• سه شنبه ١٧ تير ١٣٩٩-١٥:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٦٩
سید هادی میر هاشمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در بررسی حادثه "کلینیک سینا مهر" بیان داشت(8-225)

اعطای مجوز به موسسات در قالب کاربری تجاری و اداری باشد، تا رعایت استاندارد های ایمنی سختگیرانه تر اعمال شود

سید هادی میر هاشمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر ساختمان سابق وزارت بهداشت هم نا ایمن است، و اگر حادثه ای رخ دهد به جای 19 نفر 600 نفر جان می بازند، گفت: پیشنهاد می کنیم، اعطای مجوز های لازم به موسسات مختلف، اعم از موسسات درمانی در قالب کاربری تجاری و اداری باشد، تا رعایت استاندارد های ایمنی سختگیرانه تر اعمال شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورا، سید هادی میر هاشمی، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، که به جای دکتر زالی در صحن شورا، در راستای بررسی حادثه آتش سوزی "کلینیک سینا مهر" حضور یافته بود، درباره مجوزهای کلینیک سینا مهر اظهار داشت: موسسه در یک مجموعه چند طبقه در قالب یک داروخانه، یک درمانگاه تخصصی، یک بخش بستری که تحت نظر مجموعه جراحی محدود است، و یک مجموعه مجوزدار سیتی‌اسکن و «ام آر آی» فعال بود.

وی با بیان اینکه مجوزهای این ملک، سال‌ها پیش توسط وزارت بهداشت داده شد، تأکید کرد: ملک مسکونی می‌تواند در صورت رعایت نقشه ‌های مصوب وزارت بهداشت، مجوزها را دریافت کند.

میرهاشمی ادامه داد: برای راه‌اندازی خدمات در این مجموعه، یک موسس و یک مسئول فنی وجود دارد، و تمام چارچوب‌های استاندارد توسط مسئول فنی پیگیری می‌شود.

معاون درمان دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: این مجوزها هرچند سال یکبار، و قبل از تمدید به صورت جامع بررسی می‌شود. و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، پروانه بهره‌برداری تمدید نمی‌شود.

وی گفت: این مرکز موظف است، طبق نظر وزارت بهداشت عمل کند. و بازدیدهای دوره‌ای هم از این موسسه انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ‌تمدید پروانه بهره‌برداری از مجموعه تصویربرداری این ساختمان، بر اساس بازدیدهای قبلی منوط به راه‌اندازی مؤسسه رادیولوژی بوده است. ولی با بروز و شیوع کرونا و اینکه شهروندان با مشکل انجام رادیولوژی مواجه بودند، این مرکز مجدد فعال و قرار شد، در اسرع وقت و تا اردیبهشت اصلاح‌های مورد نیاز انجام گیرد.

میرهاشمی با اشاره به نتیجه بازدیدها در مورد این ساختمان (سینا مهر) از سطح تذکر برای اصلاح تا معرفی به کمیسیون ماده 11 تعزیرات بوده است، گفت:‌ باید توجه داشت که مجموعه درمان دانشگاه علوم پزشکی تعداد زیادی مطب، درمانگاه، آزمایشگاه و مراکز مربوطه را تحت پوشش قرار داده است. و سالانه 6 هزار مرکز در سه شیفت نظارت بر آنها صورت می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد، چک لیست تخلف‌های این مجموعه که از سوی ناظران دانشگاه تهیه شده نیز موجود است.

وی با اشاره به اینکه نیروی لازم در امر نظارت در اختیار وزارت بهداشت نیست، بیان داشت:‌ در نظر بگیرید، تنها در شهر لندن 4 هزار نیرو به عنوان ناظر بر وضعیت مواد غذایی فعال هستند. در حالی که ما در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به طور کلی حتی هزار ناظر هم نداریم. بنابر این قاعدتاً‌ اگر سالانه 6 هزار مرکز را در سه شیفت نظارت کنیم، هر دو سال و نیم یکبار، نظارت بر یک مرکز صورت می‌گیرد. چرا که بیش از 16 هزار مرکز را تحت پوشش داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۱۷ نفر از مجموعه درمان در کلینیک سینا مهر، جزو جانباختگان بوده‌اند، گفت:‌ در جلسه شورای عالی امنیت هم گفتم، پزشکان و کادر درمان در حادثه ماندند، اخلاق را زیر پا  و بیماران را تنها نگذاشتند، که در غیر اینصورت آمار تلفات بسیار پایین تر می آمد.

میرهاشمی افزود: کسب ایمنی برای مجموعه‌ها، فردی نیست. و باید پیوستگی ایمنی رعایت شود. وزارت بهداشت، وزارت کار و شهرداری باید  با یکدیگر به ایمنی جمعی ساختمان‌ها دست یابند.

وی ضمن هشدار در مورد وضعیت ایمنی ساختمان سابق وزارت بهداشت گفت: ‌ایمن نبودن این ساختمان را مکتوب، و در اختیار وزیر بهداشت قرار داده‌ایم. ولی اقدامی صورت نگرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: آیا باید منتظر فرو ریختن این ساختمان باشیم، و بعدا جلسه بگذاریم.

میرهاشمی گفت: ‌این ساختمان احتمال فرو ریختن دارد. و در صورت وقوع حادثه حداقل 600 نفر کشته بر جای خواهد گذاشت.

میر هاشمی در ادامه افزود:  در راستای ارتقای  ایمنی مجموعه ها و موسسات  پیشنهاد می شود، اعطای مجوز های لازم به موسسات مختلف، اعم از موسسات درمانی، در قالب کاربری تجاری و اداری باشد، تا رعایت استاندارد های ایمنی سختگیرانه تر اعمال شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: