• سه شنبه ١٧ تير ١٣٩٩-١٦:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٧٢
احمد مسجدجامعي پس از گزارش رابط شورایاری منطقه 7 تاكيد كرد(11-225)

ظرفيت‌هاي ميراثي و تاريخي منطقه 7 را دريابيم

رییس ستاد هماهنگی شورایاری های شهر تهران گفت: منطقه 7 شهرداری تهران دارای ظرفیت های بی بدیل تاریخی و فرهنگی است. لذا بايد ظرفيت‌هاي ميراثي و تاريخي این منطقه را دريابيم و از آن حفاظت كنيم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورا، و پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه 7 شهربانو موسوي، ضمن تشکر از خانم موسوی برای ارائه گزارش، گفت: در جمع شورایاران تهران 845 نفر خانم حضور دارند، که نسبت به دوره های پیشین 5 درصد افزایش یافته است. اما فقط خانم موسوي به عنوان دبیر دبیران فعالیت دارند، كه امیدواریم حضور بانوان در این جايگاه بیشتر شود.

ساخت مساجد تخريب شده

احمد مسجدجامعي در ادامه سخنان خود تعهدات شهرداري را براي ساخت مجدد مساجدي كه در زمان ساخت بزرگراه امام علي (ع) تخريب شد، يادآوري كرد و گفت: وقتي بزرگراه امام علی (ع) ساخته شد، تعدادی مسجد همچون مسجد علی ابن ابیطالب (ع)، مسجد حسینی و مسجد شریفی مورد تخريب قرار گرفت، كه از آن موقع تا کنون این مساجد در حال ساخت است، و به پايان نرسيده است.

عضو شوراي شهر تهران با بيان اين كه از همان ابتدا شهرداري متعهد شد اين مساجد را بسازد، گفت: كار ساخت مساجد، همچنان رها شده است. و لازم است مدیریت شهری اولویتی براي اين منظور قائل شود، تا كار ساخت به سرانجام برسد.

تفاهمنامه مربوط به ساختمان كلاه‌فرنگي

وي سپس به اجراي تفاهمنامه مربوط به عمارت كلاه‌فرهنگي اشاره كرد، و يادآور شد: در يكي از تهرانگردي‌ها كه در زمان مرحوم آقای مهندس نگهبان، که قبلا شهردار بودند و متاسفانه در اثر کرونا فوت شدند، انجام شد، عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد را در پادگان ولی‏عصر، و کنار میدان سپاه دیدیم. همان زمان بحث عقد تفاهم نامه ای بین شهرداری تهران، میراث فرهنگی و سپاه به‌عمل آمد، که مقدماتش هم فراهم آمد و به نتايجي هم رسید.

مسجدجامعي افزود: این بنا، ساختمان بسیار ارزشمندیست، و از میدان سپاه و بزرگراه صیاد هم به خوبی قابل مشاهده است. خواهشم این است که خانم دکتر هاجوی آن تفاهم نامه را، كه در همان جلسه اسنادش هم امضا شد، پیگیری کنند و من هم مشروح گزارش آن را خواهم داد.

توجه به نقاط جرم‌خيز

مسجدجامعي در ادامه به خانه‌هاي خراب‌شده در جوار بزرگراه امام علي (ع) اشاره كرد، و گفت: درجداره های بزرگراه امام علی (ع)، و در مسيرهايي هم‌چون زرین گلاب، که در گزارش خانم موسوی هم آمده بود، تعداد خانه های تخریب شده و فریز شده خیلی زیاد است، و اين وضع چنين نقاطي را جرم خیز کرده است.

عضو شوراي شهر تهران افزود: بخش شرقی این منطقه که بافت ریزدانه و بناهای فرسوده دارد، با بخش غربی آن تفاوت دارد. بخش غربی پررونق است، اما لبه های محدوده و فریز شدن این ساختمان ها باعث شده، بخشی از این منطقه جرم خیز شود، که لازم است به آن توجه ویژه به عمل آيد. وي سپس وجود مراكزي چون پادگان ولیعصر، و پادگان های دیگر در  منطقه هفت مورد نظر قرار داد، و گفت: اگر سیاست مدیریت شهری مبنی بر تبدیل پادگانها به فضاهای شهری دنبال شود و به اجرا درآيد، این منطقه ظرفیت پرداخت بسیار دارد.

ساخت موزه‌ـ‌ورزشگاه در مجموعه شهيد شيرودي

مسجدجامعي در ادامه گفت: ورزشگاه امجدیه يا همان شهید شیرودی به عنوان قدیمیترین مجموعه ورزشی کشور، در منطقه هفت است. و براي ساخت موزه‌اي در اين مجموعه، در همان دوره آقای نگهبان صحبت و با سازمان ورزش هم جلساتي برگزار و كارها پیگیری شد، كه خانم موسوی میتوانند آن‌را پیگیری کنند. چون زمینه این کار وجود دارد، و درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی و مانند آن هم صحبت‌هايي طرح شد.

دروازه محمديه تنها دروازه باقيمانده از گذشته

عضو شوراي شهر تهران به وجود بخشي از دروازه محمديه در منطقه هفت اشاره كرد، و بيان داشت: ما از دروازه های قدیمی شهر تهران، يادگاري نداريم. جز  بخشی از دروازه محمدیه که در آن جنگ رستم و دیو سفید را به تصویر كشيده شده است.

وي ادامه داد: وقتي ما اين دروازه را پیدا کردیم، متاسفانه داخل آن میخ کوبیده بودند، که گفتيم این تنها باقیمانده دروازه های قدیم تهران است، و باید حفظ شود. ضرورت دارد شوراياري منطقه 7 حفظ و حتي مرمت اين دروازه را به عنوان یک سرمایه شهری پی گیری کند.

مسجدجامعي ضمن اشاره به اهميت ورزشگاه شهيد شيرودي گفت: آنجا هم ظرفیت دارد، هم پذیرش دارد، و هم سازما ن تربیت بدنی مایل است آنجا را به ظرفیت ورزشگاه -موزه تبدیل کند. کار ارزشمندی است و البته بايد دقت داشت كه اين كار براي خود تعاریفی دارد. بايد به همه موضوعات مربوط به آن دقت كرد.

عضو شوراي شهر افزود: بیمارستان 502 ارتش هم در منطقه 7 قرار دارد. تفاهم نامه‌اي بین ارتش، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی منعقد شده كه مقدمات اجراي این تفاهمنامه هم فراهم شد، و امیدوارم پی گیری شود.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود در منطقه 7 گفت: بايد ظرفيت‌هاي ميراثي و تاريخي منطقه 7 را دريابيم و از آن حفاظت كنيم.

مسجدجامعي در پايان از اقدامات شهرداری منطقه هم برای احیاء میراث معماری و تاریخی دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی) سپاسگزاري كرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: