• يکشنبه ١ تير ١٣٩٩-٠٩:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٠٦٤
محسن هاشمی در دویست و بیست و یکمین جلسه شورا بیان داشت

اصلاح الگوی شهرسازی و سیستم حمل و نقل عمومی برای ایجاد تعادل در بازار مسکن ضروری است

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری باید در یک اقدام اصولی، در الگوی شهرسازی برای مدیریت عرضه و همچنین ساماندهی ترافیک وآلودگی هوا تجدید نظر کرده و با تعریف پهنه "تی"، هم مشکل عرضه و نقش قیمت زمین در مسکن را کاهش داده، وهم منابع لازم برای توسعه سیستم حمل ونقل عمومی را فراهم کرده، وهم آلودگی هوا وترافیک را کاهش دهد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در آغاز دویست و بیست و یکمین جلسه شورا گفت: با توجه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا بر آغاز فعالیت همه حوزه ها در کشور، ضرورت مراقبت نسبت به بروز خطرات شیوع موج دوم کرونا در کشور بخصوص در شهر تهران اجتناب ناپذیر است.

 وی ادامه داد: اجرای طرح ترافیک و بازگشایی مشاغل موجب افزایش استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی در تهران شده است، که این موضوع با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه ها در نیمه شهریور ماه تشدید خواهد شد، و متاسفانه ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی تهران بخصوص در زمینه اتوبوس و مترو، به هیچوجه پاسخگوی جابجایی حجم بالای مسافر با رعایت فاصله اجتماعی نیست.

هاشمی افزود: البته همانطور که ریاست محترم جمهور گفتند، زدن ماسک بخصوص در مکان های عمومی و نیز ناوگان حمل و نقل عمومی الزامی است. و لازم است شهرداری تهران برای توزیع ماسک ارزان قیمت در ایستگاه های مترو  اقدام کند. لذا باید مسئله ماسک استاندارد جدی تر گرفته شود، و در اولویت های برنامه های شهرداری تهران چه در امر تبلیغ  چه در امر توزیع قرار گیرد.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: پیک مسافر مترو و اتوبوس تهران در سال گذشته به حدود دو و نیم میلیون نفر در روز رسید. اگر قرار باشد فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوس رعایت شود، حداقل باید سرفاصله یا "هدوی" ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در ساعت پیک نصف گردد. با توجه به عدم افزایش تعداد اتوبوس و واگن مترو در سال های اخیر، هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است. وظیفه مدیریت شهری این است که هشدارهای لازم به مسئولان وافکار عمومی داده شود، تا از بروز بحران و فاجعه در سال تحصیلی جلوگیری گردد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مساله مهم دیگر شهروندان در ماه های اخیر، جهش در قیمت خرید و اجاره منازل مسکونی است، که موجب شده است تا بسیاری از مردم قادر به تمدید اجاره منزل نباشند. یا اگر هدف شان خرید آپارتمان بوده، توان خرید برای آپارتمان را دیگر ندارند.

هاشمی افزود: البته شرایط کلی اقتصاد کشور و تحریم های ظالمانه که موجب کاهش شدید ارزش پول ملی و جهش تورمی گردیده، در قیمت خرید واجاره مسکن موثر است. اما به نظر می رسد فقدان الگوی مشخصی برای توسعه وعرضه مسکن در تهران، موجب شده است تا سفته بازی در ملک و افزایش بی رویه قیمت زمین خرید و اجاره مسکن مناسب را از دسترس بسیاری از شهروندان خارج کند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد پهنه "تی" به عنوان یکی از راهکارهای کاهش قیمت مسکن می تواند موثر باشد، گفت: یکی از راهکارهای ایجاد تعادل در بازار مسکن و همچنین ساماندهی ترافیک وآلودگی هوا در تهران، تعریف پهنه "تی" بعنوان پهنه حمل ونقلی، و بارگذاری در حاشیه کوریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی و ایستگاه های مترو است.

هاشمی افزود: در گذشته برای تامین نقدینگی اداره شهر، بارگذاری های عمده در مناطق مرغوب شمال و مرکز شهر بصورت تجاری، اداری ومسکونی انجام می شده، که هم خرید این املاک از دسترس بخش عمده جامعه خارج بوده، و هم این بارگذاری موجب تشدید آلودگی هوا و ترافیک می شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری باید در یک اقدام اصولی، در الگوی شهرسازی برای مدیریت عرضه وهمچنین ساماندهی ترافیک وآلودگی هوا تجدید نظر کرده و با تعریف پهنه "تی"، هم مشکل عرضه و نقش قیمت زمین در مسکن را کاهش داده، وهم منابع لازم برای توسعه سیستم حمل ونقل عمومی را فراهم کرده، وهم آلودگی هوا وترافیک را کاهش دهد.

هشمی تاکید کرد: اگرچه بیش از یکسال است که این موضوع بعنوان یکی از راهبردهای مورد نظر شورا به شهرداری ابلاغ و پیگیری شده است، اما در اینجا از رسانه ها وافکارعمومی می خواهم که اصلاح الگوی شهرسازی را برای ایجاد تعادل در بازار مسکن و اصلاح سیستم حمل ونقل شهری بعنوان یک مطالبه عمومی پیگیری کنند.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: اقداماتی نظیر تشدید عوارض نوسازی خانه های خالی و تشویق و کاهش هزینه های ساخت و ساز در مناطق ارزانتر نیز می تواند از اقدامات تکمیلی در این حوزه باشد.

 

پهنه T، در واقع به منزله یک لایه است که تراکم و کاربری در تمام نقاط شهر را بر اساس نزدیکی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی انبوه ‌بر و سریع‌السیر یعنی مترو مشخص می‌کند.

221-1

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: