• شنبه ١١ مرداد ١٣٩٩-١٢:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٤٩٠
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران:

شوخی بگیریم فوتی‌های کرونا به روزی ۱۶۰۰ نفر می‌رسد | نگذاریم فاجعه ملی رخ دهد

پیش‌بینی ۱۶۰۰ مرگِ ناشی از کرونا تنها در یک روز، که از سوی مجمع انجمن‌های گروه پزشکی مطرح شده است، از سوی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری آنلاین، مجمع انجمن‌های گروه پزشکی در نامه‌ای به رئیس جمهور آورده «به عنوان صدای سیستم سلامت کشور و مجموعه‌ای که شامل انجمن‌های متخصصین و کارشناسان آمار و اپیدمیولوژی و پزشکی اجتماعی هم می‌شود، به عنوان مجموعه‌ای که تک تک آحاد او ماه‌هاست در پیکاری بی‌امان با این بحران به سر می‌برند و نقاط ضعف را به خوبی تجربه کرده و می‌شناسند، هشدار می‌دهیم عدم رعایت توصیه‌های کارشناسانه مجمع و سیستم سلامت باعث ابتلا و مرگ‌ومیر با ابعادی به مراتب دهشتناک‌تر از پیش خواهد شد. اگر امروز روزانه ۲۰۰ مرگ و ٢٠٠٠ ابتلا ثبت می‌شود، بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها در صورت عدم رعایت جدی دستورالعمل‌ها در سه ماه آینده این آمار تا ١٦٠٠ مرگ در روز هم افزایش خواهد یافت.»

همچنین این نامه ضمن اشاره به محدودیت‌های شدید مربوط به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زیارت خانه خدا کعبه که این روزها شاهد آن هستیم، ضرورت تعطیلی کلیه مناسک دینی تجمعی من جمله مراسم ایام محرم را مورد توجه قرار داده است. در یک بند از نامه منتشر شده توسط این مجمع آمده است: «خطر شعله‌ور شدن ابتلا و تلفات فراوان در جمع عزاداران به هم فشرده اظهر من الشمس است و بازتاب منفی این ابتلا در کوتاه مدت و درازمدت بر توده مردم و به خصوص دینداران شایان تاملی ویژه است. چراکه بر اساس اعتقادات مسلم ما از بین بردن تنها یک زندگی به معنی از بین بردن حیات همه انسان‌هاست.»

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره به همدلی گفت: «اگر شرایط شیوع کرونا کنترل نشود، از نظر اپیدمیولوژی و منطق آمار و ریاضی با توجه به شرایطی که داریم تعداد مرگ‌ومیرها می‌تواند از روزانه ۲۱۰ مرگ به ۱۶۰۰ نفر برسد و این به معنی فاجعه ملی خواهد بود. این عدد حاصل معادلات اپیدمیولوژیست‌هاست که قبلا هم شرایط امروز را به خوبی پیش‌بینی کرده بودند. یعنی اگر بخواهیم کنترلی روی تجمع‌های ایام محرم نداشته باشیم، قطعا به میزان بسیار وحشتناکی در بروز مشکل و مرگ‌ومیر می‌رسیم که می‌تواند منجر به از دست رفتن بخش مهمی از جمعیت شود. کما این که در اپیدمی‌های قبلی هم چنین اتفاقی افتاده است. در قرن ۱۴ حدود یک سوم جمعیت ایران از طاعون مرده است، بنابراین وضعیت را نباید به شوخی گرفت.»

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره وضعیت کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌ها نیز می‌گوید: «از طرفی شما به تیم‌های بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها توجه کنید؛ این عزیزان دچار وضعیت سختی هستند، بخصوص که جان خودشان در خطر هست، همین دیروز رئیس بیمارستان آمل جان خودش را به دلیل کرونا از دست داد و تا آخرین لحظه هم با آنکه در آی سی یو بستری بود مجبور به رتق و فتق امور و انجام وظیفه و مدیریت کردن مرکز خود بوده است. از سوی دیگر امروز به لحاظ تعداد تخت و پرسنل با کمبودهایی مواجه هستیم، حالا اگر بحران کرونا گسترده‌تر شود، این عزیزان با این شرایط نمی‌توانند از عهده وضع وخیم ایجاد شده برآیند، ضمن این که شرایط اقتصادی کشور و بودجه سلامت و شرایط روحی روانی مردم و تیم درمان هم تاب‌آوری آسیب‌پذیری ندارد و از عهده ضرر و زیان‌های مالی و جانی حاصل از اپیدمی گله‌ای برنخواهد آمد و چالش بزرگی به مشکلات کشور اضافه خواهد شد.»

عضو هیئت مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی با تاکید مجدد بر نامه نوشته شده به رئیس جمهور، یادآور شد: «بنابراین هدف از صدور این بیانیه که خطاب به رئیس جمهور و ستاد ملی مبارزه با کرونا است، مطلع شدن آنها از نظر کارشناسی کلیه انجمن‌ها است تا بر اساس آن شرایط تصمیم‌گیری آسان‌تر و قاطع‌تر فراهم شود. بر اساس این رأی کارشناسی، برگزاری مراسم عزاداری حسینی بخصوص در مکان‌های سربسته اصلاً توصیه نمی‌شود. کما این که ما می‌بینیم مراسم حج چقدر محدود و با فاصله برگزار شد. اگر هم عزاداری ایام محرم بخواهد در کوچه و خیابان برگزار شود، کنترل و فاصله‌گذاری آن شدیداً باید نظارت شود، خوب چنین وضعیتی نیاز به برنامه عملیاتی دقیق دارد.»

وی افزود: «مجمع انجمن‌های گروه پزشکی معتقد است در چنین شرایطی حتی اگر طبق پروتکل‌ها هم عزاداری شود مطمئنا خروج از پروتکل اتفاق می‌افتد. بنابراین بهترین کار این است که همه با هم توصیه کنیم که این مراسم امسال متفاوت و به صورت فرادا باشد. بنده کارشناس مذهبی نیستم، اما اطلاع دارم که نظر و توصیه بسیاری از علما هم این است که می‌توان در منزل به صورت فردی و با استفاده از تلویزیون و برنامه‌های فضای مجازی هم عزاداری کرد. درست است که برگزاری مراسم نشان‌دهنده عشق مردم به امام حسین(ع) است، اما اگر در خانه بمانند و این مراسم را به صورت سنت هر ساله برگزار نکنند چیزی از عشق آنها به امام حسین و عاشورا کم نمی‌شود، شاید این شیوه سبب شود تا ما بهتر از قبل به لحاظ عملکردی و رفتاری پیرو امام حسین(ع) باشیم.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: