• يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩-١٩:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣٣٠
احمد مسجدجامعي در دویست و بیست و ششمین جلسه شورا، و پس از استماع گزارش خزانه دار:

در بودجه‌نويسي، شيوع كرونا و كاهش درآمدها را ناديده گرفتيم

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: زمانی که بودجه را تصویب کردیم به دلیل کرونا شورا تعطیل شده بود . ما هم که قرنطینه بودیم. بنابراين چطور ما تاثير کرونا را بر بودجه‌بندي پیش بینی نمی کردیم ؟ چطور كم‌شدن درآمد مترو را که ناگهان با این حجم از کاهش جمعیت مواجه شده ، در بودجه پیش بینی نکردیم؟ چطور نمی دانستیم ورزشگاه ها و استخرها و مانند آن تعطیل می شود و در بودجه پیش بینی نکردیم؟

 به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعي در دویست و بیست و ششمین جلسه شورا، و پس از استماع گزارش خزانه دار، مبنی بر درآمد و هزینه سه ماه نخست سال جاری در خصوص تاثير كرونا بر كاهش درآمد مديريت شهري، گفت: اگر خاطرتان باشد، سال گذشته یک افزایش 30 درصدی در متمم  بودجه سال 98  و  یک افزایش 27 درصدی هم  در بودجه سال 99 داشتیم. همان موقع هم این اعتراض شد که این ها تحقق نمی یابد. همه اش این نیست که شهرداری به این ارقام نرسیده،  بلکه به تصویب بودجه در شورا  هم  بر می گردد. طبق گزارش، تحصیل منابع سه ماهه اول سال 99 نسبت به سه ماهه اول سال 98 بدون لحاظ افزایش 50 درصدی بودجه با  12 درصد کاهش روبرو هستیم. 
وی افزود: در زمان تصویب بودجه موضوع افزایش منابع تعهدی شهرداری مورد نقد قرار گرفت. اینکه ما بخواهیم برای سازو کار لازم ، میزان تعهدات شهرداری را افزایش دهیم، در مبلغ بودجه افزایش چشمگیری داشتیم، که مورد بحث قرار گرفت. زمانی که بودجه را تصویب کردیم، به دلیل کرونا شورا تعطیل شده بود . ما هم که قرنطینه بودیم. بنابراين چطور ما تاثير کرونا را بر بودجه‌بندي پیش بینی نمی کردیم؟ چطور كم‌شدن درآمد مترو را که ناگهان با این حجم از کاهش جمعیت مواجه شده، در بودجه پیش بینی نکردیم؟ چطور نمی دانستیم ورزشگاه ها و استخرها و مانند آن تعطیل می شود و در بودجه پیش بینی نکردیم؟ 
كاهش درآمدها قابل پيش بيني بود
عضو شوراي شهر تهران با بيان اين كه این موارد قابل پیش بینی بود. چرا كه برایش مقاله نوشته می شد. در کمیسیون ها صحبت می شد. و در صحن شورا نيز مورد اشاره قرار مي‌گرفت، اظهار داشت: با همه اين‌ها بودجه‌اي را نوشتیم كه معلوم است، تحقق پیدا نمی کند. گرچه اين‌كه مدام بپرسیم، چرا بودجه تحقق پیدا نکرد، يا شهردار دلایل اين عدم تحقق را توضيح دهد، ایرادی ندارد. اما بايد به اين موضوع توجه داشت كه هنگام نوشتن بودجه، بحث كاهش درآمدها به‌خاطر كرونا مطرح بود، ولی به آنها توجه نشد. 
وي با مقايسه ميزان تحقق اعتبارات در سه ماهه اول سال جاري با سال گذشته، گفت: مساله مهم این است که 54 درصد اعتباراتمان در سه ماه اول 99 تحقق یافته، درصورتیکه در سه ماهه اول  98 اين ميزان 45 درصد تحقق داشته است، که بخشی از آن به نظر من به دلیل شیوه بودجه نویسی ماست. 
مسجدجامعي با اشاره به سخنان مجید فراهاني، عضو شوراي شهر تهران مبني بر عدم تحقق بودجه و گزارش خاص و دلیل عدم خروجی عملکرد در بخش غیر نقد، گفت: برای موردی که آقای فراهانی مطرح می کنند، و البته بحث درستی هم هست، فکر می کنم اگر این تلاشي كه انجام مي‌گيرد، با ضمایم و جداولی همراه باشد، از یادگارهای ماندگار این دوره شورا  خواهد بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: