• چهارشنبه ٣١ ارديبهشت ١٣٩٩-١٥:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٨١٧
محمد جواد حق شناس در گفتگو با روزنامه شرق ؛

درخواست برای اعلام جزئیات آمار کرونا برای احقاق حقوق مردم است

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: درخواست برای اعلام جزئیات آمار کرونا در استان‌های مختلف و به‌ویژه تهران یکی از کمترین موضوعات برای احقاق حقوق مردم تهران است تا آنها بدانند در شهری که زندگی می‌کنند، آمار ابتلا و فوت‌شدگان تا چه اندازه است و متناسب با آن شرایط و شیوه زندگی خود را اصلاح کنند تا از بیماری دور بمانند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران و به نقل از روزنامه شرق ‌ اعضای شورای شهر تهران پس از شروع به کار در سال جدید نسبت به اعلام‌نشدن آمار تفکیک‌شده مبتلایان و فوت‌شده‌ها در استان تهران  معترض بودند اما پس از آنکه سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین روزهای فروردین‌ماه آمار فوت‌شده‌های کرونا را دورقمی اعلام کرد، واکنش‌ها به این آمار و اعلام‌نشدن آمار تفکیک‌شده بیشتر شد و اعضا چندین‌بار درباره این عدم شفافیت اظهاراتی داشتند؛ اظهاراتی که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد به شکلی متفاوت ارزیابی شد و این اظهارات را در جهت تشویش اذهان عمومی و خط‌گرفته از آن سوی مرزها قلمداد کردند. در ادامه هم اعضای شورا با نامه وزیر ارشاد از ادامه اظهار‌نظر منع شدند اما روز گذشته محمدجواد حق‌شناس نه‌تنها این درخواست را دوباره مطرح کرد بلکه از احضار خود به دادسرای فرهنگ و رسانه با اتهام تشویش اذهان عمومی با شکایت یکی از نهادهای نظامی و امنیتی خبر داد.‌موضوع اعلام‌نشدن آمار واقعی از تعداد مبتلایان و فوت‌شده‌ها در تهران و کل کشور، موضوعی بود که از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور مطرح شد اما برخی از اعضای شورا باوجود اعلام‌نشدن آمار رسمی، متناسب با دسترسی‌های خود به آمار، اظهاراتی در این زمینه داشتند. برای نمونه ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، چندی قبل در گفت‌وگو با «شرق» گفته بود: «مطابق آماری که من دارم، روزانه در بهترین شرایط ۷۰ نفر و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان می‌سپارند و از آنجایی که وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را کلی اعلام می‌کند، تهران هم در دل آمار کلی جا می‌گیرد. اما دلیل این تفاوت آماری را میان آنچه سخنگوی وزارت بهداشت بیان می‌کند، با آماری که ما در دست داریم، باید در دو مسئله جست‌وجو کرد؛ اول اینکه بسیاری از فوتی‌ها، پاسخ تست کرونایشان پس از دفن مشخص می‌شود و علت مرگ عده‌‌ای دیگر هم آر.دی.اس یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود. احتمالا دلیل این تفاوت آماری در همین است». عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، با تأکید بر اینکه این وظیفه وزارت بهداشت است که مجددا آمار خود را مثل روزهای گذشته به تفکیک شهرها اعلام کند، گفت: «این حق مردم است که بدانند هم‌اکنون در کدام منطقه بیماری شدیدتر است تا حداقل در رفت‌وآمد خود به مناطق پرخطر احتیاط کنند. متأسفانه باید اعتراف کرد که اطلاع‌دادن به مردم تبدیل به یک سبک شده است. این در حالی است که در شرایطی که ما در کشور با یک اپیدمی پرخطر روبه‌رو هستیم، مردم باید بدانند که کدام منطقه پرخطر است، میانگین سنی مبتلایان، جنسیت آنها، شغلشان و اطلاعاتی از این قبیل چگونه است. هرچقدر اطلاعات بیشتری از این بیماری در اختیار مردم بگذاریم و مردم از شیوه حرکت این بیماری بدانند، موفقیت برای کنترل و مبارزه با آن بیشتر می‌شود». در همان زمان (اواخر فروردین) محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، با بیان اینکه آمار کرونا در تهران شفاف نیست بیان کرده بود که آمار کلان با آمار تهران تفاوت دارد. وی همچنین در توییتر خود نوشت: «به نظر می‌رسد اکنون میزان مرگ‌ومیری که در تهران وجود دارد و آماری که ارائه می‌شود شفاف نیست و با عددهای کلان همخوانی ندارد».

به گزارش «شرق»، این روند اعلام‌نشدن آمار و نبود شفافیت کافی در آمار کرونا برای پایتخت می‌توانست در یک ماه گذشته به‌جای دادن نامه‌ با جلسات مشترک برطرف شود و مردم نیز با اطلاع از شرایط نسبت به شرایط تردد در شهر برنامه‌ریزی کنند اما به‌جای این روند شاهد دادن نامه دستوری برای عدم‌اظهارنظر و ندادن آمار شفاف رو‌به‌رو بودیم و حالا حتی نماینده مردم در شورای شهر تهران برای پیگیری خواست آنها مورد بازخواست قرار گرفته است. محمد‌جواد حق‌شناس، در گفت‌و‌گو با «شرق» توضیح بیشتری درباره این احضار و دلایل آن داد. او با اشاره به اولین پیگیری‌هایی که از جلسه ابتدایی شورا در سال 99 داشته‌اند، گفت: درخواست برای اعلام جزئیات آمار کرونا در استان‌های مختلف و به‌ویژه تهران یکی از کمترین موضوعات برای احقاق حقوق مردم تهران است تا آنها بدانند در شهری که زندگی می‌کنند، آمار ابتلا و فوت‌شدگان تا چه اندازه است و متناسب با آن شرایط و شیوه زندگی خود را اصلاح کنند تا از بیماری دور بمانند.

حق‌شناس با اشاره به دو رویکردی که از ابتدای شیوع کرونا در کشورهای مختلف در مقابل این ویروس اتخاذ شده است، گفت: بسیاری از کشورها تدبیر قرنطینه کامل را اتخاذ کردند و برخی دیگر شرایط و مراقبت‌های محدود و رهاسازی شرایط مردم را در پیش گرفتند و نسبت به اینکه این همه‌گیری می‌تواند چه نتایجی داشته باشد و مردم در خطر قرار بگیرند، بی‌تفاوت بودند. در ایران هم با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم و برخی ناکارآمدی‌ها شرایط برای قرنطینه کامل وجود نداشت‌.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازگشایی اماکن و ادارات دولتی و عادی‌سازی شرایط در زندگی مردم از سوی دولت، گفت: در میان‌مدت فشارهای زیادی به مردم وارد شده است و دولت می‌توانست شرایطی را برای جبران این خسارت‌ها داشته باشد اما کمکی به مردم نشد‌ و شاهد بودیم که از اواخر اسفند‌ 98 آمار کرونا در کشور به‌طور‌کلی اعلام شد.

حق‌شناس با اشاره به حضور دکتر زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در شورای شهر تهران گفت: ایشان با شورا درباره اقدامات الزامی برای تهران، قرنطینه و لزوم اعلام آمار تفکیک‌شده هم‌نظر بودند‌.

وی افزود: در ابتدا سازمان ثبت‌احوال برای ارائه آمار فوت‌شده‌های زمستان 98 مقاومت داشت و بالاخره این آمار را اعلام کرد و در ادامه سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به درخواست شورا برای ارائه آمار تفکیک‌شده تهران واکنش نشان داد. بعد هم وزیر ارشاد نامه‌‌ای برای ‌ رئیس شورای شهر تهران در راستای توجیه اعضای شورا نوشت و اعلام شد که این اظهارات می‌تواند زمینه تشویش اذهان عمومی را فراهم کند.

وی در پاسخ به اینکه در آن نامه درباره جلسه غیرعلنی مشترک برای ارائه آمار صحبت شده بود، آیا آماری ارائه شد یا جلسه‌‌ای برگزار شد یا نه، گفت: اولا که جلسه‌‌ای برگزار نشد و آماری ارائه نکردند اما اگر هم بود، نظر ما بر این بود که جلسه غیرعلنی وقتی موضوع درباره مردم و حفظ جان مردم است، معنی ندارد. یکی از افتخارات شورای پنجم این بوده که اصلا جلسات غیر‌علنی را حذف کردیم. درعین‌حال شورا خواست تا سخنگوی وزارت بهداشت را دعوت کند اما اعلام کردند که دلیلی برای این حضور ندارند؛ در‌حالی‌که وزرای زیادی در گذشته در صحن شورا گزارش داده‌اند و حضورشان فرصتی دوطرفه بوده است.

این نماینده مردم افزود: اگر حاضر به جلسه و پاسخ‌گویی بودند ما هم استقبال می‌کردیم اما استقبالی نشد. ما تنها ‌‌آمار را می‌خواستیم که ارائه نشد و در‌عین‌حال هیچ دلیلی هم برای ارائه‌نشدن آمار و این برخوردها با آمار پراهمیتی مثل این موضوع  اعلام نشد.‌این نماینده شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ارائه کلی آمار به‌صورت کشوری قطعا با ارائه آمار تفکیک‌‌شده تفاوت دارد و تأثیر زیادی روی نحوه رفتار خانواده و افراد در اجتماع دارد، گفت: در برخی از استان‌ها اصلا موضوع مبتلا به نیست اما در برخی شهرها مثل تهران حساسیت بالاست و ارائه آمار دقیق مراقبت‌های مردم را بیشتر می‌کند. اگر نحوه رفتار امروز مردم در شهر را ببینید، متوجه می‌شوید که حساسیت مردم بسیار کم شده، درحالی‌که جانشان در خطر است.

او تأکید دارد که اگر رویکرد این است که مردم بالاخره با این بیماری مواجه شوند و خطرات آن را هم بپذیرند، بهتر است این موضوع را به مردم بگویید تا حداقل در این شرایط آنهایی که مثلا بیماری زمینه‌‌ای دارند و شیمیایی و دیابتی هستند، با احتمال ریسک بیشتر مراقبت کنند. رفتارهای اجتماعی و خانوادگی با اطلاع از احتمال ریسک حتما تغییر می‌کند و این حق شهروندان است که بدانند در معرض چه شرایطی هستند و این موضوع طبق قانون گردش آزاد اطلاعات باید به اطلاع مردم برسد. اگر در این شرایط کمک مالی به مردم نمی‌شود و امنیت شغلی آنها در خطر است حداقل درباره امنیت جانشان به آنها اطلاع‌رسانی کنیم تا بدانند شهرشان چقدر آلوده است.حق‌شناس با اشاره به مدل برخورد کشورهای دیگر در اطلاع‌رسانی درباره آمار کرونا، گفت: ما هنوز حسن و دلیل اعلام‌نشدن دقیق و تفکیک‌شده آمار را نمی‌دانیم و نگفتن آمار بیشتر ما را نگران می‌کند.این عضو شورا با اشاره به احضار خود از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه درباره درخواست اعلام آمار تفکیک‌شده کرونا، گفت: در این سال‌ها بارها به مراجع مختلف احضار شده‌ام اما هیچ‌وقت خودم این موضوعات را خبری نکرده‌ام اما این موضوع احضار را به هیئت‌رئیسه شورا اعلام کردم و در ادامه یکی از اعضا در صحن موضوع را به‌عنوان گلایه و اعتراض مطرح کرد.وی افزود: روز گذشته وکیل من به دادسرای رسانه رفته اما اجازه بازخوانی پرونده من را ندادند و این موضوع منوط به حضور خود من شده است. اما گفته شده که اتهام من تشویش اذهان و نشر اکاذیب است و شاکی هم یکی از نهادهای نظامی و امنیتی بوده است.او می‌گوید درباره این موضوع اعضای دیگر شورا و رئیس شورا هم اظهارات مختلفی داشته‌اند و همین درخواست را مطرح کرده‌اند و افزود: این موضوع خواست عمومی و جمعی بوده اما نمی‌دانم چرا در این میان یک نفر را احضار کرده‌اند‌.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: