• يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩-١٩:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣٢٩
الهام فخاری در نشست مشترک شورای اسلامی استان تهران و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور مطرح کرد

توجه ویژه به شهرستان‌های استان تهران در جهت تحقق عدالت ‌اجتماعی

رییس شورای اسلامی استان تهران گفت: در دوره پنجم همکاران در شورای اسلامی استان در راستای دو محور سبک زندگی و عدالت اجتماعی تلاش داشته ایم که به وضعیت روستاهای استان توجه داشته باشیم، که متاثر از افزایش جمعیت و افزایش شتابان بهای زمین و مسکن در استان دچار آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر شده‌اند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ نشست مشترک شورای اسلامی استان تهران و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، با حضور الهام فخاری و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد‌ حاج‌علی‌اکبری برگزار شد.
تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی شهرستان‌های استان تهران با افزایش شتابان بهای زمین و مسکن
در ابتدای این نشست الهام فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران به ارائه گزارش از فعالیت‌های شورای اسلامی استان تهران، پرداخت و اظهار کرد: در دوره پنجم تلاش همکاران در شورای اسلامی استان بهبود جایگاه سازمانی این نهاد، بهبود ساختار و روند کار دبیرخانه برای انجام بهتر وظیفه‌ی نظارتی در سطح استان، تمرکز بر بررسی وضعیت توسعه و پیامدهای آن در ۱۶ شهرستان‌ استان و تاکید بر اهمیت مسجد به مثابه یک نهاد دینی متمایز و چند بعدی در پیگیری امور مردم و پیشگیری از آسیب ها بوده است. در این راستا و پیرو محورهای گام دوم به ویژه سبک زندگی و عدالت اجتماعی تلاش بر آن بوده که به وضعیت روستاهای استان  توجه داشته باشیم که متاثر از افزایش جمعیت و افزایش شتابان بهای زمین و مسکن در استان دچار آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر شده‌اند.
وی ادامه داد: نخستین همایش توسعه پایدار استان  تهران در سال نخست دوره پنجم توسط شورای استان تهران با حضور چشمگیر اعضای شوراهای شهری و روستایی و با برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور نمایندگان مجمع استان تهران در مجلس و مدیران اجرایی برگزار شد . همچنین در برگزاری نخستین جشنواره ملی نوآوری‌های روستایی “روستایی شو” همکاری داشته‌ایم.
رئیس شورای اسلامی استان تهران در پایان با بیان اینکه هدف شورای اسلامی استان توجه به شهرستان ها و روستاهاست، عنوان کرد: با توجه به اینکه شورای استان درگیر عزل و نصب شهردار یا استاندار نیست، تمرکز بر نظارت، آموزش و تسهیل‌گر موارد شهرستان هاست. امیدواریم با رهنمود‌های حضرتعالی فضای همکاری‌های مشترک بین شوراهای شهرستان ها و ائمه جمعه استان  تهران فراهم شود.
شوراهای اسلامی می توانند منشا خیر و برکات فراوانی باشند
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خطاب به رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: نکته‌هایی که گفته شد، بشارت به همراه دارد. شوراها چالش‌های زیادی داشتند و حواشی پیدا شده منزلت شوراها را در شهرستان ها را کاهش داده است، و خوشبختانه جهت‌گیری های شما در شورای اسلامی استان تهران مبتنی بر دانش و روش‌های مناسب بنا شده است، و این برای ما بشارت است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ورود به گام دوم انقلاب اسلامی می تواند منشا خیر و برکت فراوانی برای شوراهای اسلامی باشد، عنوان کرد: جهت گیری شوراها در احقاق حقوق مردم باید به نحوی باشد که به جای پرداختن به حاشیه ها و بعضا کارهای شخصی، کارهای عالمانه را در پیش گیرند و در آن صورت است که مردم در زمان مقتضی به سمت افراد کاردان و صالح می روند.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم شوراها به جای توجه به موارد حاشیه‌ای به سمت بعد نظارتی و کارهای کلان حرکت کنند، بیان کرد: در این راستا نقش شورای اسلامی استان تهران پررنگ است، و می‌تواند بر شورای عالی استان هم تاثیر گذاشته و به آن‌ها کمک کند.
حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری اضافه کرد: شورای اسلامی استان تهران باید بتواند با کمک گرفتن از نیروهای جوان که به حمدلله در اختیار دارید و بدون سو گیری های سیاسی، تعاملات داخلی بین شورای شهرستان‌ها برقرار کند و به ماموریت‌های اصلی خود بپردازد. البته باید توجه داشت که در این راه باید آسیب‌شناسی اتفاق افتد و با نقشه درست در مرحله انتخاب‌ راه و فرآیند‌ها، اقدام درستی انجام شود.
حیف است که نهاد شورا با کارهای حاشیه‌ای بسوزد. تاکید می‌کنم که طراحی نقشه درست راه بسیار حائز اهمیت است. چراکه در این صورت می‌توان از سبک خوب اتصال شهرستان‌ها به استان استفاده کرد، تا به تدریج منزلت شوراها در نگرش اجتماعی در آینده ارتقا پیدا کند.
وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که در استان تهران حقیقتا مسائل پیچیده ایی نظیر‌ ترکیب جمعیتی، بافت، فاصله بین سنت و مدرنیته، سبک متفاوت زندگی از روستایی‌ترین روستا‌ها تا شهرهای جدید، شهرهای تاریخ ساز تا شهرهای بی‌هویت، وجود دارد. متاسفانه مشاهده می‌کنیم که برخی از شهرهای پیرامون تهران که بنا به ضرورت ایجاد شده‌اند از هویت و فرهنگ ‌دینی خالی هستند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه به صورت طبیعی مسائل شهر تهران بر شهرستان‌ها و حتی کل کشور سایه می‌اندازد، گفت: این موضوع به اندازه‌ای است که باعث می شود بسیاری از مسائل شهرستان‌ها شناخته نشود و ظلم مضاعفی در سطح استان اتفاق افتد. بنابراین به نظر می رسد باید معطوف به شهرستان‌های استان شوید تا بیشتر دیده شوند و براساس قاعده عدالت به آن‌ها رسیدگی شود.
امام جمعه موقت تهران از اعضای شورای شهرستان‌ها درخواست کرد تا به ۲سوال پاسخ دهند و گفت: سوال نخست این است که مهمترین مزیت هر شهرستان در زیست آینده‌اش با توجه به نقشه توسعه آن شهرستان چیست؟ و سوال دوم این است که مهمترین مشکلی که آن شهرستان دارد، چیست؟
وی یادآور شد: کار بدون نقشه حرکتی بدون بینش است. و باعث می‌شود که کارها پیشرفتی نداشته باشند. و البته آسیب زننده نیز هست. این درحالی است که متاسفانه گاهی مشاهده می شود که نقشه راه وجود دارد، اما تعهدی به انجام آن نیست.
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری به نابودی مراتع کشاورزی در پی ساخت و سازهای شهرستان دماوند اشاره کرد و گفت: متاسفانه نقاط قوتی مانند کشاورزی در  شهرستان‌هایی مانند دماوند، امروز جای خود را به ساختمان‌های بی‌هویت ‌شهری داده است.
وی در پایان گفت: امیدواریم در همکاری مشترک نهاد شورا با ائمه جمعه، شاهد برکت های مختلفی برای مردم استان تهران باشیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: