• جمعه ٣ مرداد ١٣٩٩-١٦:٠٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٤٢٦
حجت نظری

شهر همه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی محقق می‌شود

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که برای تحقق شعار شهرهمه باید مسئولیت‌پذیری اجتماعی در میان شهروندان و نیز سازمان‌ها و دستگاه‌های فعال در شهر تقویت شود و می‌گوید:

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری گفت :معتقدم شورای شهر یکی از مدنی‌ترین نهادها در کشورماست و از همین رو بسیاری از فعالیت‌های مدنی و اجتماعی از جمله همین مسئولیت‌پذیری اجتماعی را می‌توان از طریق همین نهاد و مجموعه شهرداری تهران که سیاست‌گذاری‌اش بر عهده شورای شهر است، اجرایی و نهادینه شود. 
 
البته منکر این نیستم که در مواقعی سنگ‌اندازی‌ها و دخالت‌هایی در خارج از مجموعه مدیریت شهری و اختیارات ما رخ می‌دهد که بعضا منجر به دلسرد شدن فعالان مدنی نیز می‌شود، اما در مجموع باید تمام تلاش ما تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی باشد. در همین راستا نیز اقدامات متعددی از سوی مدیریت شهری انجام شده و گرچه مسئولیت مستقیم این امر با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است، اما دیگر بخش‌ها و معاونت‌ها در شهرداری نیز به مساله مسولیت پذیری اجتماعی ورود کرده و اقدامات خوبی هم صورت داده‌اند. از جمله سازمان زیباسازی که در دوران شیوع کرونا هم نقش موثری داشت. سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، سازمان ورزش، فروشگاه‌ شهروند و بخش‌های دیگر، همگی در دوران شیوع کرونا هم به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و هم در ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی موثر بودند.
 
در همان ماه‌های نخست حضورم در شورای شهر پویش شهرهمه را راه‌اندازی کردم که خوشبختانه این موضوع با استقبال شهروندان و در ادامه با استقبال شهردار فعلی تهران نیز روبه‌رو شده و آقای حناچی شعار اصلی خود را تهران شهری برای همه انتخاب کردند. اما معتقدم اگر می‌خواهیم شهرهمه را در معنای واقعی خود محقق کنیم، باید مسئولیت پذیری اجتماعی را چه در میان شهروندان و چه در میان سازمان‌ها و نهادهای فعال شهر گسترش دهیم.
 
در واقع معتقدم از مسیر مسئولیت پذیری اجتماعی است که ما می‌توانیم شهری برای همه داشته باشیم و همه افراد خود را در اداره شهر سهیم بدانند. فردی که شهر را از آن خود بداند قطعا نسبت به آن بی تفاوت نخواهد بود و اینجاست که نقش مسئولیت پذیری اجتماعی به خوبی خود را نشان می‌دهد. البته حتما باید میان مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌ها تمایز قائل شویم و بدانیم که هرکدام این دو از منظر متفاوتی برای ما اهمیت دارد.
 
 
واقعیت این است که سازمان‌ها، دستگاه‌ها، نهادها و به خصوص بنگاه‌های اقتصادی باید پیشگام مسئولیت پذیری اجتماعی بوده و علاوه بر تبلیغ و کمک به ترویج آن، خود نیز در این موضوع پیشقدم شوند. در همین راستا نیز شورای چهارم نظام‌نامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر تهران را به تصویب رسانده است که طبق این مصوبه، ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی و نیز حمایت و معرفی دستگاه‌ها مسئولیت پذیر پیش‌بینی شده است.
 
 
ما در شورای شهر تمام تلاش خود را کرده و خواهیم کرد تا بتوانیم مسئولیت پذیری اجتماعی را در جامعه گسترش دهیم و البته این موضوع، صرفا محدود به موضوع کرونا نخواهد بود. گرچه این روزها با شیوع کرونا، مسئولیت پذیری اجتماعی بیشتر به چشم‌مان خورده است، اما نباید از مسئولیت پذیری اجتماعی در حوزه‌هایی نظیر محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، ترافیک و … غافل شویم و از این همین رو نیز نگاه ما به مسئولیت پذیری اجتماعی فرابخشی و فراموضوعی است.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: