• سه شنبه ٣ تير ١٣٩٩-١٦:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨١٠٤
در صحن شورا صورت گرفت

بررسی جزییات طرح تعيين حريم آثار هنري در محوطه هاي عمومي سطح شهر تهران، با اعمال پیشنهادهای اصلاحی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد اصلاح موادی از طرح «تعيين حريم آثار هنري در محوطه هاي عمومي سطح شهر تهران» را پس از بحث و بررسی در جلسات مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی و نظارت و حقوقی را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و دومین جلسه شورا، ادامه بررسی طرح «تعيين حريم آثار هنري در محوطه هاي عمومي سطح شهر تهران» از سر گرفته شد.

در ادامه بررسی این طرح سید حسن رسولی پیشنهادی مبنی بر جایگزین شدن شهردار تهران به عنوان مخاطب شورا، به جای معاون زیبا سازی در ماده 2 شد.

ماده 2:  سازمان زیبا سازی به نمایندگی از شهرداری تهران به عنوان متولی حفظ و نگهداری از آثار هنری شهر، ملزم به تشکیل کمیته ای برای نظارت و ارزش گذاری و تعیین حریم آثار هنری در فضاهای عمومی شهر شده، مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه حجت نظری به عنوان مخالف این پیشنهاد، گفت: هر زمان شهردار تهران در کمیته ای مسئول شده است، به واسطه مشغله زیاد در آن کمیته شرکت نکرده است، و عملا جلسات کمیته ها در برگزاری دچار مشکل شده است. همچنین حضور معاون سازمان زیبا سازی به دلیل اشراف کاملی که نسبت به موضوع دارد، موثرتر است.

در ادامه این پیشنهاد به رای گذاشته شد، که با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه احمد مسجد جامعی پیشنهاد داد، در تبصره 1 ماده2، مبنی بر تعیین اعضای کمیته فنی، نماینده ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشته باشد.

 ناهید خداکرمی به عنوان مخالف این پیشنهاد، گفت: با اضافه شدن افراد از سایر نهادها، به نوعی کمیته را در تصمیم گیری دچار مشکل می کنیم.

وی افزود: تعدد نفرات باعث کثرت آراء و نرسیدن به تصمیم واحد در کمیته می شود. 

مسجد جامعی در ادامه و در دفاع از پیشنهاد خود، گفت: شهرداری صلاحیت تشخیص واژه« اثر هنری» قید شده در تعاریف ماده 1 را ندارد، و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور مطرح است، صلاحیت دارد در این زمینه نظر بدهد.

در ادامه این پیشنهاد با 16 رای موافق، به تصویب اعضا رسید.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری طی پیشنهادی در خصوص  تبصره1 ماده2، گفت: اعضاء کمیته از لحاظ جایگاه باید متناسب با کمیته باشند. و در کنار واژه کمیته فنی، کمیته تشخیص هم اضافه شود.

مرتضی الویری در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: این کمیته، یک کمیته تخصصی است، و بیشتر جنبه تخصصی آن مطرح می شود.

در ادامه این پیشنهاد به رای گذاشته شد که با 10 رای موافق به تصویب اعضا رسید.

در ادامه بررسی تبصره 1، ماده 2، بند 8، مبنی بر حضور 3 نفر از کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون شهرسازی و معماری، کمیسیون نظارت حقوقی، ناهید خداکرمی طی پیشنهادی خواستار کاهش تعداد نفرات کمیته به یک نفر شد.

حجت نظری در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: اگر تعداد نفرات کمیسیون ها بیشتر شود، قدرت نظارتی شورا بیشتر می شود، و به طبع آن، کمیسیون ها با قدرت بیشتری به وظایف خود عمل خواهند کرد.

نوری در موافقت با این پیشنهاد، گفت: باید سازوکارهای لازم برای نظارت فراهم شود، و تعداد نفرات ملاک مناسبی برای نظارت بهتر نیست.

در ادامه این پیشنهاد به رای گذاشته شد و با 10رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه و در بررسی ماده 3، احمد مسجد جامعی طی پیشنهادی خواستار اضافه شدن واژه شاخص، در ادامه عبارت آثار هنری شد، که این پیشنهاد به تصویب رسید .

ماده 3: شهرداری تهران مکلف  است، با همکاری سایر مراجع ذیربط، ظرف مدت حداکثر سه ماه از ابلاغ مصوبه، نسبت به شناسنامه دار کردن تمامی آثار هنری در فضای عمومی شهر اقدام نماید.

در ادامه این جلسه پیشنهاد حذف تبصره 1، ماده 4، که حریم مذکور را ناقص مالکیت فردی نمی داند از سوی حجت نظری ارائه شد.

نظری گفت: نمی توان صرفا در مورد حفظ املاکی که جنبه عمومی دارد، و با مالکیت شخصی در تعارض است، به گونه ای تصمیم گیری کرد که تمام هزینه های نگهداری از این آثار بر عهده مالک شخصی باشد.

ابراهیم امینی در موافقت با این پیشنهاد گفت: از نظر حقوقی، مالکین براموالشان مسلط هستند، و می توانند خود در صورت تمایل در مورد املاکشان هرگونه تصمیمی بگیرند. این تبصره تقدم وصف فرهنگی، برحقوق مالکانه شخص، است.

وی افزود: منطقی است دستگاه های دولتی این املاک را از مالکین خریداری کرده، نه اینکه با هزینه مالک این میراث فرهنگی و هنری حفظ شود.

 پیشنهاد حذف این تبصره با 9، رای موافق به تصویب رسید.

ادامه بررسی به مواد دیگر این طرح، به جلسه آینده شورای اسلامی شهر تهران موکول شد.

222-14

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: