• دوشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٩-١٢:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٩٦٣
سید آرش حسینی میلانی

افزایش تاب‌آوری بوستان‌های جنگلی در برابر حریق نیازمند مشارکت مردم

 

حادثه آتش‌سوزي در بوستان‌هاي شهر، موضوع جدیدی نیست و در سال‌هاي قبل هم وجود داشته است. معمولا با گرم شدن هوا و فرارسیدن فصل تابستان، احتمال آتش گرفتن بوستان‌ها و فضاهای سبز نسبت به زمان‌های دیگر بیشتر می‌شود و این اتفاق رخ می‌دهد.

اكنون تهران دارای ۴۳هزار هکتار پارک جنگلی در اطراف خود است. در بحث حریق اين بوستان‌ها، پيشگيري و مهار به موقع آتش اولویت دارد.

یکی از عوامل حریق افزايش بارندگی‌هاي بهاري است كه باعث شده میزان علف‌هاي وحشی در پارک‌ها افزايش پيدا كنند. در بعضي پارك‌هاي جنگلي به موقع كار علف‌چيني انجام شده، ولي برخي ديگر به علت افزايش حجم علف‌هاي هرز در بوستان، با خطر آتش‌سوزي مواجه شدند.

البته در این حریق‌ها، عامل ديگر خطاهای انساني و غيرعمدی است كه به عدم آگاهي و ضعف اطلاع‌رسانی به شهروندان بازمي‌گردد. از طرفي موضوع استقرار نظام HSE یا سلامت ایمنی محیط زیست در پارک‌هاي جنگلی مورد توجه جدي قرار نگرفته است. به عنوان مثال در كارگاه پارك چيتگر لوله های پلی‌اتلين از مدت‌ها قبل دپو شده که در آتش‌سوزی اخیر، بر اساس آخرین اطلاعات، اتصالی برق موجب آتش سوزی و ایجاد حریق در بوستان چيتگر شد.

بر این اساس تاسيسات پارک‌ها حتما باید مورد ممیزی قرار بگیرند. مديريت شهري قرار است براي جلوگيري از حريق در بوستان‌ها، بودجه‌اي را براي تجهیزات تکمیلی پیشگیری و اطفا در پارک‌هاي جنگلی اعلام کند تا در بودجه سال آينده شهر تامین شود. همچنين بهره گیری از مشاركت مردم نيز راهكار ديگر مديريت شهري است. شهروندان ديده‌بان‌هاي شهر هستند.

پيشنهاد شده است در هر پارك جنگلي يك انجمن دوستدار آن پارک تشكيل شود كه شامل اعضاي شوراياري‌ها و سمن‌ها است كه بحث اطلاع‌رساني و آموزش شهروندان را برعهده خواهند داشت.

سید آرش حسيني ميلاني - رئیس کمیته محيط زيست شورای شهر

منبع : روزنامه همشهری

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: