• سه شنبه ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٩-١٦:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٧٣٦
احمد مسجدجامعی:

ساختار سازمانی بهشت زهرا(س) تشکیلات متناسب با امروز را می خواهد

عضو شورای اسلامی شهر تهران به موقعیت بهشت‌زهرا(س) پرداخت و گفت: ساختار سازمانی بهشت زهرا با این گستردگی ظاهری و باطنی، تشکیلات متناسب با امروز را می خواهد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی در دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، به درگذشت حجت‌الاسلام بیوک چیت‌چیان اشاره کرد، و گفت: در همسایگی شورا، کوچه ای به نام شهید محسن چیت چیان هست، که پدر ایشان حجت الاسلام بیوک چیت چیان از کتاب فروشان قدیمی نجف، تبریز و تهران، دیروز فوت شدند. ایشان که پدر وزیر پیشین نیرو، آقای حمید چیت چیان هستند، شخصیتی برجسته  و جزء میراث فرهنگی ما بودند، که نزدیک 100 سال عمر با برکت کردند و تمام زندگیشان صرف نشرکتاب شد.

گردآوری کتاب‌های فارسی‌ـ‌عربی عثمانی

عضو شورای شهر تهران با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام چیت‌چیان افزود: ایشان در کنار همه فعالیت‌های موثرشان، کار ویژه‌ای نیز کرده بودند که من در زندگی نامه ‌های شخصیت‌های عرصه فرهنگ و کتاب و نشر ندیدم به آن توجه شود.

وی در ادامه با مخاطب‌ قرار دادن محسن هاشمی گفت: پدر شما؛ مرحوم هاشمی خیلی از ناشرهای قدیمی را به خوبی می‌شناختند، و خود شما نیز در برنامه‌های کتابگردی، بسیاری از آن‌ها را دیدید. این بزرگواران از قدیم با بیروت، قاهره، بغداد و نجف ارتباط داشتند و از آن‌جا کتاب وارد می‌کردند.

مسجدجامعی افزود: منتها در ارتباط با ترکیه و آثار مکتوب عثمانی به ‌آن‌ صورت کسی را نمی‌شناسیم. مرحوم چیت چیان از جمله افراد معدودی بود که به درخواست مرحوم آیت الله نجفی مرعشی، از بزرگترین کتابشناسان معاصر، به‌هنگام تغییر خط در ترکیه و دور ریخته‌شدن کتاب های نوشته شده به زبان فارسی – عربی، آنها را جمع‌آوری و نگهداری و عرضه می‌کرد.

عضو شورای شهر تهران به اهمیت این فعالیت مرحوم چیت‌چیان اشاره کرد، و گفت: ایشان بسیاری از میراث مکتوب عثمانی را نجات داد و وارد ایران کرد که در نوع خود کم‌نظیر بود.

بهشت زهرا یک سرمایه ملی است

مسجدجامعی در ادامه پنجاهمین سال راه اندازی بهشت زهرا را مورد اشاره قرار داد و گفت: مرحوم آقا نجفی شهرستانی، نماینده مراجع  در بهشت زهرا بودند که بهشت زهرا را در ایام فاطمیه افتتاح کردند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که در 50 سال گذشته فضای سبز بهشت زهرا اهمیت داشته است، یادآور شد: با آقای مهندس مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران که صحبت کردم، ایشان گفتند فضای سبز آنجا در آغاز توسط سازمان پارک‌ها و با غرس 1000 اصله نهال مناسب آب و هوای آنجا، از نوع درختان کم مصرف در آب، شکل گرفت که البته تکمیل آن با توجه به محدودیت منابع آب، موضوع مهمی بود.

 وی ضمن یادآوری این نکته که ظرفیت بهشت‌زهرا برای 25 سال بوده است، گفت: بهشت‌زهرا الان  یک سرمایه ملی است. شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای هواپیمای مسافربری، شهدای خبرنگار، شهدای منا، شهدای دولت و بسیاری از شهدای ما آنجا مدفون هستند. همینطور وجود قطعه هنرمندان، نام‌آوران و اقشار دیگر باعث می‌شود، بتوانیم سرنخ خیلی از وقایع و اتفاقات را در آن‌جا پیدا کنیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مدت بهره برداری بهشت زهرا از 25 سال به 50 سال رسیده است. اینجا سرمایه ملی شده و دیگر یک آرامستان محلی و شهری نیست، و سرمایه مهمی است که من فقط به بخشی که در خاطرم بود، اشاره کردم. در همین زمینه چند سال پیش کتابی توسط سازمان بهشت زهرا  منتشر شد که شرح احوال 1000 چهره شاخصی را که در بهشت زهرا مدفون هستند، مستند کرده  بود. ما در هیچ جای ایران 1000 چهره شاخص در یک آرامستان  نداریم.

مطالعات آرامستان‌های جدید را جدی بگیریم

مسجدجامعی افزود: من چند مسئله را می خواستم مطرح کنم؛ یکی این‌که باید موضوع مطالعات آرامستان های جدید برای تهران را  جدی بگیریم. البته کمیسیون خدمات شهری هم زحمت کشیدند و پیگیر مطالعاتی برای احداث آرامستان های جدید هستند. به‌هر حال تهران بزرگ شده و از همه نقاط شمالی، شرقی و غربی به بهشت زهرا می آیند. این امر برای خود تبعاتی دارد که مشکل ظرفیت محدود بهشت‌زهرا و دسترسی دشوار به آن، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد که البته در دوره های پیش هم مطرح بود.

توجه به آرامستان‌های بین‌المللی تهران یک ضرورت است

وی در ادامه به نکته دوم اشاره کرد و گفت: دیگر آن‌که لازم است به آرامستان های بین المللی پایتخت در دولاب هم توجه کنیم. تذکر من این است که جادارد مطالعات طرح های عملیاتی و اجرایی مربوط به آرامستان های بین المللی پایتخت مثل دولاب هم در دستور کار قرار گیرد. چون دسترسی‌ها به آنجا هم دشوار است.

ساختار سازمانی بهشت‌زهرا، تشکیلاتی متناسب با شرایط روز می‌طلبد

مسجدجامعی به موقعیت بهشت‌زهرا پرداخت، و گفت: ساختار سازمانی بهشت زهرای امروز با این گستردگی ظاهری و باطنی، تشکیلات متناسب با امروز را می خواهد. بهشت زهرا یعنی مهمترین ورودی تهران که کارکرد ملی هم دارد. و اکنون به بوستان نیز تبدیل شده است. این مکان فضاهای جمعی نیز دارد. و در کنار حرم امام (ره) نیز هست. بنابراین دوستانی که ساختار جدید شهرداری را طراحی می کنند، توجه داشته باشند و بدانند که ضرورت دارد در ساختار مدیریتی جدید این آرامستان ها، بخصوص بهشت زهرا، نگاهی متناسب با شرایط امروز اعمال شود. البته این‌را هم باید گفت، آرامستان‌هایی که در اختیار اوقاف است، بحث دیگری دارد و کار روی آن‌ها خیلی دشوار است.

مسجدجامعی با بیان این‌که مدیرعامل بهشت‌زهرا آقای سعید خال، در بحران کرونا و وضعیت بهشت‌زهرا در صحن گزارش‌هایی دادند، تاکید کرد: در نهایت لازم است گزارشی از به سامان شدن بهشت‌زهرا و وضعیت طرح ها و آینده‌ای که برای ساختار این مجموعه پیش بینی شده است، ارائه شود تا بتوان متناسب با ظرفیت‌های جدید این طرح‌ها را باز تعریف کرد.

6-213

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: