• سه شنبه ٣ تير ١٣٩٩-٠٩:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٠٩١
محسن هاشمی ضمن گرامی داشت هفته قوه قضاییه بیان داشت

با اجرای استانداردهای کیفی در نظارت بر مسئولان و اجرای قوانین، نرخ وقوع جرم و میزان سواستفاده از قدرت را کاهش دهیم

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان قضایی، امیدواریم بتوانیم با اجرای استانداردهای کیفی در نظارت بر مسئولان واجرای قوانین، نرخ وقوع جرم و میزان سواستفاده از قدرت را کاهش دهیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در آغاز دویست و بیست و دومین جلسه شورا، و ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه، گفت: درهفته قوه قضاییه و آستانه سالروز فاجعه هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی و یاران حزب جمهوری قرار داریم، تصمیم امام خمینی(ره) برای انتصاب شهید بهشتی که یک روحانی روشنفکر و آزاد اندیش، مجتهد و عالم دینی اخلاق گرا و نظریه پرداز نظام جمهوری اسلامی محسوب می شد، بعنوان رییس دیوانعالی کشوروبالاترین مقام قضایی، دامنه استانداردها وانتظارات جامعه از دستگاه قضایی را مشخص می کند.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی مهمترین رکن اعتمادساز در جامعه نسبت به حاکمیت است. و اگر نتواند وظایف خود را بدرستی انجام دهد، اعتماد عمومی آسیب جدی می بیند، و به همین دلیل ارزیابی هایی که در دوره های مختلف دستگاه قضایی نسبت به گذشته وعملکرد آنها صورت می گیرد، ابهامات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند.

هاشمی افزود: نظارت در کشورهای توسعه یافته وهمچنین آموزه های دینی بر پیشگیری، بجای مچ گیری تمرکز دارد. و با شفاف سازی، کاهش تاثیر سلایق و نظرات شخصی در سیستم و تقدم قانون بر منافع فردی و گروهی، ارتکاب جرم و سواستفاده از قدرت را کاهش می دهد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مچ گیری گذشته گرا و جزئی نگر است. در حالیکه پیشگیری، آینده گرا و جامع وکلی نگر است. و در یک سیستم، پیشگیری مناسب می تواند با تخلفات استثنایی رخ داده نیز برخورد کرد، نه اینکه وقوع تخلف به قاعده تبدیل گردد.

هاشمی ادامه داد: نظارت بر تخلفات در سطح مدیریت شهری شهر نیز باید بر پیشگیری استوار باشد. نه آنکه منافع شهروندان در تخلف، و سپس پرداخت جریمه ومجازات تامین شود، و موجب انباشت ده ها هزار پرونده در شعبات کمیسیون ماده صد، و بخش های مختلف شهرسازی یا دیگر بخش های مدیریت شهری باشد.

وی اظهار داشت: ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان قضایی، امیدواریم بتوانیم با اجرای استانداردهای کیفی در نظارت بر مسئولان واجرای قوانین، نرخ وقوع جرم و میزان سواستفاده از قدرت را کاهش دهیم.

هاشمی خاطر نشان ساخت: در راستای صیانت از حقوق عامه، مدیریت شهری بخصوص شورای شهر پنجم، اقدامات موثری در شفافیت، حفظ محیط زیست وصیانت از باغات، و همچنین کاهش رانت و تخلف از طریق سیستماتیک کردن فرایند انجام داده است، که می تواند در دیگر حوزه ها نیز این تجربیات استفاده گردد.

222-1

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: