• دوشنبه ١٢ خرداد ١٣٩٩-٢٢:٣٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٨٩٩
سالاری هشدار داد:

۳۲ هزار پلاک روی گسل‌های شهر تهران

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر جلوگیری از شهرفروشی و رانت و فساد به عنوان اولویت جدی مدیریت شهری فعلی، تغییر رویکرد در رویه‌های غلط گذشته را از دستاوردهای ارزشمند شورای شهر تهران در دوره پنجم خواند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در نشست خبری امروز که با عنوان "بررسی تاب آوری شهر تهران" که در محل خبرگزاری ایسنا برگزار شد با بیان این که تاب‌آوری مهمترین دغدغه و مسئله مدیریت‌های شهری کشور است، گفت: مهمترین اولویت ما در شورای شهر به عنوان پارلمان محلی موضوع تاب آوری تهران است اما اساسا این موضوع دارای ابعاد مختلف، متعدد و گسترده است که باید به‌صورت دقیق آن را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از تاب‌آوری مربوط به کالبد شهر اعم از ساختمان‌ها و تاسیسات شهری و شبکه های ارتباطی و شبکه های انتقال نیرو و ...است گفت:  البته نباید از ابعاد فرهنگی ، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، روانی و غیره غافل شد، به همین دلیل است که گفته می شود مفهوم تاب آوری، گسترده، جامع و چند بعدی است و اگر دولت یا حکومت و یا شورای شهر و شهرداری بتوانند در زمینه افزایش تاب آوری اقدامات خوبی انجام دهند قطعا این اقدامات، کارنامه کاری آن‌ها را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم توانسته اقدامات بسیار خوبی را انجام دهد، گفت: ما با موضوع بارگذاری‌های بی حساب و کتاب و بدون توجه به پیوست‌های مطالعاتی از جمله پیوست های پدافند غیر عامل مواجه بودیم و ایمن‌سازی ساختمان‌های در حال ساخت و ساخته شده کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اظهار کرد: در دوره اخیر تحولات بسیار ارزشمندی را در مورد ایمن سازی کالبد شهر تهران ایجاد کردیم، به گونه‌ای که در حال حاضر همه ساختمان‌های در حال ساخت ملزم به رعایت مقررات ملی ساختمان، مقررات ایمنی ساختمان‌ها در مقابل حریق هستند و بسیاری از متخصصان شهری معتقدند سختگیری‌های شهرداری در زمینه ایمنی حتی از حد استانداردهای متعارف هم بالاتر است و لذا همه پروانه‌های صادره موظف به استعلام از آتش نشانی جهت رعایت استانداردهای ایمنی به اقتضای مساحت و مقدار طبقات و نوع کاربری و سایر معیارها هستند.

وی با تاکید بر ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری گفت: یکی از مشکلات اداره شهرها در حوزه شبکه‌های انتقال نیرو همچون شبکه های آب، برق،‌گاز و ... عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری است. شورا و شهرداری اساسا به موجب قانون، اختیار الزام نهادها و سازمان های دولتی خدمات رسان جهت رعایت استانداردهای تاب آوری را ندارند، چراکه اساسا انتصاب مدیران خدمت رسان در شهرها همچنان در اختیار دولت مرکزی است.

وی افزود: هر چند که به موجب قانون، اجرای مصوبات شورا برای همه سازمان‌ها و نهادهای مستقر در شهر و مرتبط با مسائل شهر، الزام آور است اما این موضوع متاسفانه در عمل تحقق پذیر نبوده و نیست. پس از گذشت سال ها از زمان تصویب قانون شوراها، اقدامات لازم جهت به روز شدن این قانون و واگذاری اختیارات انجام نشده و حتی همان اختیارات موجود را هم برای تحقق پذیری عملیاتی نکرده است، از سوی دیگر برای تحقق الزام آور بودن تصمیمات شوراها نیاز به تغییر و به روزرسانی قانون مبتنی بر مقتضیات زمانی و مکانی است، به این موضوع در قانون اساسی نیز تاکید شده است و بنا به نظر صاحبنظران و نخبگان در کشور  این اعتقاد وجود دارد که پس از گذشت ۴۰ سال باید درحوزه قانون اختیارات شوراها و شهرداری تغییرات لازم انجام شود، همچنان که این تغییرات باید در قانون اساسی کشور از طریق همه پرسی و سایر شیوه های قانونی انجام شود.

سالاری ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا، مدیریت های شهری محور اصلی مدیریت هستند به شکلی که حکمرانی شهری محقق شده است. در همین راستا استاندار، فرماندار و شهردار اختیاراتشان در محل خدمتشان حتی از رئیس جمهور نیز بیشتر است اما متاسفانه در کشور ما در موارد بسیاری دیده شده مثلا شهرداری خیابانی را احداث و بازگشایی می‌کند و پس از مدتی سازمان‌های خدمت رسان همچون برق، گاز، آب و... مشغول حفاری در این خیابان می‌شوند و به این ترتیب شاهد دوباره کاری‌ها و افزایش هزینه‌ها هستیم.

پیشرفت مناسب شبکه فاضلاب شهر تهران

 

وی تاکید کرد: مدیریت شهری در دوره پنجم با ساری و جاری کردن نظام غیررسمی مدیریت یکپارچه همراه با تعامل، مدیریت یکپارچه شهری را برای پیشبرد اهداف و مسائل در شهر تهران و در ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی شبیه سازی کرده است. در همین راستا شورا در تعامل با سازمان آب و فاضلاب شبکه آبرسانی اضطراری را پیگیری کرد و اکنون با اختصاص بودجه قابل توجه شاهد پیشبرد و اتمام  این پروژه هستیم که در مواقع بحرانی می تواند دغدغه تامین آب شرب را رفع کند. همچنین شبکه فاضلاب تهران نیز که یک پروژه مهم زیست محیطی است در نتیجه تعامل شورا و دستگاه‌های اجرایی پیشرفت‌های خوب را تجربه کرده و در مراحل پایانی است لذا در این حوزه شاهد کارنامه درخشانی برای شورا و شهرداری و تعامل با وزارت نیرو بوده‌ایم.

ارائه وظایف به شهرداری باید با اختیارات و بودجه همراه باشد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیشرفت مناسب شبکه فاضلاب شهر تهران گفت: قرار بود به صورت همزمان تصفیه خانه‌های محلی و منطقه ای فاضلاب در این شبکه مورد احداث و بهره برداری قرار گیرد تا از این تهدید فرصت‌هایی را ایجاد کنیم که متاسفانه این امر هنوز محقق نشده است. با توجه به وجود نگرانی‌ها در مورد کم آبی، در دوره پنجم شورای شهر تهران با در دستور کار قرار گرفتن تعاملات، اقدامات موثری صورت گرفته است. همچنین در راستای ارتقای تاب‌آوری شهری باید همانند سایر کشورهای دنیا شبکه‌های انتقال نیرو اعم از برق، آب، فاضلاب، گاز، مخابرات و.. در کانال‌های تاسیسات شهری قرار گیرند که هنوز در تهران چنین امری محقق نشده است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که دادن وظایف به شهرداری باید همراه با اختیارات و بودجه باشد.

مطالبه گری شورای پنجم از نهادهای دولتی و مجلس برای رعایت حقوق عامه

سالاری در پاسخ به سوالی در خصوص توجه به موضوع معماری و شهرسازی به ویژه رعایت اصول مربوط به نماهای شهری در راستای هویت بخشی به شهر و ارتقاء کیفیت سیما و منظر شهری و شکل گیری ساختمان‌هایی با نمای غیرمتعارف در سطح شهر گفت: توجه به حقوق عامه و همچنین توجه به مقررات و قوانین باید از سوی نهادهای دولتی مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در عمل برخی نهادها به این امور و حقوق عامه توجهی نمی کنند و ما در شورای شهر تهران در حد توان و علی رغم تبعاتی که برایمان داشته سعی کردیم صدای مردم باشیم و نسبت به تذکر و مطالبه گری جهت اصلاح رویکردها اقدام کنیم که یکی از مصادیق آن نمای ساختمان های مجلس است.

وی تصریح کرد: در مورد رعایت مقررات نما نسبت به سایر مقررات،‌اقدامات خوبی در شهر تهران انجام شده اما استثناء‌هایی هم وجود دارد که نسبت به گذشته تعدادشان بسیار کاهش پیدا کرده که از جمله آنها می‌توان به نمای ساختمان مجلس اشاره کرد. من در خصوص این ساختمان تذکراتی داده بودم که نهایتا جلسات مشترکی بنابر دستور رییس پیشین مجلس با کارشناسان مجلس برگزار شد و اعلام کردیم که این ساختمان ها متعقل به نهاد قانون گذاری کشور است و در همه جای دنیا چنین ساختمان هایی معرفی کننده هویت و معماری آن کشوراست. در حالیکه برای مردم الزام رعایت ضوابط نما وجود دارد، چطور مجلس به عنوان نهاد قانونگذار کشور این موضوع را رعایت نمی‌کند و نما مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ در حالیکه مقام معظم رهبری نیز بر موضوع رعایت سیما و منظر شهری و تاثیری که نهادهای شهری بر سبک زندگی جامعه شهری دارند تاکیدات بسیاری داشته‌اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه کمیته‌های نما در سطح شهر تهران اقدامات موثری را انجام داده‌اند، افزود: انتظار ما از مجلس این بود که مقررات را در احداث ساختمان‌هایی که در طرح توسعه مجلس ساخته می‌شوند را رعایت کنند، این در حالیست که حتی حریم بناهای تاریخی آن محدوده را رعایت نکرده‌اند و ضوابط نما برای این ساختمان‌ها مورد توجه قرار نگرفته، البته در یک مقطع زمانی برای اینکه ما را به عنوان نمایندگان شورا قانع کنند تغییری موقتی در نما ایجاد کردند اما پس از مدتی این تغییرات را حذف کردند که جای تاسف بسیاری دارد، هرچند که در فرایند اتمام، تغییراتی نسبت به نماهای اولیه انجام شد که مثبت بود اما نه ایده آل.

 

وی ادامه داد: بحث دیگر ما در خصوص طرح توسعه مجلس این است که در طرح‌های توسعه شهری نگاه از بالا به پایین وجود دارد و به حقوق مردم توجهی نمی‌شود. در حریمی که 41 یا ۲۸ هکتار در نظر گرفته شده به حقوق مکتسبه مردم و جبران عدم النفع آنان توجهی نشده است. خیابان مردم در طرح توسعه مجلس بسته شد و خیابان جدیدی موسوم به شریف رضی  در حال الحاق به این طرح است این در حالیست که هنوز برای ما مشخص نیست در این طرح می‌خواهند چه کاری انجام دهند و بارگزاری دقیق خود را اعلام نکردند و اینکه چرا برای این طرح پروانه از شهرداری نمی‌گیرند و عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند؟ مگر می‌توان با یک توافقنامه اینچنین بارگزاری‌های زیادی را در شهر انجام داد؟ آیا به آحاد جامعه اجازه چنین اقداماتی را بدون اخذ پروانه می دهیم؟

سالاری اضافه کرد: البته اعلام می‌کنند بخشی از عوارض را پرداخت کرده‌اند هر چند که برای من به عنوان نماینده مردم در شورا نحوه محاسبه و میزان عوارض مشخص نیست.

انتقاد به عدم اخذ پروانه برای پلاسکو

سالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تکمیل ساختمان پلاسکو گفت: پس از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفان به تنهایی بار تامین مالی ساخت این ساختمان را به دوش کشیده، این در حالیست که همه تقصیرها به گردن بنیاد نبود و در این حادثه مجموعه ای از نهاد ها از جمله شهرداری، وزارت رفاه، کسبه و ... نیز تقصیراتی داشتند اما با این حال بنیاد پذیرفته که تکمیل این ساختمان پر هزینه را به تنهایی انجام دهد و خوشبختانه در این راستا سازه و اسکلت قابل قبولی را بنا کرده اما چرا در شرایطی که چنین کاری به خوبی در حال انجام است و خدمتی توسط نهادی حاکمیتی ارائه می‌شود بدون پروانه انجام می‌شود و روال قانونی برای آن طی نمی‌شود؟ این در حقیقت ظلم به جایگاه بنیاد است. قرار بوده این ساختمان به لحاظ  رعایت فرایندهای قانونی و اخذ مجوزها و نیز معماری و نما و همچنین استانداردهای سازه و ایمنی الگو باشد.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه بنیاد با نیت خیرخواهانه در حال انجام این کار است اما پروانه دریافت نکرده و روال قانونی طی نشده لذا شائبه‌هایی در این حوزه ایجاد می‌شود و آتش نشانی اعلام می‌کند ما کاربری این ساختمان را نمی‌دانیم  و لذا نمی توانیم استانداردها و الزامات ایمنی ساختمان را دقیقا اعمال کنیم.

سالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از تصمیمات اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: در همین راستا در دوره پنجم تصمیمات خوبی اتخاذ شده است، هر چند که ساختمان پلاسکو در گذشته پارکینگ نداشته و به صورت قهری تخریب شده ولی نباید شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام می کرد که این ساختمان می‌تواند بدون پارکینگ احدتث شود. با این حال من این موضوع را قبول ندارم چرا که زمین کنار این ساختمان که به عنوان پارکینگ اکبر شناخته می‌شود و متعلق به بنیاد است،می‌تواند با بهره گیری از فضای زیرسطحی ،پارکینگ لازم برای ساختمان پلاسکو را به راحتی تامین کند؛ البته باید از تصمیمات خوب شورای عالی شهرسازی و معماری نیز در موارد مختلف همچون پادگان ۰۶ قدردانی کنیم. بی تردید اگر نماینده شورای شهر درجلسه شورای عالی شهرسازی و معماری سال 96  نبود و مخالفت جدی با بارگزاری ۱.۷ میلیون متر مربعی انجام نمی‌شد، کل این متراژ ساخته می شد و عرصه ای هم به شهر و شهرداری واگذار نمی شد.

سالاری با تاکید بر اینکه رعایت ضوابط و استانداردهای ایمنی در مورد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد افزود: در ساختمان پلاسکو یکی از نهادهای حاکمیتی سرمایه بسیاری را اختصاص داده است و پس از آن این نهادها متوجه شده اندکه باید ساختمان‌های خود را ایمن سازی کنند. در حادثه پلاسکو علی رغم اینکه متاسفانه تعدادی از عزیزترین نیروهای آتش نشانی و شهرداری را از دست دادیم اما این حادثه به نقطه عطفی برای توجه به ایمن سازی ساختمان‌های کشور بدل شد همچنان که حادثه دلخراش زلزله بم به نقطه عطفی در رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز کشور شد. امروز باور عموم مردم این است که باید آئین‌نامه‌ها را اجرا کنند. البته رسالت ما به همراه رسانه‌ها در حوزه فرهنگسازی بیش از آن چیزی است که تا کنون انجام شده است.

 

وی تاکید کرد: ساختمان‌های حاکمیتی نیز دغدغه ایمنی را دارند و بطور کلی تعامل همه ذینفعان در این حوزه با شهرداری تهران موجب رقم خوردن اتفاقات خوبی شده است. امروز مدیران شهری ما صدور مجوز بلندمرتبه سازی و کسب درآمد از این راه را به عنوان کارنامه موفق خود معرفی نمی‌کنند بلکه در جلسات کارنامه‌ای که در حوزه نرم افزاری انجام شده است را ارائه می دهند. در همین جا آنچه که شهرداری تهران در حوزه ایمن سازی ساختمان‌ها بخصوص در مناطق مرکزی شهر انجام داده قابل تقدیر است،  لذا ماموریت‌های شهرداری از حوزه سخت افزاری صرف به ماموریت‌های محله محور تبدیل شده که رضایتمندی بیشتر شهروندان را نیز به همراه دارد. امروز در مناطق جنوب شهر ده‌ها و صدها پروژه محلی آغاز شده که اجرای آنها از اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس در رضایتمندی مردم و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تاثیر بیشتری دارد. تغییر رویکردی که در شورای پنجم اتفاق افتاد و در آینده از آن به نیکی یاد خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر جلوگیری از شهرفروشی به عنوان سیاست ملموس مدیریت شهری در دوره پنجم گفت: متاسفانه در گذشته رانت و فساد در حوزه شهری بی حد و حصر بود و هر تصمیمی در این حوزه در سطح مناطق گرفته می‌شد و نهایتا در کمیسیون ماده ۵ به تایید می‌رسید اما امروز بروز چنین مواردی به حداقل ممکن رسیده، به شکلی که بعضا گفته می‌شود این رویکردها برای آینده و مصلحت شهر و شهروندان در بلند مدت خوب است اما در کوتاه مدت باید بارگزاری‌هایی انجام می‌شد که از طریق منابع حاصل از آنها پروژه‌های بزرگ مقیاس را انجام می‌دادیم،‌شیوه‌ای که ما با آن مخالف بودیم.

وی تاکید کرد: شورای شهر تهران در دوره پنجم به دنبال اصلاح رویه‌ها و رویکردهای غلط بوده است. این شورا با وجود اینکه همگی از لیست اصلاحات بودند تضارب آراء جدی در تصمیم گیری ها داشتند به شکلی که اگر در صحن شورا در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری اگر یک عضو تصور کند که فکر و نظر کارشناسی‌اش لحاظ نشده اعتراض کند و مبتنی بر چنین مبانی نظری با یکدیگر بحث های جدی انجام می دهیم.

۳۲ هزار پلاک در حریم و یا روی گسل‌های شهر تهران

وی ادامه داد: با توجه به نگرانی مردم و مسئولان در پی وقوع زلزله‌های اخیر تهران و مطرح شدن بحث‌هایی از فعال شدن گسل‌ها در تهران باید شهر تهران با وجود گسل‌های متعدد به عنوان یکی از نقاط پر مخاطره مورد توجه تمامی مسئولین قرار بگیرد.

سالاری افزود: ۹ درصد مساحت کشور ما در پهنه با خطر بسیار بالا، ۶۷ درصد مساحت کل کشور در پهنه با خطر بالا و تنها ۴.۵ درصد از مساحت کشور در پهنه با خطر کم قرار گرفته است، لذا باید رویکرد ما در مورد بحث زلزله تغییرات اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به گزارش هایی که مسئولین مرتبط در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران اعلام کرده اند، گفت: بنابر این گزارش ها حدود ۳۲ هزار پلاک در حریم و یا روی گسل‌های شهر تهران قرار گرفته که عمدتا ساختمان‌های بلندمرتبه همراه با بارگزاری‌های بسیار هستند که در این میان ۲۵۰۰ ساختمان بسیار مهم هستند، از مجموع پلاكهاي واقع در حريم و يا روي گسل ها در تهران در حدود ٢٤٥ واحد اماكن مهمي هستند كه در اين محدوده واقع شده و نياز به جابجايي از آنجا دارند كه در اين بين ٦٦ برج ١٢ طبقه و بيشتر، ٣٦مدرسه، ٢٥ مسجد، ٢٣ پل و راه هاي ارتباطي، ٢٢ مركز تجمع، ١٥ بيمارستان و مراكز درماني ، ٩ايستگاه برق فشار قوي، ٩ ساختمان شهرداري و مراكز وابسته، ٨ مخزن آب، ٤ موزه ، ٤ ساختمان قوه قضا ئيه، ٣ ساختمان وزارت خانه، ٣ آتش نشاني، ٢ پمپ بنزين، ٢ مركز دانشگاهي و ١ انبارنفت است. کاری که در کمیسیون شهرسازی انجام دادیم این است که از دوره گذشته نقشه‌های گسلی را با طرح‌های تفصیلی و جامع تدقیق کردیم و در همین راستا بخشنامه‌هایی نیز صادر شد که بر روی گسل‌ها، ساختمان‌های بلندمرتبه و بارگزاری‌های پرحجم انجام نشود.

استفاده از نمای شیشه‌ای در برخی بیمارستان‌های تازه احداث

وی ادامه داد: متاسفانه بعضا در حوزه بیمارستان‌ها نیز مقررات و ضوابط و مفاد طرح تفصیلی رعایت نمی‌شود و برخی مدیران بیمارستان‌ها علی رغم کارنامه قابل قبولی که در حوزه نظام پزشکی و دغدغه های مربوطه دارند  اما این آموزه های درست را در حوزه شهرسازی، اصول آن و تمام ساختمان های بیمارستان ها رعایت نمی کنند و به حقوق عامه مردم توجه نمی‌کنند. بدین شکل شاهد استفاده از نمای شیشه‌ای در برخی بیمارستان‌های تازه احداث هستیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: قطعا توفیقات و دستاوردهای شورای پنجم در حوزه های مختلف بخصوص تغییر رویکردها و رویه ها و تدوین استراتژی مبتنی بر حقوق عمومی و اتخاذ رویکردهای جلوگیری از شهر فروشی  مرهون حمایت جامعه مدنی به ویژه رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی بوده، تغییر رویه‌های غلط و بازگشت از مسیرهای انحرافی بدون همراهی رسانه‌ها امکانپذیر نبود. در این بین همه رسانه ها با داشتن رویکردهای اصلاح طلبانه و یا اصولگرایانه، خبرگزاری ایسنا با توجه به پیشینه و ظرفیت‌های ارزشمندی که در حوزه شهری دارد همراهی بسیار خوب و قابل تقدیری با شورای پنجم داشته اند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: