• دوشنبه ١٦ تير ١٣٩٩-١٤:٤٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٥٩
علی اعطا خبر داد؛

آثار واجد ارزش معماری معاصر حفظ می شود

رئیس کمیته معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: سیاست هایی برای حفظ آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی میراث معماری پایتخت در این کمیته در دستور کار قرار دارد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  جلسه کمیته معماری شورای شهر تهران امروز دوشنبه با حضور «علی اعطا» عضو و رئیس کمیته معماری شورا، «عبدالرضا گلپایگانی» معاون شهردار تهران و «اسکندر مختاری» و کارشناسان حوزه معماری این کمیته برگزار شد.

«علی اعطا» روز در این نشست  گفت: آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی معاصر باید از سه طریق ثبت ملی، ارائه امتیازات به مالک از جمله امتیاز انتقال حق توسعه و تغییر کاربری و اعمال محدودیت از طریق ضابطه پارسل حفظ شود.

وی افزود: در سیاست های اجرایی تدوین لایحه حفاظت از میراث معماری شهر تهران نیز بر این سه روش برای حفظ میراث معماری معاصر تاکید شده است.

اعطا عنوان کرد: می‌توان برای حفظ هر اثر، یکی از این سه شیوه را در نظر گرفت تا شاهد حفظ میراث معماری معاصر باشیم .

عضو شورای اسلامی شهر تهران، همچنین شناسایی آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی در تهران را از نکات مهم در تهیه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر تهران دانست.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست شناسایی آثار، باید از اطلاعات و مطالعاتی که توسط سازمان زیباسازی، سازمان فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شده، استفاده کرد.

«عبدالرضا گلپایگانی» معاون شهردار تهران نیز در این جلسه با اشاره به معیارهای اثر واحد ارزش تاریخی و فرهنگی که از سوی کمیته معماری در بین جلسه ارایه شد، گفت: این معیارها باید شفاف، روشن و تفسیر پذیر باشد .

وی افزود: برای حفظ آثار تاریخی و فرهنگی باید امتیازاتی از جمله بخشودگی و کاهش عوارض به پارسل های ارزشمند ارایه کرد .

«اسکندر مختاری» کارشناس آثار معماری کمیته معماری شورای شهر تهران، در این جلسه برخورداری از ارزش‌های سبکی، تعلق اثر به مجموعه ای از کارهای معماران مولف و تاثیرگذار، وقوع یک رویداد تاریخی در اثر را از جمله معیارهای تشخیص اثر واجد ارزش عنوان کرد.

وی همچنین افزود: برخورداری از تکنیک های ساختمانی معرف معماری دوران تحول و شکل‌گیری اثر به واسطه یک رویداد تاریخی را از دیگر معیارهای اثر واجد ارزش تاریخی و فرهنگی برشمرد .

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: