• يکشنبه ١ تير ١٣٩٩-١٨:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٠٧٨
سید حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا: 

شهرداری تهران مسئولیتی در اعمال سیاست های فرهنگی و هنری ندارد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران مسئولیتی در اعمال سیاست های فرهنگی و هنری ندارد. پیشنهاد می کنم با تعریف غیرجامع و مانع دچار هرج و مرج نشویم، و برای تعیین حریم آثار هنری شهر به دستگاه فرهنگی مربوطه  مراجعه کنیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سیدحسن رسولی در دویست و بیست و یکمین جلسه شورا، و در جریان بررسی طرح "تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر  آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران " در مخالفت با پیشنهاد حجت نظری، مبنی بر ثبت گردش مالی و مصارف صندوق نیکوکاری در سامانه شفافیت، گفت: در این طرح درخواست شده از طریق مجرای قانونی نسبت به تهیه اساسنامه، ثبت، تاسیس و استقرار صندوق نیکوکاری اقدام شود. بناست فرایند ایجاد نهاد خدمات اجتماعی و نیکوکاری آغاز شود و اینکه از همان ابتدا بخواهیم به صورت ماهانه گردش مالی و مصارف را به اطلاع افکار عمومی برسانیم، موضوع شفافیت را لوث خواهد کرد. 
وی ادامه داد: صندوق نیکوکاری باید بر اساس قانون، مصوبه فعالیت از دولت دریافت کند و بر اساس مصوبه سالیانه حساب های مالی صندوق منتشر خواهد شد. 
خزانه دار شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد حذف ماده 3 از طرح مذکور، تاکید کرد: استدلال مطرح شده برای حذف ماده 3 درمورد اصل ماده، کاملاً درست بوده و با واقعیت منطبق است. علت مخالفت من، تبصره ذیل این ماده است که در آن با هدف حذف رانت و شفافیت در مقام مقررات گذاری از شهرداری خواسته ایم، تا آیین نامه مالی و معاملات شهرداری در صدور مجوز بهره برداری از فضاهای مورد نظر طرح  رعایت شود. و درجهت تایید اطلاعات، نحوه  واگذاری به استحضار عموم برسد. بنابراین در صورت حذف ماده، تبصره آن نیز حذف خواهد شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره  طرح "تعیین حریم آثار هنری در محوطه های عمومی سطح شهر تهران " نیز گفت: در سال 1393 شورای وقت شهر تهران، همانند این طرح، الزامی را برای شهرداری وضع کرد. همچنین شورای پنجم در ماده 79 برنامه پنج ساله سوم شهر تهران، در بند 5 شهرداری را موظف کرد به منظور کمک و تحقق مدیریت یکپارچه هنرعمومی شهر تهران تا پایان سال اول، برنامه لایحه برنامه راهبردی و عملیاتی هنرعمومی را تهیه کند. 
وی ادامه داد: سوال اینجاست، با وجود مصوبه سال 93 و الزام در برنامه پنج ساله سوم، طرح مذکور چه خلایی را پرخواهد کرد؟ اگر هدف الزام باشد که دوبار شهرداری ملزوم به تهیه آن شده است.
رسولی در ادامه بررسی این طرح درباره ماده یک آن، گفت: ماده یک اگر تعریف جامع و مانع نشود، هر دو طیف مرتبط با آن لطمه خواهد دید. یک طیف آن صیانت از آثار هنری شهر تهران، و طیف دیگر حقوق خصوصی شهروندان است. حریم آثار هنری، همانند حریم ساخت و ساز در شهر است .
وی تاکید کرد: کمیته ای که در این ماده آمده، به لحاظ تخصصی و فنی فاقد صلاحیت تشخیص است. سیاست های فرهنگی و هنری کشور بر اساس قوانین بالادستی، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می شود. و این وزارتخانه مسئول اعمال و اجرای سیاست ها است. پیشنهاد می کنم، برای اینکه با تعریف غیرجامع و مانع دچار هرج و مرج نشویم، به دستگاه فرهنگی مربوطه مراجعه کنیم. 
خزانه دار شورای شهر تهران اعلام کرد: اگر اثری توسط وزارتخانه فرهنگ و ارشاد واجد ارزش صیانت اعلام شد تا حقوق مالک خصوصی آن سلب شود، در این صورت شهرداری تهران که مسئولیتی در اعمال سیاست های فرهنگی و هنری ندارد، توسط کمیته ای برای آن اثر حریم تعیین کند، اما تشخیص اثر هنری در صلاحیت این چند نفر نیست.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: