• يکشنبه ١٨ خرداد ١٣٩٩-١٦:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٩٥٤
تذکر احمد مسجد جامعی

نگرانم نگاه شهرسازی برموضوع فضای سبزغلبه کند

عضو شورای شهر تهران در ارتباط با افتتاح بوستان ارتش در پادگان 06 ، گفت: اصالت و اولویت این محیط با بوستان سازی است. و طبعا عاملیت و اجرای آن هم باید در اختیار تشکیلاتی در شهرداری باشد که متناسب با این فعالیت است. من نگرانم که واگذاری این فعالیت به معاونت شهرسازی، عملا باعث غلبه نگاه شهرسازی برموضوع فضای سبز شود، و این یادگارهای طبیعی را دچار آسیب کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در دویست و هجدهمین جلسه شورا و در ارتباط با افتتاح بوستان ارتش پیشنهاد کرد، مجموعه پادگان 06 بجای بوستان, موزه بوستان شود.

تهران، نقطه ممتاز نظامی برای حفظ تمامیت ارضی ایران

احمد مسجدجامعی در ادامه افزود: در باره موقعیت استراتژیک شهر تهران، دو نکته را در اینجا عرض می کنم. نکته اول اینکه تهران از زمان صفویه تا کنون، یک منطقه ممتاز نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران بوده است، و در طراحی مفهومی این محیط باید به این عنصر توجه شود.

عضو شورای شهر تهران سپس به نکته دوم پرداخت، و گفت:

نکته دوم اینکه این جغرافیا، یا همان پادگان 06 مکان مناسبی است برای پرداختن به حماسه آفرینی های ارتش، از رشادت سروان بایندور، در بوشهر تا مقاومت افسران نیروهوایی قلعه مرغی، و مقاومت سربازان ارتش در برابر اشغال ایران در شهریور 1320 ، و نیز پرداختن به شخصیت ها و فرماندهان بزرگ کشورمان، نظیر سرلشکر فلاحی، تیمسارظهیرنژاد و آبشناسان و دیگران.

تبدیل پادگان 06 به موزه بوستان نظامی

وی در ادامه ضمن بیان این که پادگان 06 قابلیت تبدیل به یک موزه بوستان نظامی با روح ایرانی را دارد، تاکید کرد: باید طراحی مناسبی برای آن انجام شود. و پیش از اجرا، طرحی باید ارائه و روی آن بحث شود و به تصویب برسد.

اصل قضیه و طرح‌ها و برنامه‌ها

 مسجدجامعی افزود: اصل بحث این است که چنین مداخله عظیمی در شهر، بدون طرح و برنامه مشخص نمی تواند پایدار باشد. این طرح هم مانند بوستان های دیگر بایدبه تایید شورا برسد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه ما یکباره آمدیم روز سه شنبه نامگذاری کردیم، و گفتند روز شنبه کلنگ زنی است، گفت: ما اصلا نمی دانیم اصل قضیه و طرح‌ها و برنامه‌ها چیست و چه شد؟ برای خانه لرزاده، چندین جلسه اینجا بحث و گفتگو کردیم. حال چطور ممکن است چندین ده هزار هکتار زمین با این ویژگی های شاخص، بدون سند بالادستی و با این سرعت تعیین تکلیف شود. سندهای پیشین آن کدامست؟

زیستگاه متنوع جانوری و گیاهی

وی در ادامه به سخنان حناچی شهردار تهران اشاره کرد، و اظهار داشت: شهردار محترم به درستی گفتند که اینجا از باغات هویت ساز تهران است. بنابراین برای فضایی با این اهمیت لازم است هویتی برای آن تدوین و تصویب شود.

مسجدجامعی سپس به ویژگی‌های دیگر پادگاه 06 پرداخت و گفت: درختان، درختچه ها، فضای سبز و حیات طبیعی و زیست جانوری و روباه و سنجاب و سمور و پرندگان این مرکز در طول دهه ها شکل گرفته و در حال حاضر یک زندگی طبیعی جانوری در این فضا مشهود است. حفظ این محیط طبیعی باید در دستور کار باشد.

نگرانی از واگذاری طرح به معاونت شهرسازی

عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: اصالت و اولویت این محیط با بوستان سازی است. و طبعا عاملیت و اجرای آن هم  باید در اختیار تشکیلاتی در شهرداری باشد، که متناسب با این فعالیت است. من نگرانم که واگذاری این فعالیت به معاونت شهرسازی، عملا باعث غلبه نگاه شهرسازی برموضوع فضای سبز شود. و این یادگارهای طبیعی را دچار آسیب کند

حفظ میراث ایرانی

وی به وجود شش قنات در محل پادگان 06 اشاره کرد، و گفت: قنات میراث طبیعی انسانی کشور ماست، که بدون آسیب رساندن به طبیعت، زندگی را به سرزمین های تشنه ارزانی داشته، و آبادانی را باعث شده است . می توان موزه قنات را با کمک وزارت نیرو، و باغ گیاه شناسی را با همکاری سازمان محیط زیست، در این فضا ایجاد و این میراث ایرانی را حفظ کرد.

باغ ارگانیک ایرانی

مسجدجامعی ضمن تاکید بر این نکته که این فضا ظرفیت کارهای بزرگی را دارد، گفت: چرا باید به ساخت و ساز و کارهای کوچک بسنده کرد. به نظر می ‌رسد در طراحی فضای  این محیط، رویکرد غالب باید باغ ارگانیک ایرانی باشد. نماد باغ ارگانیک ایرانی و روح ایرانی در اینجا مشهود باشد. این مفهوم مرکزی، در طراحی و همچنین در اجرا  و بازنگری در محیط باید لحاظ شود.

عضوشورای شهر تهران در ادامه بهر‌ه‌گیری از عناصر طبیعی ایرانی در ساخت فضای پادگان 06 را از الزامات طرح‌های مربوط به آن دانست، و گفت: از عناصر طبیعی نظیر سنگ های رودخانه در کف سازی، ساختن جوی آب، همانند بوستان نهج البلاغه و مانند آن، و در دیوارها مانند باغ ملک استفاده شود.

ارائه طرحی با رویکرد حفظ محیط طبیعی

وی افزود: امیدوارم پس از این نامگذاری و کلنگ زنی، تا زمان افتتاح که گفتند مهرماه خواهد بود؛ طرحی با رویکرد حفظ محیط طبیعی، در اینجا و برای استفاده مردم تهیه و به بررسی گذاشته و به سند تبدیل شود. سندی که قابلیت اجرایی داشته باشد. خصوصا این که مشابه آن را در بوستان ها و باغ های قبلی داریم، که کم و بیش اجرا شده است.

مسجدجامعی در ادامه در باره اختصاص بخشی از پادگان 06 به  کاربری‌های مسکونی، گفت: قرار است 15 هکتار از این بنا برای کاربری های مسکونی و تجاری استفاده شود. باید با صراحت صحبت کرد. سئوال اساسی این است که این حجم جمعیتی که در آنجا ساکن خواهد شد، و آمد و شد خواهد کرد، چه تبعات ترافیکی، و طبعا تبعات زیستی برای این تنها زیست بوم طبیعی باقیمانده تهران قدیم خواهد داشت؟ از کمیسیون سلامت ومحیط زیست می خواهم، در این باره گزارشی آماده کنند.

مبادله میراث طبیعی شهر با منطق سرمایه

مسجدجامعی به لزوم شفافیت درباره درآمد شهرداری و توافقات مالی با ارتش اشاره کرد، و افزود: باید در باره این موضوعات و کارهای مشابهی که در زمان هایی دیگر انجام شده و می‌شود، با شفافیت و صراحت با مردم سخن گفت.

وی در ادامه بیان داشت: درباره راه ها و معابری که قرار است در این محیط وجود داشته باشد، و نقش تسهیل کننده تردد در خیابان های مناطق مجاور را داشته باشد، باید بحث و صحبت کرد. نباید به گونه ای باشد که میراث طبیعی ذخیره شهر را به بهای اندکی با منطق سرمایه مبادله کنیم. و این یادگار ده ها ساله را فدای ساخت و ساز شهری کنیم.

9-218

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: