• سه شنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٩-١٤:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٩٦٨
در بررسی تشخیص باغ یا غیر باغ بودن پرونده های پلاک ثبتی مطرح شد؛

از نوعیت زمین در سند های مادر تا حد نصاب درختان برای تشخیص باغ بودن املاک

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بررسی موضوعاتی نظیر نوعیت زمین در اسناد مادر، حد نصاب درختان و لزوم عدم بارگزاری در محدوده هایی که فضای سبز آن در مخاطره قرار گرفته یکی دیگر از جلساتی را که به بررسی پرونده پلاک های ثبتی برای تشخیص باغ یا غیر باغ بودن املاک اختصاص داشت را به سرانجام رساندند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و نوزدهمین جلسه شورا بررسی پرونده پلاک های  ثبتی از حیث تشخیص باغ یا غیر باغ بودن در دستور قرار گرفت. 
در این جلسه اعضای شورا 18 پرونده پلاک ثبتی را مورد بررسی قرار دادند که در 14 پرونده نظر کمیسیون شهر سازی و معماری شورا  به عنوان کمیسیون اصلی شورا در این زمینه، مورد موافقت قرار گرفت. 
در خلال بررسی این پرونده ها اعضای شورا در بخی موارد و در خصوص معیار های تشخیص باغات از جمله سند ملک، حد نصاب درختان و سابقه ملک از روی عکس های هوایی در سالهای قبل بحث و گفت و گو کردند. 
در یکی از موارد که  در منطقه 2 و  در محدوده سعادت آباد  قرار داشت، موضوع حد نصاب درختان در ملک مورد بحث قرار گرفت که  زهرا نژاد بهرام به عنوان موافق نظر کمیسیون شهر سازی و معماری مبنی بر باغ نبودن این زمین گفت: یکی از معیار های شورا برای تشخیص باغات  حد نصاب درختان در املاک و اراضی است که ما از آن استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: با این وجود و بررسی معیار های دیگر و وجود نداشتن درختان به حد نصاب کافی باید گفت این ملک باغ نیست. 
در ادامه علی اعطا گفت: این زمین باغ است گرچه به لحاظ عرفی باغ نباشد ولی به لحاظ حد نصاب درختان باغ است. 
پس از صحبت موافقین و مخالفین نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن به رای گذاشته شد و نظر کمیسیون به تصویب نرسید و ملک باغ تشخیص داده شد. 
در ادامه و در جریان رسیدگی به پرونده¬ای در منطقه یک و محدوده فرمانیه، موضوع پیوستگی اراضی و سند های تفکیکی از سند مادر مورد بحث قرار گرفت. در زمین مورد نظر با اینکه در سند مادر نوعیت زمین باغ تشخیص داده شده بود ولی بر اساس سند تفکیکی و معیار های موجود رای کمیسیون شهر سازی و معماری مبنی بر غیر باغ بودن این زمین اعلام شد. 
 حسن رسولی در مخالفت با رای کمیسیون این سوال را مطرح کرد که وقتی در سند مادر نوعیت زمین باغ باشد آیا این امر به سندهای تفکیکی هم قابل تعمیم است؟
محمد سالاری در جواب گفت: بر اساس این معیار ما می توانیم بگوییم تهران از بدو پیدایش باغ شهر بوده است لذا تمام زمین های تهران را می توان باغ تصور کرد! 
در ادامه زهرا صدر اعظم نوری نیز گفت:  طبق قانون حفظ گسترش باغات، اگر در سند مادر و قبل از تفکیک نوعیت زمین باغ باشد پس از تفکیک نیز این امر در سند های تفکیکی نیز جاری و ساری خواهد بود. 
  با این وجود و در نهایت نظر کمیسیون شهر سازی و معماری مبنی بر غیر باغ بودن زمین مورد نظر به رای گذاشته شد و مورد موافقت اعضا نیز قرار گرفت. 
در ادامه این جلسه و در روند رسیدگی به پرونده ای درمنطقه 2، سید محمود میر لوحی در مخالفت با نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر غیر باغ بودن زمین مورد نظر  با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری گفت: این تلاش ها  طی چند ماه اخیر موجب شد تا بالغ بر  740 میلیارد تومان احکامی که به ضرر شهرداری بود باطل شود. 
وی ادامه داد:با این وجود شهر تهران دیگر گنجایش از دست دادن باغات و ظرفیت بار گزاری در این اراضی را ندارد همچنانکه در سالهای قبل زمین های  70هکتاری را بار گزاری کردند و آرای اینچنین باید با وسواس بیشتری دنبال شود. 
میر لوحی در ادامه افزود: مسئله صدور مجوز ساخت و ساز در محدوده شهرک آتی ساز با توجه به تکمیل ظرفیت و اینکه فضای سبز یکنواخت و محیط یکپارچه بوده جای تامل بیشتری دارد که چرا چنین رأیی را دادند؟
 در ادامه نظر کمیسیون دراین پرونده مبنی بر غیر باغ بودن به رای گذاشته شد و به  تصویب رسید .
در ادامه بررسی پرونده¬ای در منطقه 5 در محدوده کوهسار نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر غیر باغ بودن زمین مورد بحث قرار گرفت.
در ادامه  بهاره آروین با اشاره به تعارض نظر کارشناسان کمیسیون  شهرسازی و معماری و کمیسیون سلامت و محیط زیست در این پرونده و برخی از پروندهای باغات گفت: چرا باید در این پرونده با شواهد موجود رای به غیر باغ بدهیم.
وی ادامه داد: شواهد موجود در زمین مورد نظر و مطابقت آن با معیار های سنجش و تشخیص باغات نشان می دهد این زمین باغ است. 
 در انتها نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن زمین مورد نظر به تصویب نرسید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: