• چهارشنبه ١ مرداد ١٣٩٩-١١:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٤١٣
محمد جواد حق‎شناس در گفت‎وگوی اینستاگرامی با جهاد دانشگاهی گفت

کاهش بودجه فرهنگی شهرداری تهران نسبت به قبل

در دو دهه اخیر، شهرداری‎های مناطق 22 گانه تهران،35 فرهنگسرا، 70 خانه فرهنگ و 100 کتابخانه به فضای فرهنگی شهر افزوده‎اند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران 
حق شناس گفت: در دو دهه اخیر، بخشی از بودجه شهرداری‎ها به رویکردی تعلق گرفت تا فضای آموزشی را تغییر دهد و از همین روی نزدیک 300 مدرسه از بودجه شهرداری ساخته شد و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.
او افزود: در شهرهای بزرگ جهان اختیارات شهرداری‎ها خیلی وسیع‎تر از ایران است. با اینحال شهرداری‎ها در دو دهه اخیر رونق بزرگی در حوره فرهنگ ایجاد کرده‎اند. مانند فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای خاوران. شهرداری تهران در این سال‎ها 35 فرهنگسرا و 70 خانه فرهنگ به فضای فرهنگی شهر افزوده است. همچنین 100 کتابخانه نیز توسط شهرداری ایجاد شده است.
او در خصوص بودجه فرهنگی گفت: در سال اولی که در شورای شهر بودم، با صالحی امیری وزیر وقت ارشاد ملاقات کردم و مقایسه‎ای انجام دادیم. در آن سال بودجه وزارت ارشاد هزار میلیارد تومان بود و این درحالی بود که بودجه بخش فرهنگی شهرداری تهران 1700 میلیارد تومان بود. شوربختانه در این سال‎های اخیر شاهد کاهش بودجه فرهنگی بودیم و هم به لحاظ کمی هم به لحاظ نسبت به بودجه شهرداری، بودجه فرهنگی کاهش یافته و به زیر 6 درصد رسیده است. 
 او ادامه داد: یکی از تلاش‎های ما در حوزه فرهنگ، تدوین برنامه پنجم بود که نقطه کانونی این بخش که می‎توانست قاعده کار ما را شکل دهد، تمرکز و توجه روی بحث کاربری فرهنگی بود. هدف از تمامی فعالیت‎ها و برنامه‎ریزی‎ها و راهبردها و شیوه‎های ما اینست که بتواند موجبب ارتقاع اگاهی فرهنگی در شهر شود.
در این برنامه 10 عنوان مطرح شده که اهداف اصلی طرح است و در عین حال که با هم در ارتباط هستند، یکدیگر را تکمیل می‎کنند.
1: مدیریت دانش بنیان. در طی این مورد، نرخ رشد مدیریت دانش را در حوزه اطلاع‎رسانی فرهنگی و اجتماعی  در شهر گسترش دادیم.
2: توجه به شاخص عدالت اجتماعی و نرخ رشد عدالت اجتماعی در شهر
3: نرخ رشد حس تعلق به منطقه، محله، شهر و در نهایت کشور  
4: نرخ افزایش مشارکت اجتماعی در شهر
5: نرخ انتقال سرمایه اجتماعی در حوزه مدبریت شهری 
6: نرخ بهبود کیفیت زندگی و سلامت شهروندان 
7: نرخ رشد سطح آموزش، حقوق و تکالیف شهری به گونه‎ای که شهروندان هم از حقوق شهروندی خود  آگاه باشند و هم این آگاهی را نسبت به تکالیف شهروندی خود داشته باشند. 
8: نرخ افزایش بهره‎وری فضاها و فعالیت‎های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی
9: نرخ رشد طبقه خلاق و رونق اقتصادی فرهنگ و هنر در شهر 
10: افزایش نرخ ارتقاء دیپلوماسی شهری بین شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران و جهان
حق‎شناس در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی اشاره نمود که: موضوع کتاب و مطالعه در تمامی این شاخص‎ها به ما کمک می‎کند. شهروندی که با حقوق و وظایف خود اشناست و خلاق است توان ایجاد شکوفایی شهری را دارد.
او ادامه داد: امروزه در تهران 350 محله داریم که 340 محله آن دارای سرای محله هستند و هرکدام از این سرای‎های محلات‎ دارای کتابخانه می‎باشند. کتابخانه‎های شهرداری تهران بر اساس قاعده‎ای اداره می‎شود که طی آن، شهرداری تهران سازمان فرهنگی و هنری را تشکیل داد و طبیعتا تمام مراکز مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در ذیل مدیریت سازمان فرهنگی و هنری قرار گرفت. بنابراین کتابخانه‎ها نیز به‎عنوان زیر مجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران قرار دارند.
او در خصوص ایده «راسته کتاب» که برای ایجاد بازارچه‎های مختص کتاب مطرح شده است گفت: در همان اغاز سال اول شورای پنجم، یکی از مباحثی که دنبال کردیم، یک سری کلید واژه های جالب توجه برای اهالی فرهنگ بود. از همین روی به واژه گذر رسیدیم. در گذشته در شهرهای قدیمی، گذر و راسته وجود داشت. برای نمونه گذر قالی‎فروشان یا گذر مسگران و... از همین روی این ایده برای گذر کتابفروشی‎ها نیز مطرح شد. 
او ادامه داد: در تهران دو راسته برای کتابفروشی‎ها وجود دارد، یکی راسته خیابان انقلاب تا تئاتر شهر و دیگری راسته خیابان کریمخان تا خیابان حافظ است.
حق‎شناس در خصوص تغییر کاربری کتافروشی‎ها به کبابی و ساندویچی و لباس‎فروشی و...گفت: نمی‎توان افراد را بابت این تغییر کاربری سرزنش کرد چراکه با وضع فعلی اقتصادی و افزایش قیمت کتاب و با در نظر گرفتن پایین بودن سرانه مطالعه در ایران و صرفا کاغذی نبودن مطالعه، طبیعیست که فروشنده که به فکر دخل و خرج خود وگرداندن خانواده خویش است، کاری را انجام دهد که برای او سود بیشتری داشته باشد. 
او ادامه داد: اگر به میان مردم بروید و دیدگاه ایشان را بپرسید اکثریت نیز حق را به جانب همان شخصی می‎دهند که می‎بیند کتابفروشی فرضا ماهیانه پنج ملیون تومان درامد دارد، حال آنکه مثلا ساندیچ فروشی ده ملیون تومان درآمد ماهانه دارد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: