• چهارشنبه ١٨ تير ١٣٩٩-٢٠:٠٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٨٠
حسینی میلانی مطرح کرد

شهرداری هرچه سریعتر اقدام به تکمیل و انتشار اطلاعات اطلس محیط زیست تهران کند

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر انتشار اطلس محیط زیست تهران و نتایج پایش‌های انجام‌ شده، گفت: سطح انتظارات محیط زیستی از مدیریت شهری افزایش یافته و دانشگاه‌ها و نخبگان محیط زیستی با دقت بیشتری بر فعالیت‌های مدیریت شهری متمرکز هستند. بنابراین ضروری است، اطلس محیط زیست تهران بسیار حساب شده و دقیق باشد. ضروری است هرچه سریعتر شهرداری تهران اقدام به تکمیل و انتشار اطلاعات آن کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، نود و دومین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، با حضور سید آرش حسینی میلانی، رئیس و کارشناسان این کمیته و همچنین مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و مسئولان این اداره کل برگزار شد. 

سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که به موضوع ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت اطلس محیط زیست شهر تهران اختصاص داشت، گفت: تلاش شورای پنجم، افزایش فعالیت‌های محیط زیستی و منطبق شدن برنامه‌های شهری براساس رویکردهای محیط زیستی است.

وی ادامه داد: بر این اساس، برنامه‌های پایشی از وضعیت محیط زیست تهران که از دوره‌های گذشته، وجود داشته، تقویت یافته و تلاش شده اطلس محیط زیست تهران تهیه و عملیاتی شود. 

این عضو شورای شهر، کلید خوردن طرح‌های پایشی در عرصه‌های مختلف شهری، از جمله آلودگی هوا، ترافیک، آب، خاک، فضاهای سبز، پسماند، تنوع زیستی، کوهستان و... را از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضروری برشمرد، و خواستار اجرای هرچه سریعتر طرح‌های پایشی و نهایی شدن اطلس محیط زیست شهر تهران شد. 

حسینی میلانی در این جلسه، ضمن انتقاد از دو منطقه شهرداری تهران در عدم همکاری با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در تهیه اطلس محیط زیستی شهر تهران، بر انتشار این اطلس و نتایج پایش‌های انجام‌ شده تاکید کرد، و اظهار داشت: سطح انتظارات محیط زیستی از مدیریت شهری افزایش یافته و دانشگاه‌ها و نخبگان محیط زیستی با دقت بیشتری بر فعالیت‌های مدیریت شهری متمرکز هستند بنابراین ضروری است اطلس محیط زیست تهران بسیار حساب شده و دقیق باشد. 

وی شفافیت را یکی از رویکردهای اساسی شورای پنجم برشمرد، و تصریح کرد: اطلس محیط زیست دارای اطلاعات کلیدی نسبت به وضعیت شهر تهران بوده، که می‌تواند رویکردهای کلان مدیریت شهری را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین ضروری است این اطلس هرچه سریعتر نهایی و منتشر شود و اطلاعات آن در کشوها خاک نخورد. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه اطلس محیط زیست تهران می‌تواند نقش مهم در حل و فصل مسائل شهری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در آستانه استفاده از ۱۱۵ میلیون مترمعکب از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضاهای سبز تا سال ۱۴۱۰ هستیم. همچنین قرار است استفاده از ‌آب‌های سطحی از ۱۱ میلیون مترمکعب به ۲۰ میلیون مترمکعب برسد. اما از کیفیت انهار و کانال‌های شهری و همچنین کیفیت آب قنوات تهران و منابع آلاینده آنها اطلاع دقیقی نداریم. حسینی میلانی یکی از خروجی‌های پایش محیط زیست شهر تهران را حفظ چنارها و درختان باسابقه برشمرد، و ابراز داشت: حدود 8 هزار چنار در خیابان ولیعصر وجود دارد، که در سه سال گذشته، سه هزار چنار جوان کاشته شده است. بی‌تردید یکی از عوامل مهم در حفظ و حراست از آن، آبی است که این چنارها را آبیاری می‌کند. بنابراین مشخص شدن نقاط آلوده و منابع آلوده‌کننده ضروری است.

وی با بیان اینکه پایش‌ها باید براساس نیازها باشد، عنوان کرد: مطالعات گیاه‌شناسی پارک پردیسان در حال اتمام است، که اطلاعات مرتبط با آن می‌تواند در برنامه‌ریزی اکوتوریسم شهری استفاده شود. 

این عضو شورای شهر افزود: اطلس محیط زیست شهر تهران می‌تواند نقش مهمی در تعیین اولویت‌ها داشته باشد. بنابراین ضروری است هرچه سریعتر شهرداری تهران اقدام به تکمیل و انتشار اطلاعات آن کند.

در ادامه، شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به تشریح محورها، کارکردها، مسائل و ابعاد اطلس محیط زیست شهر تهران پرداخت، و از برنامه اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار برای یکپارچه‌سازی اطلس‌های محیط زیستی مربوط به شهر تهران در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف خبر داد. 

وی با اشاره به شناسایی کانون‌های دارای پتانسیل آلودگی، به تشریح وضعیت و میزان آلایندگی در پهنه‌های مختلف شهر تهران پرداخت و انجام اقدامات مدیریتی و اجرایی در این کانون‌ها براساس اطلس محیط زیست شهر تهران را ضروری برشمرد. 

کارشناسان کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز در این جلسه ضمن بررسی ابعاد مختلف این طرح، شاخص‌ها و وضعیت‌ نمونه‌گیری‌های انجام شده در اطلس محیط زیست شهر تهران را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: