• سه شنبه ٣ تير ١٣٩٩-١٧:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١٠٧
مسجدجامعی بیان داشت

ما می توانیم دیپلماسی شهری را با رودکی در منطقه آسیای میانه فعال کنیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نام پهنه رودکی را ما رودکی گذاشتیم، اما هیچ المانی از رودکی در آن دیده نمی شود. در صورتی که ما می توانیم دیپلماسی شهری را با رودکی در منطقه آسیای میانه فعال کنیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی در سخنان امروز خود در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، راجع به پهنه رودکی گفت: پهنه رودکی بخشی ازمحله انقلاب است. پهنه معمولا گستره ای وسیع تر از یک منطقه است. مثلا وقتی می‌گوییم پهنه شمال، یا پهنه جنوب، مرادمان چند منطقه است. این شاید موضوعی واضح باشد. اما گویای نگاه ما به موضوع است.

عضو شورای شهر تهران با بیان این نکته که من خود طراح این پروژه، و از کسانی بوده که در به ثمر نشستن آن در سال های دور تلاش کرده، تا سرانجام در این دوره، این طرح اجرایی شد، بیان کرد: اجرایی شدن این پروژه قابل تقدیر و تشکر است. منتها من هم بنا به علاقه شخصی و هم جایگاه مسئولیت شهری، نکاتی را به نظرم می رسدکه از ما انتظار می‌رود، و باید آن را بیان کنم. باید دقت داشت که پهنه رودکی تبدیل به یک پیاده راه نشود، باید هویت ویژه‌ای برایش تعریف شود که منهای آن هویت، موضوع چندان مهم نخواهد بود.

وی به سابقه طرح رودکی پرداخت، و گفت: ابتدا اسم این طرح، از تالار به تالار بود. یعنی از تئاتر شهر به تالار وحدت. مسئله این بود که اگر اینجا کاری انجام شود، ظرفیتی ایجاد خواهد شد که اثرات آن خیابان انقلاب و خیابان نوفل لوشاتو را در بر می‌گیرد.

پروژه با حداقل دخالت انجام شود

مسجدجامعی افزود: پدیده مردم آزاری که شما می‌گویید، یعنی با حداقل دخالت در محله، پروژه را پیش  ببریم. اینها نکات کلیدی است. باید گفت در طراحی آنچه اهمیت دارد، رویکرد است. رویکرد دیگر، این بود که در حقیقت تبدیل اینجا به عرصه هنر، با حفظ سکونت پایدار باشد. یعنی منهای سکونت پایدار اصلا معنا ندارد.

عضو شورای شهر تهران به جایگاه ذی نفعان در اجرای طرح اشاره کرده، و گفت: در این روند، ندیدم که موضوع ذینفعان محله‌ای مورد مذاکره قرار بگیرد

وی با اشاره به سخنان برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، گفت: بعضی نکات را من به آقای دکتر ضرغامی گفتم، که ایشان با تواضع تمام گفتند، ما اینها را نمی‌دانستیم. پیشنهادم این است، این اجلاس ها جمع شوند. مکتوبی که دیروز دادند، از چند نشست صمیمانه صحبت شده بود. اما به عنوان مثال،  اجلاسی بود که آقای آخوندی، وزیر پیشین مسکن که صاحب نظر هستند، یا آقای دکتر اعتصام، و 60،70 نفر شهرساز و معمار در آن حضور داشتند، و در کنار حرف‌های جدیی که زده شد،  من هم موضوعاتی را در آنجا مطرح کردم، در آن مکتوب نبود. چون مدیریت‌های این پروژه  متعدد است، چاره‌ای جز طرح مجدد آن، البته به صورت خیلی خلاصه دارم، شاید کارساز باشد.

توسعه، همگام با طبیعت و تشخص بخشی به طبیعت باشد

مسجدجامعی با بیان این نکته که باید دقت شود توسعه، همگام با طبیعت و تشخص بخشی به طبیعت باشد، یادآور شد: در آنجا دو قنات هست. یکی از آنها قناتی است که از پارک دانشجو می‌آید، و قنات دیگر می‌رود به پارک اتابک، که همان محل فعلی سفارت روسیه امروز است. این دو  قنات ظرفیت بسیار خوبی دارد که ما از این ظرفیت‌ها باید برای طراوت آنجا استفاده کنیم. این موردی بود که من در طرح گفته بودم، و انجام نشد.در آنجا هویت بخشی و احیاء شهر خیلی مهم است، و الا ما که نمی‌خواهیم مسیر دوچرخه سواری شود .

عضو شورای شهر تهران افزود: آنجا ما در محل چهارراه یوسف آباد فعلی -تلاقی انقلاب و حافظ -دروازه یوسف آباد را داشتیم، که از دروازه های مهم تهران بوده است، و زمان پهلوی اول خرابش کردند. قرار بود، در ورودی آنجا به شکلی سابقه و هویت تاریخی این بنا را بازتاب بدهد. این جزء چیزهایی بود که در طرح بود، ولی انجام نشد.

وی در ادامه به موضوع مبلمان شهری پرداخت و گفت: در اینجا مبلمان شهری را هنوز نداشتیم. این مبلمان محلی باید به گونه ای باشد، که با ویژگی اجتماعی همشان شود. گفتمان شهری را به اصطلاح دامن بزند.

در پهنه رودکی المانی از رودکی نیست!

وی با بیان این که ما نام پهنه را رودکی گذاشتیم. اما هیچ المانی از رودکی دیده نمی شود، گفت: در صورتی که ما می توانیم دیپلماسی شهری را با رودکی در منطقه آسیای میانه فعال کنیم. ما وقتی می‌گوییم دیپلماسی شهری، فکر می‌کنیم دیپلماسی فقط با اروپا است، که درست نیست. الان شاعر ملی کشورهای منطقه آسیای میانه رودکی است. رودکی پدر شعر فارسی، پدر موسیقی ایران و حتی پدر شعر اهل بیت است که من خودم این را مستقل کار کردم. این شاعر از اولین کسانی است که درباره حضرت زهرا(س) یا حضرت امیرالمومنین (ع) شعر گفته است. بنابراین ما می توانیم اینها را تبدیل به یک دیپلماسی شهری کنیم.

مسجدجامعی به موضوع مردم آزاری اشاره کرد، و گفت: مطلب دیگری که به صورت خلاصه عرض می‌کنم، مربوط به تحول منطقه است. من بحث خانه رودکی را دارم که مرکز اسناد محله رودکی باشد. این طرح ها از زمانیکه مثلا آقای تشکری‌نیا در آن سازمان بوده، کار شده. قبلش در وزارت ارشاد کار شده. کلی اسناد موجود است. اما آنچنان که من در این گزارش دیدم، هیچ کدام از این ها نبود. انجام تجربه مراکزی مثل خانه مینایی در امیریه به کاری می آید، که به اصلاح گزارش و اطلاعات و اسناد و عکس های این مجموعه در آن گردآوری شود.

عضو شورای شهر تهران ساماندهی جریان آب و آبنماهای محوطه تالار رودکی و تالار دانشجو را نکته دیگری دانست، که باید به آن توجه شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: این طرح در اصل این بود که با حداقل دخالت در زندگی و طبیعت منطقه اجرا شود. قرار بود از تالار تا تالار را کار کنیم، و گفتیم این محرک توسعه در آن مجموعه می‌شود. دیروز اهالی به من گفتند، آیا اینجا قرار است به عنوان محله رودکی در آثار ملی ثبت شود؟ می دانید ثبت شدن محله یعنی چه؟ یعنی هیچ کس از آنجا تکان نمی‌تواند بخورد، و اصلا تمام زندگی و ساخت و ساز را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی افزود: اگر چنین بحث‌هایی مطرح شود، ما باید از حالا اقدام کنیم که چنین طرح های شناسنامه ای اجرا شود. چون این می‌شود حداکثر دخالت، در صورتی که اگر ما این راسته را، این تالار تا این تالار را کامل می‌کردیم، و سرمایه گذاری پراکنده انجام نمی شد، دخالت های دیگر را شاهد نبودیم. خیابان انقلاب و ضلع دیگر نوفل لوشاتو اتفاق می افتاد.

مسجدجامعی در پایان گفت: در آنجا واقعا همکارانم دلسوزانه کار کردند. هم شهرداری منطقه 11 و هم سازمان زیباسازی که جای تشکر هم دارد. ولی می خواستم بگویم، از ما انتظار می رود جور دیگری شهر را ببینیم. از ما انتظار می رود جور دیگر شهروند را ببینیم. از ما انتظار می رود مشارکت را عملیاتی کنیم.

222-17

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: