• يکشنبه ١٥ تير ١٣٩٩-١٥:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٣٤
شهردار تهران در توضیح و بررسی حادثه کلینیک سینا مهر تاکید کرد؛11-224

لزوم اجرایی شدن بیمه اجباری برای ساختمان‎ها

حناچی با بیان اینکه در دنیا مکانیسمی برای کنترل ضوابط و مقررات ایمنی و جلوگیری از پیش آمدن حوادثی مانند سانحه آتش‎سوزی کلینیک سینا وجود دارد، گفت درسی که از این حادثه باید گرفت اینست که با بیمه اجباری، مالکان ساختمان‎ها وادار به رعایت مقررات ایمنی شوند.

به گزارش معاونت ارتباطات و بینالملل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورا گزارش آتشسوزی کلینیک سینا ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت. پیروز حناچی، شهردار تهران در این زمینه به‎بررسی برخی جزئیات حادثه پرداخت و از لایحه بیمه اجباری برای ساختمان‎ها خبر داد.

حناچی با اعلام تسلیت خود نسبت به این حادثه، به تشریح مشاهدات خود پرداخت: در همان ساعات اولیه‎ای که خبر این آتش‎سوزی منتشر شد، خود را به محل حادثه رساندم که هم‎زمان بود با آغاز اقدامات اولیه تیم آتش‎نشانی که همکاران گزارش دادند، در طبقات چهارم و پنجم تعدادی از مراجعین و کادر پزشکی جان باخته‎اند.

او سپس درمورد تغییر کاربری ساختمانها و نقش این مسئله در بروز چنین وقایعی توضیح داد: باید از وقایع درس بگیریم. پیش از این هم با حادثه پلاسکو مواجه شدیم که ظاهرا درسی که گرفتیم چندان موثر نبوده است. پلاسکو هم ساختمانی بود که برای امور اداری طراحی شده بود اما به گونه دیگری به کار گرفته شد و در طول زمان هم تغییر کاربری داد. پلاسکو این ساختمان اداری تغییر کاربری داده و به انبار پوشاک تبدیل شده بود. یکی از عوامل عدم موفقیت در مهار آتش‎سوزی پلاسکو این بود که نه از شرایط آن اطلاع داشتیم و نه تجهیزات لازم را داشتیم. اما امروز شرایط تغییر کرده است و تجهیزات امروز قابل قیاس با آن زمان نیست. اما مهمتر از آن شناسایی حدود 3000 پلاک پرخطر است که بخشی از این‎ها،  ساختمان‎های بلند مسکونی هستند. از سال 1376 که قانون نظام مهندسی اجرای مقررات ملی را در دستور کار قرار داد، در ساختمان‎هایی که پس از آن ساخته شد به طور نسبی اعمال شد. شهردار تهران در ادامه با اشاره به قوانین و مجوز هایی که در گذشته برای استفاده برخی ساختمانها صادر می شد اشاره داشت و افزود: در سال 1334 در قوانین شهرداریها به مطب‎ها اجازه داده شد که وارد بافت مسکونی شوند. آن زمان عموم واحدهای بافت مسکونی تهران، ویلایی بودند و پزشکان این اجازه را یافتند که در بخشی از منزل خود طبابت کنند. بعدها هم این قانون در سال 1366 اجازه دادکه موارد وابسته به پزشکی هم وارد بافت مسکونی شوند و این نقطه آغاز تبدیل پلاکهای مسکونی به مجمتع‎های پزشکی شد.

پیروز حناچی در ادامه سخنانش به چگونگی حادثه کلینیک سینا مهر اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: نقش ساختمان سینا در سال 1379 با کاربری مسکونی به پایان می رسد و به کلینیک  پزشکی تغییر کاربری می دهد. در زمان حادثه  نیروهای آتش‎نشانی زودتر از پنج دقیقه خود را به محل حادثه رساندند. اما آتش‎سوزی از نوع خاصی بود چراکه در این ساختمان امکانات و مواد قابل اشتعالی وجود داشت که به‎‎شدت گسترش دود و آتش افزود. یعنی انفجار کپسول‎های اکسیژن که به‎جای زیر زمین در بخش اصلی ساختمان انبار شده ‎بودند. آتش‎سوزی را از حالت عادی خارج کردند. خوشبختانه بیشتر کپسول‎ها در ساعات اولیه کنترل شدند اما دو کپسول منفجر شده و این حادثه را آفریدند. یکی از نگرانی‎های موجود، مخرن گاز هلیوم بود که خوشبختانه آن نیز در ساعات اولیه کنترل شد. این را هم باید اضافه کنم که کلینیک تا به زمان بروز حادثه چهار بار اخطار غیر ایمن بودن را گرفته بود.

حناچی از طرح لایحهای برای اجبار ساختمان‎ها به رعایت مقررات ایمنی خبر داد و گفت: در دولت لایحه‎ای  بررسی شده که این لایحه بعد از حادثه پلاسکو مدنظر قرار گرفت. این لایحه برای بیمه اجباری ساختمانهای گروه «ج» و «د» است. طرح بیمه اجباری درواقع ورود بیمه به این مسئله است. شهرداری اخطار داده اما سیستم قضایی اجازه پلمپ را نداده است. در این شرایط مکانیسمی که در دنیا وجود دارد، سیستم بیمه اجباری واحدهای مسکونی است. در ترکیه اگر کسی که مالک ساختمانی است و به اخطار شهرداری توجه نکرده باشد، در صورت بروز حادثه، بیمه هیچ خسارتی به او نمی‎دهد و تمام مسئولیت بر عهده مالک می‎باشد. بنابراین ورود شرکت‎های بیمه درواقع برای کنترل ضوابط است. درسی که از این حادثه باید گرفت اینست که با حضور بیمه، این حلقه مفقوده را وصل کنیم و مالکان ساختمان‎ها را وادار به رعایت مقررات کنیم.   

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: