• جمعه ٢٠ تير ١٣٩٩-١٦:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٩١
الویری در گفتگو با همشهری آنلاین:

جزئیات ارائه لوایح قانونی شدن شورایاری‌ها به مجلس دهم | یازدهمی‌ها دنبال طرح و لایحه جدید نباشند

رئیس سابق شورای عالی استان‌ها نسبت به اظهارات رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس که گفته است شورای عالی استان‌ها هرچه سریع‌تر طرح یا لایحه‌ای را برای قانونی شدن شورایاری‌ها به مجلس ارائه دهد، واکنش نشان داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مرتضی الویری رئیس سابق شورای عالی استان‌ها در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین درباره تمهیدات این شورای عالی برای قانونی شدن انتخابات شورایاری، گفت: در بهمن ماه ۹۸ طرح اصلاح قانون شوراها مصوب سال ۷۵ را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم. در این اصلاحیه، تشکیل شورایاری‌ها برای شهرهای بزرگ پیش‌بینی شده است.

وی افزود: حدود ۸ ماه قبل هم در شورای عالی استان‌ها تصویب شد تا شوراهای شهر در شهرهای با جمعیت بالاتر از ۲۵۰ هزار نفر بتوانند عندالزوم نسبت به تشکیل شورایاری اقدام کنند و این مصوبه شورای عالی استان‌ها نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

الویری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ارائه این لوایح به مجلس مقارن با دوران پایان فعالیت مجلس دهم بود، متاسفانه در اولویت قرار نگرفت. اما مجلس یازدهم می‌تواند نسبت به بررسی آنها اقدام کند.

بر طبق این گزارش، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پی رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی شدن برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، گفته بود: اگر شورای عالی استان‌ها طرح یا لایحه‌ای در این زمینه ارائه کند، مجلس می‌تواند با قانونمند کردن اقدامات شورایاری‌ها، اجرای آن را در کل کشور الزامی کند.

 رئیس سابق شورای عالی استان‌ها در بخش دیگر این گفتگو اظهار کرد: انتظار می‌رفت نماینده شورای عالی استان‌ها در دیوان عدالت اداری، با توجه به دو مصوبه این شورای عالی برای قانونی شدن انتخابات شورایاری‌ها، از این موضوع دفاع کند اما ظاهرا تلاشی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا فعالیت دوره جاری شورایاری‌ها قانونی است، به همشهری آنلاین گفت: شورایاری‌ها در دوره جاری می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند چون رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری عتف به ماسبق نمی‌شود و رو به آینده است.

الویری در پاسخ به اینکه در صورتی که اراده‌ای در مجلس برای بسترسازی قانونی جهت انتخابات شورایاری‌ها وجود نداشته باشد، آیا امکان تمدید فعالیت شورایاری‌ها با ترکیب فعلی برای یک سال دیگر وجود دارد؟ گفت: به لحاظ قانونی نمی‌توان این کار را کرد چون انتخابات قبلی شورایاری‌ها فقط برای فعالیت در همان دوره برگزار شده است.  

 
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: