• يکشنبه ٨ تير ١٣٩٩-١٥:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١٥٩
در جریان بررسی طرح الزام شهرداري تهران به نصب تابلوهاي راهنماي ناشران و كتابفروشي¬ها در مناطق 22 گانه شهر تهران مطرح شد

از ارتقا فرهنگ کتابخوانی تا کتابخوانی دیجیتال

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی کلیات طرح « الزام شهرداري تهران به نصب تابلوهاي راهنماي ناشران و كتابفروشي¬ها در مناطق 22 گانه شهر تهران » بر لزوم ارتقا فرهنگ کتابخوانی تاکید کردند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، طرح « الزام شهرداري تهران به نصب تابلوهاي راهنماي ناشران و كتابفروشي­ها در مناطق 22 گانه شهر تهران »، در قالب گزارش مشترك كميسيون­هاي (فرهنگي، اجتماعي - سلامت ، محيط زيست و خدمات شهري ) مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این طرح، محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی طی صحبت هایی گفت: در بازدیدی که در سال گذشته و در هفته کتاب از کتابفروشی­ها داشتیم، این خواسته توسط اتحادیه ناشران مطرح شد. بنده و همکارانم در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پس از بررسی، آن را در قالب یک طرح مطرح کردیم.

وی گفت: با توجه به افت سرانه مطالعه و کتابخوانی و تیراژ پایین کتاب در کشور که تقریبا به زیر هزار رسیده است، این طرح با نصب تابلو و بدون ذکر نام، محل کتابفروشی­ها را به شهروندان یادآور می­شود.

در ادامه مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با این طرح، گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ کتابخوانی در کشور ارتقا پیدا کند. با پیشرفت تکنولوژی روش مطالعه تغییر کرده و کتابخوانی به شیوه سنتی انجام نمی­شود.

وی گفت: این طرح  با نصب تابلوهای متعدد در سطح شهر، باعث اغتشاش بصری خواهد شد، و در فرهنگ کتابخوانی تغییر چندانی ایجاد نمی­کند.

سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات در موافقت با این طرح، گفت: ما درشهری زندگی می­کنیم که پر از تابلو است. نصب تعدادی تابلوی بیشتر مشکلی ایجاد نمی­کند. این طرح رویکرد شورا در جهت بالا بردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

 در ادامه محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران درمخالفت با این طرح، مطرح کرد: با کلیات این طرح موافقم. ولی این طرح پخته نیست، و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

هاشمی افزود: شهرداری با  اجرای این طرح در مناطقی که تعداد متعددی کتابفروشی وجود دارد، دچار مشکل می­شود.  

 در ادامه بررسی این طرح، احمد مسجد جامعی، رییس کمیته دینی در موافقت با این طرح، گفت: آنچه از آمار بر می­آید، ما 500 کتابفروشی داریم، که عمدتا در راسته کتاب فروشی­ها فعالیت می کنند.

وی افزود: تعداد معدودی کتابفروشی در سطح محلات وجود دارد، که به گفته دبیر شورا یاری ها درحال شناسایی و قاعده­مند شدن هستند. 

در نهایت کلیات این طرح به رای گذاشته شد، و با 14 رای موافق به تصویب اعضای شورا رسید.

در ادامه بررسی این طرح اعضای شورا پیشنهاد های اصلاحی خود را برای تصویب جزییات طرح ارائه دادند.

در همین راستا، محسن هاشمی پیشنهاد کرد، میان تابلوها و کتابفروشیها حداکثر 50 الی 100متر فاصله وجود داشته باشد. برای نمونه، سر پل تجریش، چند خیابان است که در هر خیابانی یک یا چند کتابفروشی وجود دارد. این حالت سبب ایجاد مناقشه می شود و کتابفروشیهای دیگر اعتراض میکنند. فرهنگسازی نباید به عامل درگیری 3 الی 4 هزار کتابفروشی شود.

برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز گفت:  اینکه در هر 100متر یک تابلو نصب شود، شدنی نیست. بلکه معمولا یک تابلو، در نهایت برای کوچهای که دید نداشته باشد، نصب میکنیم. اگر تعداد تابلوها زیاد باشد، موجب سردرگمی میشود. پیشنهادم اینست که به همان روال موجود، بر سر هر خیابانی که در آن یک یا چند کتابفروشی است، یک تابلو نصب کنیم. یک تابلو سر همان خیابانی که به کتابفروشی منتهی میشود.

زهرا صدراعظم نوری نیز در ادامه سخنان ضرغامی، متذکر شد: در خیابان نیاوران دهها داروخانه وجود دارد. آیا برای هر داروخانه یک تابلو زدهایم؟ خیر. در این مورد هم چنین است. برای هر کتابفروشی یه تابلو نصب نمیشود. بلکه اگر داخل یک خیابان ده مورد کتابفروشی وجود دارد، در سر خیابان یک تابلوی کتابفروشی نصب بشود.

در نهایت  پیشنهاد ارائه شده از سوی محسن  هاشمی  پسگرفته شد.

در ادامه جلسه، احمد مسجد جامعی پیشنهادی مطرح کرد، و گفت: پیشنهاد من اینست که نصب تابلو صرفا برای کتابفروشیهای دارای پروانه کسب معتبر از اتحادیه باشد. این پیشنهاد با موافقت شهرداری و کمیسیون به رای گذاشته شد، و 17 نفر از 18 نفر موافقت کردند.

همچنین او طی پیشنهاد دیگری نیز متذکر شد: کتابفروشیها را میتوان به دو گونه تقسیم کرد. یک گروه کتاب فروشیهای راستهای هستند، که چندین کتاب فروشی در کنار یک دیگر قرار دارند. مانند، خیابان انقلاب و مواردی از این قبیل. این کتابفروشیها بازار خود را دارند. اما برخی کتابفروشیها محلهای هستند، و لوازم التحریر و... هم میفروشند، که چون در محلهها قرار دارند، چندان شهرتی ندارند. از همین روی میتوان کتابفروشیهای راستهای را از این طرح مستثنی کرد.

حجت نظری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: بهتر است که کتابفروشیهای راستهای از این قاعده مستثنی نشوند. بله، خیابان انقلاب نیازی به معرفی ندارد. اما ممکن است برخی از شهروندان با کتابفروشیهای گذر حاجنایب، یا راسته کریمخان آشنایی نداشته باشند.

در نهایت این پیشنهاد با 16 موافق از 17 نفر حاضرین به تصویب رسید.

از سوی دیگر، سید محمود میرلوحی در تایید سخنان مسجد جامعی یادآور شد که: آقایان هاشمی و مسجد جامعی به درستی اشاره کردهاند، که در راستهای چند واحد کتابفروشی وجود دارد. این یعنی در آن منطقه بازارش وجود دارد. اما دغدغه ما مناطقی است که کتابفروشیها دیده نمیشوند. پس در راستههایی که بیش از 3 واحد کتابفروشی وجود دارد، کافیست به فاصله 100 متری آنان تابلویی نصب شود.

این پیشنهاد با 13 مخالف از 18 نفرحاضر رد شد.

در ادامه محمد سالاری خواهان افزودن تبصرهای شد که بر طبق آن شهرداری تهران موظف است به منظور ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و اطلاعرسانی نسبت به تهیه رمزینه پاسخ سریع (QR cod) برای معرفی کتابفروشیها در سرای محلات و فرهنگسراها و کتابخانهها و ایستگاههای حمل و نقل عمومی ظرف مدت 3 ماه اقدام کند.

سید حسن رسولی و حجت نظری در تکمیل این پیشنهاد توصیه کردند، در این سیستم فراگیر که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در بسیاری مکانها در موضوعات دیگر انجام داده است، نه صرف کتاب فروشیها، آنان به همراه دیگر موارد تاریخی و فرهنگی همراه با اطلاعاتی معرفی شوند. بهویژه که برخی کتابفروشیها نظر به قدمت و فعالیت خود، دارای کارنامه درخشانی هستند،که میتوانند برای مردم جالب باشند. شهروندان میتوانند با اسکن این کدها به اطلاعات مکانی این کتاب فروشیها دست پیدا کنند.    

برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این مورد چنین توضیح داد: در همین زمینه پروژههایی درمورد شهدا و مکانهای تاریخی در حال اجرا است. اما موضوع کتاب فروشیها تفاوت دارد. برخی کتاب فروشی‏ها نظر به قدمتشان اهمیت دارند، اما در مرکز شهر قرار دارند. ولی برای کتابفروشیهای جدیدی که تاسیس میشوند چنین امکانی وجود ندارد.

محمد جواد حقشناس نیز درموافقت با این طرح گفت: با توجه به زیرساختهای شهرداری، چنین طرحی هزینه زیادی را در بر نمیگیرد، و با توجه به تعداد محدود کتابفروشیها این اقدام شدنی است.

این پیشنهاد نیز با 15 نفر موافق از 18 نفر حاضرین به تصویب رسید.

زهرا نژاد بهرام نیز در پیشنهادی گفت: این طرح نصب تابلو، برای کتابفروشیها و گالریهای دارای قدمت بیش از دو سال، و مجوز رسمی صورت پذیرد.

او افزود: این گالریها چون معمولا در کوچهها هستند، دیده نمیشوند. این طرح فرصت خوبی برای ایشان است.

اما این پیشنهاد با مخالفت اعضا پس گرفته شد.

در نهایت کل طرح " الزام شهرداری تهران به نصب تابلوهای راهنمای کتابفروشی ها در مناطق 22 گانه شهر تهران" با اصلاحات و پیشنهادات الحاقی، با  14 رای موافق از 14 نفر از حاضرین به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین ادامه بررسی طرح "تعیین حریم آثار هنری  در محوطه هاي عمومي سطح شهر تهران" از سر گرفته شد و این طرح در کلیات و جزییات به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

223-9

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: