• سه شنبه ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٩-١٦:٠٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٧٣٥
در دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام شد

شهرک قدیمی "پیکان شهر" باغ نیست

اعضای شورای اسلامی شهر تهران رای دادند که شهرک قدیمی پیکان شهر دیگر باغ نیست.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، دویست و سیزدهمین جلسه شورا به بررسی پرونده های پلاک های ثبتی مربوط به باغ یا غیر باغ بودن برخی املاک در شهر تهران اختصاص داشت.

اولین پرونده مربوط به تعیین تکلیف "شهرک پیکان شهر" بود.

محمد سالاری با تشریح جزئیات این پلاک ثبتی گفت: مساحت این پرونده ۲۲۰ هزار و ۹۱۲ متر مربع در محدوده پیکان شهر است که سال‌های قبل کمیسیون ماده ۷ اعلام کرده بود که این زمین به دلیل دارا بودن ۱۹۰۶ اصله درخت، نهال و غیره، باغ است. اما حد نصاب درختان این مجموعه با توجه به سطح اشغال می‌بایست ۱۱ هزار و ۵۸۴ اصله درخت باشد.

وی در ادامه به وضعیت شهرک پیکان شهر اشاره داشت و افزود: در این زمین بلوک‌های ساختمانی در واحدهای مسکونی کوچک مقیاس ایجاد شده است که با توجه به گذشت زمان، ساختمان ها در این شهرک شرایط نامناسبی برای ساکنین آن ایجاد کرده است. بطوری که بعضا مجبور شده‌اند برای جلوگیری از تخریب منازل به آن‌ها بتون تزریق کنند.

سالاری با بیان اینکه با همکاری ستاد بازآفرینی شهری قرار شده که یک توسعه گر نسبت به تخریب و نوسازی این شهرک اقدام کند، گفت: از آن جایی که چندین هزار نفر از بهبود شرایط سود می‌برند، و موجب نوسازی این بافت ناپایدار می‌شود، نظر کمیسیون شهرسازی این است که این ملک باغ نیست.

بر اساس این گزارش و در ادامه، حجت نظری با طرح این سوال که اگر این ملک باغ باشد حقوق مکتسبه رعایت می‌شود یا نه، افزود: و اگر باغ اعلام نکنیم، آیا ممکن است باغ را برای بارگذاری بیشتر تخریب کنند؟

سالاری در پاسخ به این سوال با تاکید بر این که حفظ درختان دغدغه همه اعضای شورای شهر است، و ما همواره در بررسی‌هایمان این موضوع را در نظر گرفتیم، گفت: واقعیت این است که این شهرک برای کارگران قدیمی ایران خودرو است، که به دلیل شرایط معیشتی امکان تغییر منزلشان را ندارند. و حالا که یک توسعه گر آمده، باید مدل اقتصادی به گونه‌ای باشد که این فرد نیز بتواند کار کند. این الگوی توسعه در بافت فرسوده و ناپایدار در ستاد بازآفرینی شهری و شورای عالی به تصویب رسیده است. اما می‌توانیم نظارت‌های حین ساخت را افزایش دهیم که این دغدغه نیز رفع شود.

در ادامه محسن هاشمی نیز با تاکید بر این که این شهرک برای کارکنان ایران خودرو  و به صورت موقت ساخته شده است، گفت: در این شهرک تراکم جمعیت زیاد است و طرحی که برای نوسازی ارائه شده، می‌تواند خیابان‌کشی‌ها را به هم بریزد. و درختان نیز احتمالا در معرض خطر هستند. اما می توانیم باغ نبودن این شهرک را مشروط به حفظ درختان کنیم. یعنی در پرانتز بگوییم که حتما این درختان باید حفظ شوند.

رئیس کمیسیون محیط زیست نیز با بیان این که ما نمی توانیم رای با شرط داشته باشیم، و این پرونده خاص است. به گونه‌ای که ذی‌نفعان این شهرک از سطح اقتصادی پایین هستند، گفت: به نظر می‌رسد، بهتر باشد تصمیم گیری در خصوص این شهرک را به کمیسیون ماده ۵ محول کنیم، تا آن‌ها در این خصوص تصمیم بگیرند.

زهرا نژاد بهرام  در توضیحاتی افزود: این شهرک ۶۰ سال پیش ساخته شده، و واحدهای بین ۳۰ تا ۶۰ متر دارد، که به دلیل قدمت سازه هر چند روز یک بار فاضلاب این محدوده باید تخلیه شود.

وی ادامه داد: در این شهرک 4000 نفر زندگی می‌کنند. و تصمیم ما در مورد زندگی این 4000 نفر است. و جالب است بدانید که در این شهرک، بلوک‌های فرسوده‌ای وجود دارد که شاهد بودیم، یک آپارتمان ۴ طبقه به مانند «برج پیزا» کج شده و خطر جدی جان شهروندان این شهرک را  تهدید می‌کند.

نژاد بهرام در پایان اظهارکرد: ما نمی‌دانیم چه کسی پس و پیش این ماجرا است. اما می‌دانیم توسعه گر این شهرک به ساکنان قول داده است که خانه‌های ۸۰ متری به آن‌ها تحویل دهد.

بر اساس این گزارش، در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن این ملک را مشروط به حفظ درختان موجود به رای گذاشته و به آن رای مثبت دادند.

در ادامه این جلسه، بررسی 12 پرونده دیگر نیز به جریان افتاد. ابتدا پرونده زمینی به مساحت 1146 متر واقع در خیابان شریعتی منطقه 3 با کاربری قدیم مسکونی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد سالاری با تشریح جزییات این ملک اظهار داشت: این زمین در وضع موجود در پهنه R122 قرار گرفته است. همچنین این قطعه زمین دو سند مجزا دارد. اما در یک پرونده مطرح شده است. به این ترتیب هیچ یک از این دو پلاک حد نصاب درختان لازم را ندارد. ضمن آنکه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز رای به باغ نبودن این زمین داده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا این دو زمین را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دادند، که در نهایت یکی از املاک با مساحت 609 متر در ضلع شرقی با حدنصاب 13 درخت مورد بررسی قرار گرفت، که اعضا با 8 رای موافق از مجموع 17 نفر حاضر در جلسه شورا، نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن این زمین را رد کردند.  همچنین ضلع غربی این زمین با 15 رای موافق از 17 نفر حاضر در جلسه غیرباغ تشخیص داده شد، و نظر کمیسیون شهرسازی شورا به تصویب اعضا رسید.

پرونده دیگری که مورد بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت، مربوط به زمینی با مساحت 984 متر مربع بود که بر اساس مستندات درج در پرونده، این زمین شرایط باغ بودن را داشت، و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی با 14 رای موافق از مجموع 16 نفر حاضر در جلسه، نظر کمیسیون شهرسازی شورا مبنی بر باغ بودن را به تصویب رساندند.

در ادامه جلسه، زمین دیگری در میدان تجریش واقع در منطقه 1 شهرداری تهران به مساحت 702 متر با کاربری قدیم مسکونی  مورد بررسی قرار گرفت. به گفته محمد سالاری با توجه به اینکه این زمین در پهنه M211 قرار گرفته است و با وجود پنج اصله درخت و نداشتن حدنصاب لازم کمیسیون شهرسازی شورا، رای به باغ نبودن این زمین داده است.

در نهایت پس از بحث و بررسی این پرونده با 11 رای موافق از مجموع 17 نفر حاضر در جلسه، نظر کمیسیون شهرسازی شورا مبنی بر باغ نبودن به تصویب رسید.

پرونده دیگری که در دویست و سیزدهمین جلسه شورا  مورد بررسی قرار گرفت، تعیین تکلیف ملکی در زمین های وردآورد، واقع در منطقه 22 شهرداری تهران بود.

محمد سالاری در تشریح این پرونده اظهار داشت: این زمین به مساحت 1688 متر مربع، واقع در اتوبان تهران – کرج، شمال پمپ بنزین وردآورد، در منطقه 22 واقع شده است، که کاربری قدیم آن مسکونی بوده و در حال حاضر در پهنه R131 واقع شده است. نظر کمیسیون شهرسازی شورا برای این زمین، باغ نبودن است.

اعضای شورای شهر تهران نهایتا با 10 رای موافق از مجموع حاضرین، نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن را به تصویب رساندند.

ملک دیگری واقع در خیابان شریعتی، منطقه 3 در دستور کار اعضا قرار گرفت، که سالاری در تشریح آن گفت: این ملک به مساحت 550 متر مربع دارای 270 متر بنا است. کاربری قدیم آن مسکونی بوده، و در حال حاضر در پهنه R122 قرار گرفته است. نظر کمیسیون شهرسازی شورا مبنی بر غیرباغ بودن این زمین است. اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی این پرونده، با 10 رای موافق از مجموع 19 نفر حاضر در جلسه نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر غیرباغ بودن این زمین را به تصویب رساندند.

در ادامه جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر تهران تکلیف پرونده های باغ یا غیر باغ بودن املاک مطرح شده در این جلسه شورا را مشخص کردند. 

5-213

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: