• چهارشنبه ٢١ خرداد ١٣٩٩-١٣:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٩٧٤
الهام فخاری در نشست هم‌اندیشی نخبگان اجتماعی درگیر با مسئله کار کودک

با تکیه بر سرمایه اجتماعی، آسیب های اجتماعی قابل کاهش است

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: آسیب اجتماعی یک واقعیت است، و باید با تکیه ‌بر سرمایه‌های اجتماعی با این واقعیت روبرو شد. چرا که ایرانیان در ساختاری رشد یافته‌اند، که ساختارهای محلی به رفع مشکلات و آسیب‌ها توجه می‌کرده، وافراد نا برخوردار را تحت پوشش قرار می‌ داده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، الهام فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران و رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در نشست هم‌اندیشی با  نخبگان اجتماعی درگیر با مسئله کودک کار، گفت: کمیته اجتماعی شورای شهر به دنبال بزرگنمایی جنجالی مسائل و آسیب‌های اجتماعی نبوده و نیست.

وی ادامه داد: مسائلی مانند مسئله کودک کار جهانی است، و مختص تهران و حتی ایران نیست. لذا  زمانی که مسائل ابر شهری جهان را دنبال می‌کنیم، کودک کار در شکل‌های بسیار متنوعی در سراسر جهان‌دیده می‌شود. ازاین ‌رو همواره با رویکرد واقع ‌بینانه و در چارچوب وظایف و اختیارات شهری برای حرکت در مسیر کاهش مسئله کار کودک تلاش کرده‌ایم .

 نایب‌ رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر افزود: آسیب اجتماعی یک واقعیت است و با تکیه ‌بر سرمایه‌های اجتماعی، باید با این واقعیت روبرو شد. سرمایه‌هایی که از فرهنگ ایرانی – اسلامی و بومی ما نشأت گرفته است.

فخاری خاطر نشان ساخت: ایرانیان در ساختاری رشد یافته‌اند که ساختارهای محلی به رفع مشکلات و آسیب‌ها توجه می‌کرده، وافراد نا برخوردار را تحت پوشش قرار می‌داده است. ازاین ‌رو تلاش شده با این سرمایه‌ها ارتباط مناسبی برقرار و همکاری، جایگزین مداخله شود.

 فخاری در ارتباط با اقدامات و برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته در مورد موضوع کودکان کار، تأکید کرد: در این حوزه و در زمینه توان ‌افزایی و آموزش اجتماعی کودکان کار، بر اساس اسناد بالادستی وظیفه شهرداری تعریف شده است. در این راستا تلاش شده است، با افزایش نقش نظارتی مستقیم وغیرمستقیم در جهت کاهش آسیب‌ها، از طریق موسسه‌های تخصصی زیر نظر سازمان بهزیستی اقدام شود.

رئیس شورای استان تهران در ادامه با توجه به اینکه آمار دقیقی از تعداد کودک کار وجود ندارد، افزود: آمار دقیقی از تعداد  کودکان  کار به علت ابعاد پنهان این مسئله وجود ندارد. البته برخی از کودکان با پیگیری‌های به عمل آمده، به مسیر زندگی سالم ‌تر بازگشته‌اند، و نقش نهادهای مدنی، سازمان‌ها و.... در این زمینه ستودنی است.

فخاری گفت: رسیدگی به وضعیت کودکان، در قالب بهبود کیفیت زندگی مادر و کودک در دستور کار بوده است. در این دوره مدیریت شهری رسیدگی به وضعیت بی ‌سرپناهان را به‌عنوان وظیفه شهرداری محور فعالیت‌ها قرار داده است.

وی یادآور شد: در این زمینه بهبود خدمات و افزایش گرمخانه‌ها و مدد سراها انجام‌شده است. همچنین در مدد سراها و گرمخانه‌ها اتاق‌های مادر و کودک و پدر و کودک پیش‌بینی شد، تا اگر والدین و کودکان دچار بی‌سرپناهی شدند، در فضای مناسبی قرار گیرند.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در خاتمه افزود: مسئله کودک کار، فراتر از شهر تهران بوده، و امروز استان تهران را نیز درگیر خود کرده است. لذا باید با نگاهی جامع به مسئله پرداخت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: