رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی گفت:
شهرداری ناوگان حمل و نقل عمومی را تکمیل کند/وظیفه شهرداری خرید دوچرخه و اسکوتر نیست
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: شهرداری وظیفه خرید دوچرخه و اسکوتر را ندارد ابتدا باید حمل و نقل عمومی را تکمیل و زیر ساخت مناسب برای دوچرخه و دیگر وسایل این چنینی را فراهم کند.
وی در ادامه افزود: در کشورهای توسعه یافته ناوگان حمل و نقل عمومی آنها تکمیل شده و بعد به دنبال توسعه دوچرخه و دیگر وسایل حمل و نقل سبز رفتند، وظیفه شهرداری خرید دوچرخه و اسکوتر نیست در درجه اول باید حمل و نقل عمومی کشور را تکمیل کند و بعد با ایجاد زیرساخت ایمن و قوانین مشخص زمینه را برای توسعه در این حوزه فراهم کند.
عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطر نشان کرد: گزارش جمع آوری مسیر دوچرخه هایی که در همین دوره مدیریت شهری در منطقه شش احداث شده است را دریافت کردیم و همچنین شاهد شکست نمونه های متعدد از سرمایه گذاری بخش خصوصی با برندهای متفاوت بودیم که نتوانستند کار را به اتمام برسانند این گونه موارد نشان دهنده عدم انجام مطالعات دقیق، اصولی و وجود مشکلات اساسی در زیرساخت ها و قوانین میباشد و تا زمانی که اینگونه مسائل برطرف نگردد یقینا سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نخواهند شد.
علیخانی ضمن اشاره به تفاوت شهرسازی در کشورهای توسعه یافته با ایران تصریح کرد: تهران شهر کوچکی بوده که به مرور زمان گسترش یافته و روستاهای اطراف به آن ملحق شده که همین امر خود به خود مشکلاتی را از نظر زیرساختی به وجود آورده است مشاهده میکنیم که ما هنوز درگیر اصلاح هندسی و تعریض خیابان ها هستیم که در کشورهای توسعه یافته از ابتدای طراحی شهر تمامی زیرساخت ها را پیش بینی کرده و این گونه مشکلات را ندارند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل نقل در پایان اظهار امیدواری کرد و افزود: باید در درجه اول حمل و نقل عمومی کشور تکمیل شود و در درجه بعد فراهم شدن زیرساخت و ایمنی لازم و قوانین مشخصی است که زمینه را برای ورود سرمایه گذاران در بخش توسعه حمل و نقل سبز از جمله دوچرخه و اسکوتر فراهم میکند.