• سه شنبه ١٣ خرداد ١٣٩٩-١٦:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٩١٨
احمد مسجدجامعی پس از استماع گزارش رابط شورا یاری منطقه 13 عنوان کرد

باید به راهکار تحقق «شهر مال مردم است» بیندیشیم

رییس ستاد شورایاری ها گفت: اساس و مبنای رویکرد ما این است که شهر مال مردم است. ولی راهکارش چیست؟ باید به این راهکار اندیشید. به نظر من یکی از راهکارهای مهم این است که مردم در بودجه بندی های محلی، تعیین اولویت ها و نامگذاری ها مشارکت داشته باشند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین المل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی در دویست و هفدهمین جلسه شورا، و پس از استماع گزارش رابط شورا یاری منطقه 13 با اشاره به سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) و نگاه ایشان به شوراها، گفت: با توجه به سالگرد رحلت حضرت امام (ره) لازم می‌بینم اشاره کنم، که ایشان همیشه این موضوع را مورد تاکید قرار دادند، که کار مردم را به خودشان بسپاریم. و تاکید ایشان همواره بر سپردن امور مردم به خودشان بود، این نکته‌ای بسیار پرمحتواست.

عضو شورای شهر تهران افزود: هر چند همین کلام منشأ شکل گیری و قدرتمندی شورا شد. اما به نظر من جایگاه نظرات و دیدگاه‌های امام (ره) در ترسیم مسائل شورا به درستی تعریف نشده است.

رئیس ستاد اجرایی شورایاری‌های شهر تهران ضمن بیان این نکته که در ساختار اولیه شوراهای شهر قرار بر این بود، که ابتدا شورای محله و از میان آنها شورای منطقه و سپس شورای شهر تشکیل شود، تاکید کرد: دلیل توجه

به این ساختار آن بود که ساختار شورای شهر سیاسی نبود، بلکه خدماتی بود. و بدین منظور ضرورت داشت به مسائل و مشکلات مردم اشراف داشته باشد.

وی افزود: اما تغییراتی که بعدها اتفاق افتاد، و هم‌چنین نظر مجلس و شورای نگهبان باعث شد، ابتدا شورای شهر تشکیل شود. و بعد شوراهای محلی دیگر یا به اصطلاح شورا یاری ها، یعنی ساختار عوض شد.

وی یادآور شد: در همان سال های ابتدایی شکل گیری شورای شهر تهران، به این  نتیجه رسیدند که ما نمی بایستی مردم را عملاً حذف کنیم. و لازم است جایگاه مردم در منطقه، محله و ناحیه و مانند آن تعریف شود. و  بر این اساس بود که شورا یاری ها را تشکیل دادند. در واقع شورا یاری‌ها حاصل توجه به نقش مردم در محلات بود.

مسجدجامعی با بیان این نکته که  بحث های کلانی، مانند سرخه حصار در دوره‌های مختلف شورا وجود داشته است، گفت: سرخه حصار از نخستین سفرهایی که خارجی ها در دوره تیموری به ایران داشتند، یک منطقه شناخته و حفاظت شده بود. و شهرداران در دوره‌های گوناگون هم برایش تلاش کردنده اند و برنامه داشته اند.

عضو شورای شهر تهران افزود: اما نکته این‌جاست که ما سندی را برای شورای پنجم تدوین کردیم، که نگاه متفاوتی داشت. و در این نگاه متفاوت، مشخص کردیم که جایگاه نمایندگان مردم در تصمیم گیری های محله ای کجاست.

وی در ادامه اظهار داشت: اینکه ما اینجا بنشینیم و حرف های کلان بزنیم، و برای شهر تصمیم بگیریم، در همه دوره ها بوده و اشکالی هم ندارد. اما این بخشی از کار است و مهمتر از آن، توجه به این موضوع است که ببینیم مردم یک محله یا منطقه چه می گویند و چه می خواهند؟

رئیس ستاد اجرایی شورا یاری‌های شهر تهران ضمن بیان این نکته که ما دو سه سند جدید داریم، که نیمه کاره مانده است، تاکید کرد: یکی پیش‌نویس نامه ای است که به چگونگی تعامل و همکاری مدیریت شهری، با شورایاری های شهر تهران پرداخته است. البته مشابه آن در دوره های قبل هم بوده، ولی نقطه قوت این پیش‌نویس این است که بر اساس تجربیات گذشته و مصوبات جدید شورا تدوین شده، و به این نکته اشاره دارد که شورایاری ها در امور اجرایی دخالت نکنند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که مواد این پیش‌نویس تغییر یافته و اصلاح شده، گفت: خواهش من این است که زودتر ابلاغ شود. اولین باری است که این سند هنوز ابلاغ نشده، در حالیکه دوره های قبل زودتر ابلاغ میشد .

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش اعتبار منطقه 13 شهرداری اشاره کرد، و گفت: 5 برابر شدن اعتبارات منطقه 13 در طی این دو، سه سال جای تشکر دارد. در اینباره باید بگویم کار متفاوت ما این است که اعتباراتی برای پروژه های زود بازده محله ای پیش بینی کرده بودیم، و این اعتبارات برای این بود که شهر را به مردم واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: ما شهر را از مردم گرفته ایم. اگر قرار است شهر را به مردم برگردانیم، لازم است این مصوبه که اعتبار هم دارد، اجرایی شود. اما آیین نامه های اجرایی شهرداری هنوز به مناطق ابلاغ نشده، در حالی که مهلت قانونی آن هم تا پایان خرداد است.

مسجدجامعی در ادامه به رویکرد جدید مدیریت شهری پرداخت، و گفت: اساس و مبنای این رویکرد این است که شهر مال مردم است. ولی راهکارش چیست؟ باید به این راهکار اندیشید. به نظر من یکی از راهکارهای مهم این است، که مردم در بودجه بندی های محلی، تعیین اولویت ها و  نامگذاری ها مشارکت داشته باشند.

مسجدجامعی به گزارش ارائه شده از سوی شورا یاران منطقه 13 اشاره کرد، و گفت: بر اساس گزارشی که دوستان ارائه می دهند، نیاز و خواست شهروندان، فضای سبز محلی است. البته بوستان سرخه حصار هم بسیار مهم است. و برای این هم در همه دوره ها، همه شهرداران به آن پرداخته اند. اما در هیچ دوره ای به خواسته های محلی توجهی ویژه نشده است.

وی افزود: الان اولویت ساکنان این منطقه، بوستانهای محلهای است. اگر شهر مال شهروندان است، جای این حرف کجاست؟ خانواده ها و بچه های محل باید چه کنند؟ همه بروند سرخه حصار؟

عضو شورای شهر تهران در ادامه به نامه تهیه شده برای پروژه های کوچک مقیاس محلی اشاره کرد، و گفت: آقای فراهانی دراین باره زحمت کشیدند، و نامه برای ریاست محترم شورا هم ارسال شد. این موارد مشارکت و حضور مردم جدی تلقی شود، و توسط شورا پی گیری شود. چون تفاوت این دوره با بقیه دوره ها در همین موضوع به ظاهر کوچک و ساده است، که نتیجه بزرگ آن افزایش مشارکت پذیری است.

15-217

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: