• چهارشنبه ٤ تير ١٣٩٩-١٠:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١١٠
مسجدجامعی در جلسه بررسی طرح «تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر تهران» تاکید کرد

اثار هنری شاخص شناسنامه دار شوند

احمد مسجد جامعی گفت: نیازی نیست که همه آثار هنری شناسنامه دار شوند. آثار هنری طبقه بندی دارند. بعضی ها منطقه ای، بعضی ها محله ای، و بعضی ها شهری هستند. ما چگونه می توانیم همه آن ها را شناسنامه دار کنیم. بنابراین پیشنهادم این است، به جای عبارت «آثار هنری» از عبارت «آثار هنری شاخص » استفاده شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و بیست و دومین جلسه شورا، طرح «تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت، و درباره موضوع تبصره یک این طرح، و ترکیب اعضای کمیته فنی نظارت، ارزشگذاری و تعیین حریم آثار هنری، بحث و گفتگو به عمل آمد. مسجدجامعی در باره بند یک این تبصره که اذعان می دارد «مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران یا معاون فرهنگی و هنری شهری عضو و رئیس کمیته باشند، گفت: با توجه به اهمیت موضوع ضرورت دارد صرفا مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران رئیس این کمیته باشد و معاون از این بند حذف شود.

مشارکت نمایندگان تشکل های صنفی

مسجدجامعی در ادامه جلسه و در خصوص تعیین حریم آثار هنری در محوطه های عمومی سطح شهر تهران، به بهره گیری از نمایندگان انجمن های صنفی و تشکل های هنری که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شوند پرداخت، و گفت: لازم است در این مورد وزارت ارشاد مشارکت و دخالت داشته باشد. در قوانین فرادست هم راجع به تندیس و مجسمه و مانند این ها، وزارت ارشاد جایگاه ویژه ای دارد.

وی ضمن یادآوری این نکته که ما در ساختار نظام اجرایی کار می کنیم، گفت: ساختار نظام اجرایی برای چنین فعالیت هایی تعریفی دارد، و به اصطلاح مسئولیت هر سازمان را مشخص کرده است.

مسجدجامعی در خصوص شاخص های تشخیص آثار هنری بیان کرد: بالاخره ما کارشناسی لازم داریم که بتواند بگوید از بین 2000 اثر شهری، کدامیک اثر هنری شاخص است، و باید حریم داشته باشد. این کارشناس چه کسی است؟ چنین کارشناسی معرف می خواهد، و به همین دلیل پیشنهادم این است که معرفی اش را به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگذاریم، نه شهرداری.

مشارکت فرهنگستان هنر در تعیین حریم آثار هنر

مسجدجامعی در ادامه بررسی طرح «تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی سطح شهر تهران» به مشارکت نمایندگان فرهنگستان هنر در تعیین حریم اثار هنری تاکید کرد: فرهنگستان هنر که شخصیت های برجسته هنری کشور در آن حضور دارند، و طبق ضوابط و پروتکل هایی انتخاب می شوند، باید در کمیته فنی حضور داشته باشند.

احمد مسجدجامعی افزود: ممکن است سن و سال شخصیت های عضو فرهنگستان هنر به گونه ای باشد که امکان حضور نداشته باشند، ولی می توان از نظرات یک تن از اساتید دانشگاه که خود از اعضای فرهنگستان باشد، یا از سوی فرهنگستان پیشنهاد شده باشد،  بهره برد.

وی همچنین با توجه به سوژه های شهید و شهادت در آثار هنری شهر تهران، گفت: من از دوستانم پرسیدم  تابلوهای نقاشی و سوژه چه تعداد از آثار هنری شهر، مربوط به شهدا و شهادت و مانند این هاست، که گفتند حدود 50 درصد. سردیس هایی که مربوط به سرداران و فرماندهان است، تعدادشان خیلی زیاد است.

وی افزود: بالاخره در چنین ترکیبی، برای شهری مثل تهران که 50 درصد سوژه هایش مربوط به شهادت و شهید می شود، نمی شود که متولی ذی ربط در کمیته فنی مشارکت نداشته باشد. اتفاقاً مشارکتش از این جهت  هم خوب است که به ارتقاء کیفیت آثار هنری در این حوزه کمک می کند. و به نظرم خیلی هم لازم است. چون در این صورت می توانیم کارهای جدی تر و فاخری انجام دهیم.

مسجدجامعی در پایان این بخش از سخنان خود گفت: زمینه گفت و گو باید در جایی فراهم شود. شورا می تواند با انتخاب نماینده ای از آنها در کمیته فنی، این زمینه گفت و گو را فراهم کند. بنابراین هم به لحاظ کمیت آثار، هم به لحاظ ضرورت بهبود کیفیت آثار، و هم به لحاظ جایگاه حقوقی شان، حضورشان در چنین جمعی به نظرم لازم است.

ضرورتی نیست که همه اثار هنری شناسنامه دار شوند

وی در خصوص ماده سوم این طرح که شهرداری تهران را مکلف می کند، با همکاری سایر مراجع ذی ربط، ظرف مدت حداکثر 3 ماه از ابلاغ مصوبه نسبت به شناسنامه دار کردن تمامی آثار هنری در فضاهای عمومی شهر اقدام کند، اظهار داشت: این پیشنهاد عملی نیست. و نیازی هم نیست که همه آثار هنری شناسنامه دار شوند. آثار هنری طبقه بندی دارند. بعضی ها منطقه ای، بعضی ها محله ای، و بعضی ها شهری هستند. یعنی برخی آثار هنری موردی است، و آن ها را در مناسبت ها، مثلاً مناسبت های ملی، مناسبت های انقلاب و مانند این ها به نمایش می گذاریم. گرچه این ها اثر هنری هستند، اما شاخص نیستند. تعداد آنها هم زیاد هستند. مثلاً 2000 اثر هنری. ما چگونه می توانیم همه آن ها را شناسنامه دار کنیم. بنابراین پیشنهادم این است، به جای عبارت «آثار هنری» از عبارت «آثار هنری شاخص » استفاده شود.

در ادامه جلسه مسجدجامعی در خصوص پیشنهاد آقای حجت نظری مبنی بر حذف تبصره یک، ماده چهار که حریم آثار هنری را به فضاهای عمومی محدود کرده است، و اضافه شدن فضاهای با مالکیت شخصی به این ماده، گفت: تأکیدی که تبصره بر فضاهای عمومی دارد، به نظرم خوب و کافی است. با این همه گستردگی آثار هنری، دست ما باز نیست که در هر نقطه، در هر ورودی، و یا هر دیواری نقاشی بکشیم. این مشکلی است که وجود داشته است. اینکه اثر هنری در شهر ممکن است بر روی  دیوار منزل کسی باشد، ناقض حقوق مالکیت شخصی نیست .

عضو شورای شهر تهران افزود: پیشنهادی که اقای حجت نظری دارد، بحثی حقوقی است. اما تاکید تبصره بر فضاهای عمومی تاکید بر این مسأله است که حریم مذکور، ناقض مالکیت فردی نیست. بنابراین بهتر است این بخش را در مصوبه حفظ کنیم.

222-18

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: