبريز، اصفهان و شيراز به نتيجه رسيد و مظفرالدين شاه قاجار كه به نوعي نماد استبداد خاندان قاجار بود، پذيرفت كه بر اين همه مجاهدت مردم و علما و مجاهدان و روشنفكران گردن فرو نهد. امروز در ميدان بهارستان كه در آن روزگار شاهد جنگ بين استبدادطلبان و مشروطه‎طلبان بود، به ياد عزيزاني كه خون دادند و از خود گذشتند تا آينده بهتري داشته باشيم، دور هم جمع شده‎ايم. 
او ادامه داد: امروز جلوي مجلس شوراي اسلامي كه مهم‎ترين نهاد متولد شده پس از مشروطه است، 
گرد هم آمديم تا به نمايندگان مردم بگوييم كه اگر امروز شما آنجا نشسته‎ايد نتيجه بيش از يك قرن مجاهدت و پيگيري مردم ايران است؛ مردمي كه هيچ‌گاه از مقابله با استبداد دست نكشيدند. از مشروطه گرفته تا مبارزات دهه 30 تا 22 بهمن كه اين مردم با تقديم جوانان خود از مقابله با ظلم دست نكشيده‎اند. 
حق‌شناس در سر مزار ستارخان نيز به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: در 1285، مجاهدت‎ها، از جان گذشتگي‎هاي جمع بزرگي از فرهيختگان و بزرگان و مردم كوچه و بازار اين سرزمين به نتيجه رسيد و يكي از بزرگ‌ترين انقلابات و حركات اجتماعي آسيا را رقم زد. در سال 1285، مظفرالدين شاه قاجار كه 10 سال از سلطنتش مي‌گذشت، مجبور شد كه اين تلاش‌ها را به رسميت بشناسد و فرمان مشروطه را امضا كند و از آن تاريخ، اين روز در تاريخ سياسي ايران به عنوان روز مشروطه پاس داشته مي‎شود. حركتي كه در مقابله با استبداد شكل گرفت و به‎رغم اينكه استبداد در آن مقطع مورد حمايت قدرت استعماري روسيه تزاري بود، اما اين مردم با پشتوانه مراجع بزرگ به‌خصوص آيت‎الله العظمي خراساني كه رهبري معنوي و مذهبي قيام مشروطه بود و با همراهي بزرگاني از علماي تهران و روشنفكران و بازاري‌ها و مردم عادي اين تلاش بزرگ را به نتيجه رساندند.
او يادآور شد: متاسفانه وقتي كه محمدعلي شاه بعد از درگذشت پدرش بر تخت نشست، علاوه بر اينكه فرمان مشروطه را امضا كرده بود، عهدشكني كرد و دوره‎اي را در تاريخ پديد آورد به ‎نام استبداد صغير كه تمام دستاوردهاي مشروطه را زير سوال برد. آنچه به ‎عنوان مجلس شكل گرفته بود و قرار بود براساس قانون اساسي كشور را اداره كند، توسط محمدعلي شاه و حامي او سفارت روسيه به توپ بسته شد. 
اين عضو شورا متذكر شد: اين دوره استبداد صغير با قيام آزادي‌خواهان پايان يافت. دو تن از رهبران آزادي‌خواهان، ستارخان و باقرخان هستند كه از تبريز حركت كرده و به همراه آزادي‌خواهان بختياري و گيلان وارد تهران مي‎شوند و نتيجه اين همت ملي، شكست استبداد بود و اين‌چنين محمدعلي شاه به سفارت روسيه پناه برد و سپس تبعيد شد و پسرش احمدشاه بر تخت نشست. امروز در اينجا گرد آمده‎ايم كه از ستارخان‎ها و عزيزاني كه در آن زمان مردم را رهبري كردند تا آن دستاوردها از بين نرود، گرامي بداريم. 
دكتر ناصر تكميل همايون نيز تشريح كرد: امروز در 14 مرداد ماه گرد آمده‎ايم تا از شخصيتي تجليل كنيم كه به راستي نقشي تعيين‌كننده در نهضت مشروطه داشت و صميمانه در شرايط نامطلوبي جان باخت و فداكاري كرد. اين مرد بزرگ كسي بود كه آزادي را براي تمام ملت ايران مي‎خواست و ديدي تنگ‌نظرانه نداشت. وقتي در استبداد صغير به او گفتند كه تهران چه اتفاقاتي افتاده، از تبريز به تهران آمد و تا پاي جان ايستاد و در پارك اتابك مجروح شد. او مي‎توانست در هرم قدرت باشد اما اهل اين كارها نبود و با اينكه سواد آكادميك نداشت اما عشق به ميهن داشت و همه ‌چيز را براي ملت ايران مي‎خواست و مانند افرادي نبود كه در برخي نقاط ايران با نگاه‎هاي قوم‎گرايانه به پا خاستند و شكست خوردند. ستارخان اين‌چنين نبود و از بلوچستان تا آذربايجان و از خراسان تا خوزستان محبوب مردم بود چراكه همه‌ چيز را براي ملت ايران مي‎خواست.
او يادآور شد: هنگامي كه روس‎ها به او گفتند پرچم روسيه را از خانه خود بياويز تا در امان باش، نپذيرفت و گفت، مي‎خواهم هفت دولت زير پرچم ايران باشد. 
اعضاي شوراي شهر در اين آيين به مزار شيخ محمد خياباني، ستارخان و آيت‌الله طباطبايي رفتند همچنين بازديدي از مسجد آيت‌الله فيروزآبادي انجام و از سرديس آيت‌الله فيروزآبادي رونمايي شد.


 جلوي مجلس شوراي اسلامي كه مهم‎ترين نهاد متولد شده پس از مشروطه است، 
گرد هم آمديم تا به نمايندگان مردم بگوييم كه اگر امروز شما آنجا نشسته‎ايد نتيجه بيش از يك قرن مجاهدت و پيگيري مردم ايران است؛ مردمي كه هيچ‌گاه از مقابله با استبداد دست نكشيدند. از مشروطه گرفته تا مبارزات دهه 30 تا 22 بهمن كه اين مردم با تقديم جوانان خود از مقابله با ظلم دست نكشيده‎اند

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: