• سه شنبه ١٧ تير ١٣٩٩-١١:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٦٢
سیدحسن رسولی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور:(1-225)

احدی از کارکنان شهرداری در فرایند اصلاح ساختار، اخراج یا بیکار نمی‌شود

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، تاکید کرد: در فرایند اصلاح ساختار شهرداری،‌ با توجه به ظرفیت شغلی فراوان، احدی از کارکنان زحمتکش اخراج و بیکار نخواهد شد. بلکه ثبات استخدامی آنان بیشتر نیز می گردد. به گونه ای که کارکنان شرکت خدمات اداری شهر، مستقیما بر اساس آئین نامه استخدامی کارکنان موقت، با شهرداری طرف قرار داد خواهند شد. و همچنین سازمان ها دارای پست سازمانی مصوب شهرداری تهران می شوند، که موجب ثبات استخدامی کارکنان است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سیدحسن رسولی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز، ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان‌ حادثه کلینیک "سینا مهر"، اظهار کرد: درباره لایحه  بازنگری و  اصلاح  ساختار سازمانی شهرداری تهران و واحدهای تابعه، به نمایندگی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه، توضیحات زیر را خدمت همکاران، اصحاب رسانه و نهادهای علمی و تخصصی حوزه مدیریت و سازمان تقدیم می کنم.

متن این نطق به شرح ذیل است:

صاحب نظران حوزه سازمان و مدیریت بر این باورند: تشکیلات که بستر اداره بهینه هر دستگاه اجرایی است، از حیث اثربخشی و کارآمدی و انطباق با شرایط زمانی حداقل می بایست هر چهار سال یکبار مورد آسیب شناسی و باز طراحی قرار گیرد. همچنانکه باغداری ثمربخش بدون انجام هرس نوبهاری درختان امکانپذیر نیست، کارآمدی سازمان نیز بدون توسل به هرس متناوب سازمانی، انتظار بیهوده ای است. برخلاف این قاعده علمی، متاسفانه این مهم در شهرداری تهران طی دهه های اخیر بجز در جهت بزرگتر شدن ابعاد سازمان مغفول مانده است. امروز بخشی از واحدهای سازمانی شهرداری در اثرگسترش غیراصولی و موازی بودن وظایف، به دو برابر تعداد مورد نیاز رسیده‌اند. یعنی در این سطح، بطور متوسط برای انجام یک ماموریت شهرداری دو واحد سازمانی مشابه، پیکره سازمانی را از حیث تناسب علمی و منطقی حد و اندازه سازمان مختل، و مسیر خدمت رسانی را پیچیده نموده است.  

اسناد قانونی الزام آور بالادستی، شامل: ماده 10 سیاست های کلی نظام اداری، مواد 4 و 75 آیین نامه استخدامی شهرداری تهران، ماده 112 قانون استخدام کشوری، ماده 12 برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، مصوبه مورخ 9/4/98 شورا مصوبه اساسنامه نمونه سازمان های وابسته شهرداری تهران، ضوابط تشکیلاتی شهرداری تهران مصوب 31/1/1399 و مصوبه «الزام شهرداری تهران به اصلاح ساختار سازمانی و کاهش حوزه های معاونت شهرداری و سازمان ها و شرکت های تابعه و ساماندهی مجدد مناطق شهرداری تهران» مورخ 9/10/97 ، اسناد الزام آور انجام وظیفه شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران را در این حوزه تصریح کرده‌اند.

مطالعات پشتیبان، شامل:

_ مطالعات سازمان و تشکیلات شهرداری تهران، توسط دکتر رمضانی در سال 1386

_بازنگری، اصلاح و بهبود ساختار سازمانی شهرداری تهران توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در سال 1389، مطالعه ساختارشناسي هويت محله‌اي شهر تهران، توسط مهندسان مشاور مانيستارپار در سال 1389

_ بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل و نظام پرداخت شهرداری تهران، توسط شرکت دانش پویا در سال 1390

_بازنگری و اصلاح الگوی ساختار سازمانی شرکت ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران، توسط دکتر سنجری در سال 1393

_مهندسی مجدد ساختار تشکیلاتی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال 1395

_مطالعه تطبیقی ساختار مشهد، در خصوص ادغام معاونت های عمرانی و حمل و نقل و ترافیک و ایجاد معاونت اقتصادی در سال 1398

_گزارش توجیهی بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی، توسط اداره کل تشکیلات و بهبود روش ها در سال 1398

یادآوری می کنم: تحقق وعده داده شده به شهروندان شریف تهرانی که صاحبان اصلی شهرداری هستند، در جریان رای اعتماد به آقایان دکتر نجفی، مهندس افشانی و دکتر حناچی، یکی از شروط اصلی شورای اسلامی شهر تهران بوده است. هر سه این بزرگواران این شرط را پذیرفته، و پایبندی خویش را به اجرای این مهم بصورت واضح اعلام کرده اند.

دی ماه سال گذشته، لایحه شهرداری پس از تصویب کلیات، جهت بررسی کارشناسی به این کمیسیون ارجاع شده است. متناسب با اهمیت و وجوب همراه سازی تمام ذینفعان حقوقی شهرداری و شورا، صدها نفر ساعت وقت صرف شده است. تائیدیه وزارت کشور جهت اساسنامه نمونه سازمان ها وفق بند 15 ماده 80 قانون شوراها و تائیدیه اولیه سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وفق ماده 112 قانون استخدام کشوری در خصوص ساختار سازمانی  اخذ گردیده است. سپس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه تقدیم هیات رئیسه شده، تا در دستور علنی صحن قرار گیرد.

راهبردها و سیاست ها:

_ تحقق وظیفه شورا و شهرداری بر مبنای مستندات قانونی پیش گفته،

عمل به یکی از وعده‌های انتخاباتی اصلاح طلبان در برنامه شورای عالی سیاستگذاری سال 95 و 96

_ کوچک سازی و چابک ‌سازی سازمان، مبتنی بر نابسامانی های فراوان در سطوح سازمانی و مدیریتی

_اهتمام به دو مقوله مهم منافع عمومی و سازمانی از یک طرف و نصب العین قراردادن مصالح و امنیت شغلی کارکنان شهرداری و واحدهای تابعه از سوی دیگر مد نظر است. در این راستا با توجه به ظرفیت شغلی فراوان شهرداری، احدی از کارکنان زحمتکش اخراج و بیکار نخواهد شد. بلکه ثبات استخدامی آنان بیشتر نیز می گردد. به گونه ای که کارکنان شرکت خدمات اداری شهر مستقیما بر اساس آئین نامه استخدامی کارکنان موقت، با شهرداری طرف قرار داد خواهند شد. و همچنین سازمان ها دارای پست سازمانی مصوب شهرداری تهران می شوند، که موجب ثبات استخدامی کارکنان است.

_کمک به تقویت انضباط اداری و مالی از طریق ادغام و حذف واحدهای سازمانی موازی و زائد، و برقراری نظام جامع و نظارت پذیر در تمام واحدهای صف و ستاد سازمانی

_تقویت بخش اقتصادی مدیریت شهری، با هدف هموارتر ساختن مسیر مشارکت بخش های عمومی و خصوصی در تامین زیرساخت های شهری

     از آنجاکه تبیین اصلاحات و تغییرات پیشنهادی تفصیلی مورد نظر کمیسیون، منوط به طرح و تصویب گزارش کمیسیون تخصصی، بر اساس رای و نظر همکاران است، از ورود به جزئیات معذورم. استدعا می کنم اعضای محترم شورا با مداقه کامل در این لایحه اساسی فرابخشی، اسباب غنابخشی بیشتر آن را فراهم آورند.

از اصحاب رسانه و همکارانم در شهرداری نیز تقاضا می کنم به روایت ها و اخبار غیرموثق استناد نفرمایند. 

از حوصله شما بزرگواران سپاسگزارم

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: