• يکشنبه ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٩-١٧:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٧٨٢
در یکصد و سی و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران انجام شد

بررسی طرح ساماندهی کودکان کار و دستورالعمل مراکز پرتو

در جلسه مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با رییس سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل بهزیستی استان تهران و مدیر بهزیستی شهر تهران طرح ساماندهی کودکان کار و دستورالعمل مراکز پرتو بررسی شد. دراین جلسه محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در جلسه آینده از اداره اتباع هم باید دعوت شود. و فارغ از تابعیت کودکان کار، باید نظرات نهادهای ذیربط شنیده شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، یکصد و سی و چهارمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی امروز با موضوع معرفی طرح ساماندهی کودکان کار و دستورالعمل مراکز پرتو، با حضور محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، و الهام فخاری، حسن خلیل آبادی و حجت نظری از اعضای این کمیسیون و دکتر وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، امین شاهرخی، مدیر کل بهزیستی استان تهران و سعید آرام، مدیر بهزیستی شهر تهران در تالار شیبانی شورای شهر تهران برگزار شد.

 در این جلسه دکتر قبادی دانا، رئیس محترم سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص کودکان کار، به بحث آیین نامه حمایت اجتماعی در این زمینه پرداخت. او با اشاره به بیشترین فراوانی کودکان شناسایی شده در شهر تهران، افزود، در طرح ساماندهی سال 98 حدود 80 درصد کودکان خیابانی شناسایی شدند. وی در ادامه بزرگترین معضل بر سر راه اجرای این طرح را عدم داشتن مدارک هویتی کودکان کار، عدم همکاری اداره اتباع در این زمینه و همچنین کمبود منابع به منظور توانمندسازی دانست،  و همچنین عدم وجود برنامه جامع، جهت آگاه سازی و اطلاع رسانی برشمرد. وی خواستار همکاری هر چه بیشتر سایر دستگاه های مرتبط در این زمینه شد.

 در ادامه امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران در تشریح فرآیند جمع آوری کودکان کار، نگاه سازمان را در طرح جدید، با رویکرد دوستدار کودک، خانواده محور و حمایتی دانست.

 حجت نظری، عضو کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز ضمن اشاره به پیگیری و هماهنگی مدیریت شهری و سازمان بهزیستی بر حضور بیشتر سازمان های مردم نهاد در این زمینه، به چالش های این نهادهای مردمی و اجتماعی اشاره کرد، و افزود، بعضا نگاه ها به این نهادها اجتماعی نیست. وی  همچنین گفت، یکی از اتفاقات خوبی که در این نهادها رقم خورده است، این است که کودکان در محیط زندگی خودشان توانمند سازی می­شوند. او همچنین شرایط بد اقتصادی را باعث تغییر اولویت­های دستگاه های زیربط دانست. و خواستار این شد که در تعامل با یکدیگر بخش مردمی را فعال تر شود.

در ادامه این جلسه، الهام فخاری ضمن مخالفت با رفتارها و رویدادهایی که در سال 96 در این زمینه به وجود آمد، با اشاره به مخالفت شورای پنجم با برخورد ضربتی در موضوع کودکان کار، رویکرد مدیریت شهری و سازمان بهزیستی در این زمینه را مشترک دانست. وی با اشاره به تلاش های بهزیستی در جمع آوری کودکان کار، الحاق مدیریت شهری پس از جمع آوری کودکان کار را رویه ای نادرست دانست که باید اصلاح شود. رئیس کمیته اجتماعی در همین حال با اشاره به بحث احراز هویت در جمع آوری جامع آماری صحیح در این زمینه، با سوال در مورد زمانبندی و گروه سنی کودکان هدف در این طرح،  به لزوم ارتباط آن با مراکز پرتو، و حمایت مدیریت شهری به صورت کامل از آن خبر داد.

حسن خلیل آبادی، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی در این جلسه با اشاره به آسیب های اجتماعی که کودکان کار جزئی ازآن هستند را یکی از بحران های اساسی کشور دانست. او در ادامه افزود، نگاه علمی نسبت به آن وجود ندارد، در حالیکه نیاز به برنامه ریزی و نظارت فراوان دارد. وی در ادامه به بها دادن و پرداختن به انسان های دغدغه مند و متخصص دربهزیستی و همچنین مشارکت دادن مردم در این زمینه برای حل مسئله کودکان کار را از اصلی ترین راه حل­ها دانست. و از حمایت های مدیریت شهری با تمام توان خبر داد.

در پایان جلسه ، محمد جواد حق شناس با  اشاره به زبان مشترک مدیریت شهری و سازمان بهزیستی گفت، طرح مورد نظر ابتدا باید در حوزه کارشناسی کمیته اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد که نیاز به زمان دارد، تا بتوانیم در این خصوص به این جمع بندی برسیم. در جلسه آینده از اداره اتباع هم باید دعوت شود، تا بحث هویت کودکان کار مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. و انتظار  . شهروندان این است که با این معضل رو به رو نشوند.

 همچنین وی افزود، در جلسه آینده از اداره اتباع هم باید دعوت شود. و فارغ از تابعیت کودکان کار، باید نظرات نهادهای ذیربط شنیده شود. همچنین این نهادها با سازمان­های مردم نهاد باید هماهنگ شوند، که این کار بر عهده آقای حجت نظری است. وی در ادامه  گفت،  در خصوص حضور پلیس در این زمینه به ضرورت نرسیده ام، و نهاد بالا دست در این مورد فرمانداری است. حق شناس  یک هفته را برای بررسی این طرح در کمیسیون و کمیته ها کافی دانست، و گفت، در جلسه آینده این طرح جمع بندی خواهد شد.   

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: