• يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩-٢٠:٠١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣٣١
احمد مسجدجامعی تاکیدکرد

حیات شورایاری ها قطعا ادامه خواهد یافت

رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها گفت: در این دوره هم نهاد شورایاری ها با کمک شورای شهر تهران، شورای عالی استان ها، دولت و مجلس این توان را دارد كه سازوکار مورد توافق برای برگزاری انتخابات شورایاری ها را تعریف کنند، و ما هم در خدمتشان و در کنارشان هستیم. گذشته چراغ راه آینده است و از همه این تجربیات استفاده می کنیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعي در دویست و بیست و ششمین جلسه شورا،  درباره اتفاقی که برای شورایاری ها رخ داد، رایی که از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم برگزری انتخابات شورایاری ها در دوره بعدی صادر شده بود، گفت: من  مصاحبه ای کردم و گفتم «حیات شورایاری ها قطعا ادامه خواهد یافت.» لازم است توضیح دهم که  من معمولا واژگانی مشابه قطعاً را بکار نمی برم.  و به همین دلیل خبرنگاران آن را حذف کرده بودند. اما اینجا به این دلیل بکاربردم که اطمینان کامل داشتم، چنین خواهد بود و این کلمه برای تاکید بیشتر بود. 
وی ادامه داد: دوره گذشته شورا  هم در کشاکش برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات دوره چهارم شورایاری ها، چنین بحث هایی مطرح شد و آنجا هم از کلمه «قطعا« استفاده کردم، که مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت و حرف و حدیث هم البته زیاد بود.
رئيس ستاد اجرايي شوراياري‌هاي شهر تهران افزود: البته من با توجه به اینکه ظرفیت های شورایاری  ها را می شناختم، و مدیریت شهری نيز به ضرورت این مساله رسیده بود، در هر دوره ای، آن کلمه را بکار بردم . تقریبا سال گذشته در همین ایام بود که آقاي مهندس هاشمي به عنوان رئيس شورا مذاکراتی را با دستگاه ها و نهادهای مختلف در این خصوص داشتند. قرار بود این انتخابات برگزار نشود، و با پی گیری شورا و آقای حناچی و مدیریت شهری و همکاران ما این اتفاق افتاد، و انتخابات برگزار شد. 
انتخاباتي كه بيش از ساير دوره‌ها با همكاري وزارت كشور برگزار شد
عضو شوراي شهر تهران در خصوص انتخابات سال گدشته شوراياري‌ها اظهار داشت: من در طول این سال ها در شوراي شهر و شوراياري‌ها بودم، و می توانم بگویم این انتخابات، انتخاباتی بود که بیش از سایر دوره ها با هماهنگی وزارت کشور به عنوان نهاد سیاسی برگزار کننده انتخابات همکاری داشت، و در هیچ دوره ای این مقدار همکاری نبود. 
وي در ادامه يادآور شد: در جلسه ای که همکارمان آقای میرلوحی هم حضور داشتند، به دوستان وزارت کشور گفتم، اگر فکر می کنید این انتخابات تا حد زیادی یک امر سیاسی است، مي‌توانيد شما برگزار کنید، و آنها گفتند نه شما برگزار کنید. و ما نهایت همکاری را می کنیم و واقعا هم نهایت همکاری را داشتند. 
مسجدجامعي با بيان اين كه در انتخابات سال گذشته  برای نخستین بار بود که انتقال صندوق های اخذ رای الکترونیکی و دستگاه های احراز هویت از شهرستان ها به تهران آمد، اظهار داشت: در وزارت كشور گفتند ما تجربه جدیدی را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در سطح وسیع خواهیم داشت ،كه این ها همه از دستاوردهای این دوره بود كه متاسفانه چندان هم به آن پرداخته نشد . 
عضو شوراي شهر تهران به دلايل اين كم‌توجهي اشاره كرد، و گفت: البته تواضع مجموعه همکاران باعث می شد که دستاوردها و نتايج اين انتخابات چندان گفته نشود. به‌طوري‌كه حتی تقدیرنامه هايي هم که در دوره‌هاي قبل ارائه می دادیم،  امسال به کسی ندادیم. 
وي افزود: به هرحال در این دوره وزارت کشور، فرمانداری و استانداری برای جانمایی شعب اخذ رای ، احراز هویت و اخذ رای الکترونیکی با کارت ملی و پشتیبانی فنی، نرم افزاری،  سخت افزاری و آموزش های لازم،  بیشترین همکاری و پشتیبانی فنی را داشتند. 
در همه دوره‌ها شورا و مديريت شهري پشتيبان وجود شوراياري‌ها هستند
مسجدجامعي با اشاره به اين كه عمر شورایاری ها دو دهه است، گفت: هر گروهی که مسولیت اداره شهر را به عهده داشته، چه در شورا و چه در مدیريت شهري، پشتیبان اين تفکر بوده كه وجود شوراياري‌ها لازم است. چون بدون اینها نمی شود شهر را اداره کرد. شهر تهران را نمی توان با 21 نفر اداره کرد. این چیزی بوده كه روي آن اجماع بوده، و در همه دوره ها تلاش شد که نهاد شورایاری ها را در عرصه شهري حضور داشته باشد، و از توان و ظرفيت آن استفاده شود.
شوراياري‌ها با مجلس و دولت گفتگو و مشكلشان را برطرف كردند
عضو شوراي شهر تهران در ادامه بيان كرد: در دوره سوم هم تغییری در قانون داده می شد که به موجب آن به پیشنهاد وزارت کشور نقش و جایگاه نهاد شورایاری ها دچار تعبیر و تفسیر و گرفتار چالش و آسیب می شد. شورایاری ها خود برای  دفاع از خودشان با مجلس و دولت  گفتگو کردند. از آن‌جا كه اين‌ها خود سرمایه و ظرفیت بالایی براي تاثيرگذاري دارند خودشان مساله را حل کردند و باز هم حل می کنند.
وي افزود: در این دوره هم نهاد شورایاری ها با کمک شورای شهر تهران، شورای عالی استان ها، دولت و مجلس خود این توان را دارد كه سازوکار مورد توافق برای برگزاری انتخابات شورایاری ها را تعریف کنند. و ما هم در خدمتشان و در کنارشان هستیم. گذشته چراغ راه آینده است، و از همه این تجربیات استفاده می کنیم.
بايد موانع مشاركت را برطرف كرد
مسجدجامعي با تاكيد بر اين كه من یقین دارم حیات شورایاری ها قطعا ادامه خواهد یافت، گفت: بي‌شك موانع مشارکت هم که گفته می شود،  بايد آن هارا برطرف كرد. اصل مشارکت، اصل اساسی قانون اساسی است. و صراحتا آمده که شوراها از ارکان نظام هستند. رکن بسیار مهم است. مگر در نظام چند تا رکن داریم؟  یکی از ارکان نظام همین شوراها هستند، که نماد مشارکت پذیری نظام است. 
وي در پايان ضمن اشاره به اين موضوع كه همه دستگاه ها و ما به دنبال برطرف کردن موانع مشاركت و ادامه حيات شوراياري‌ها هستیم، گفت: در همين‌جا فرصت را مغتنم می دانم، و ا ز همه کسانی که سال گذشته تلاش بسیاری کردند، به رغم مشکلات و مخالفت ها تا انتخابات به نحو مطلوبی برگزار شود، تشکر می کنم و از همه آنها می خواهم که همچنان برای حفظ پایگاه قدرتمند شورایاری ها همگام و همراه باشند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: