• يکشنبه ١٥ تير ١٣٩٩-١٤:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٢٢٨
مدیر عامل سازمان آتش نشانی در گزارش آتش‎سوزی "کلینیک سینا مهر" بیان داشت.5-224

تهران از لحاظ ایمنی شرایط خوبی ندارد

مهدی داوری، مدیر عامل سازمان آتش نشانی گفت: در حوزه ایمنی قوانینی وجود دارد. اما در جاهایی با خلا قانونی مواجه هستیم. از اصلی‎ترین آنها، مشخص نبودن تکلیف مردم به عنوان یک خلا قانونی جدی مطرح است. شهروندانی که حدی از نا ایمنی را آزادانه انتخاب می‎کنند، و به حرف هیچکس هم گوش نمی‎دهند. درمورد ایمنی شهر تهران باید گفت که تهران از لحاظ ایمنی شرایط خوبی ندارد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورا، گزارش آتش‎سوزی "کلینیک سینا مهر" ارائه شد، و مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی به ارائه گزارش چگونگی اطفاء حریق، توسط آتش‎نشانان و بررسی جزئیات حادثه پرداخت.

 او در ادامه و در خصوص وضعیت ایمنی تهران هشدار داد، و گفت: درمورد ایمنی شهر تهران باید گفت که تهران از لحاظ ایمنی شرایط خوبی ندارد. تهران بیشتر از حد نرمال دچار حادثه است. به طوریکه روزانه حداقل 15 تا 20 آتش سوزی در تهران رخ میدهد، که آتشنشانان همیشه مشغول اطفای این حریق هستند. و هرچقدر میزان نا ایمنیها در یک مکان افزایش داشته باشد، احتمال و میزان اثربخشی واحدهای آتشنشانی کمتر میشود. وی در گزارش وقوع حادثه گفت: در ساعت 20 و 46 دقیقه اولین تماس با آتشنشانی گرفته شد، و از این حریق خبر داد. نزدیکترین ایستگاه در دزاشیب، تجریش وارد عمل شد. با توجه به ترافیک، چهار دقیقه بعد از تماس به محل حادثه میرسد. کمی بعد ایستگاههای آتش‎نشانی پارکوی و ولنجک و چند تیم دیگر نیز به منطقه اعزام میشوند.

داوری در ادامه گفت: اولین نیروهای آتش‎نشانی همزمان با دومین انفجار به محل میرسند.  این انفجار شدتش به حدی بود که دو باب ساختمان روبرو و مجاور را هم تحت تاثیر قرار داد. از طرفی شدت حرارت تا شعاع 20 تا 30 متری را نیز  تحت تاثیر قرار داده بود. از طرفی هم جهت حرکت دود و آتش به داخل ساختمان بود. این امر، عملیات را دچار اشکال کرده بود. او همچنین درخصوص عوامل گسترش آتش گفت: تردید نداریم که این انفجار باعث گسترش شعله شده است. در ساختمانهای بتنی، گسترش آتش سریع نیست. اما در اینجا انفجار به گسترش شعله و دود کمک کرد. چرا که بیش از 30 دستگاه سیلندر اکسیژن و... در آنجا بوده است. و در همان روز نیز 25 سیلندر شارژ شده به انبار آورده شده بود.

داوری ادامه داد: پس از اولین انفجار، آتشنشانان به سرعت به سمت حریق رفتند، و سعی کردند آن را مهار کنند. این درحالیست که تمام محوطه ورودی ساختمان که فقط یک راه پله داشت، حجم زیادی از اجناس بیمارستانی قرار داشت که دود غلیظ به علت سوختن همین اجناس بوده است.

داوری همچنین به تشریح عملیات آتش‎نشانان و جزئیات تلفات پرداخت و گفت: همزمان با اطفاء ساختمان اصلی، و ساختمان های روبرو و مجاور، آتشنشانان با نردبان های دستی سعی در نفوذ از پشت بام داشتند، تا با باز کردن درب پشت‎بام، دود را از راه‎پله خارج کنند. همچنین تیم دیگری از پنجره پشتی وارد ساختمان شدند. اما چون محیط ایمن نبود، و به سبب ناکارآمدی نردبانهای دستی، افراد را خارج نکردند، تا دود از راه پله خارج شود و افراد را از راه پله خارج کنند. اما با توجه به شعاع 20 متری انفجار، حجم زیادی از دود و حرارات پخش شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی افزود: پشتبام نیز بسته بود، و بسیاری از افراد حاضر در اتاق جراحی تلاشی برای فرار نکرده، و در همان اتاق جراحی مانده و فوت کرده بودند. این نشان میدهد که انفجار سریع، قدرت عکسالعمل را از ایشان گرفته بود. این انفجار و موج شدید دود و حرارت سبب شده بود که این افراد در عرض یک دقیقه فوت کنند.

داوری در ادامه سخنان خود گفت: با این حال در حوزه ایمنی قوانینی وجود دارد. اما در جاهایی با خلا قانونی مواجه هستیم. از اصلیترین آنها مشخص نبودن تکلیف مردم به عنوان یک خلا قانونی جدی مطرح  است. شهروندانی که حدی از ناایمنی را آزادانه انتخاب میکنند، و به حرف هیچکس هم گوش نمیدهند.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: