• سه شنبه ٩ ارديبهشت ١٣٩٩-١٥:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٦٠٤
اعطا در نشست خبری آنلاین مطرح کرد

بررسی بسته اقتصادی شهرداری برای شرایط کرونا در شورای شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بسته اقتصادی شهرداری برای شرایط کرونا در کمیسیون های شورا در حال بررسی است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری آنلاین با حضور ابراهیم امینی، نایب رییس شورای شهر تهران به مناسبت روز شوراها برگزار شد، ضمن تبریک روز شوراها به همه اعضای شوراها در سراسر کشور گفت: در جلسه پیشین شورای شهر تهران (یکشنبه هفته جاری) آقای دکتر حناچی، شهردار تهران لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا را به شورا ارسال کرد. البته این لایحه، به عنوان یک لایحه دو فوریتی، شنبه شب به دست ما رسید. و روز یکشنبه در صحن مطرح شد. اما در نهایت مقرر شد که این لایحه به صورت یک فوریت بررسی شود.

بسته اقتصادی شهرداری در کمیسیون های شورا در حال بررسی است

او با بیان اینکه لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا به کمیسیون ها ارجاع شد، و دو کمیسیون برنامه و بودجه، و شهر سازی و معماری موظف به بررسی آن شدند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه روز یکشنبه پس از برگزاری صحن علنی جلسه ای حدودا سه ساعته با حضور اعضای کمیسیون مشترک تشکیل شد، عنوان کرد: در این جلسه کمی بیش از نیمی از این لایحه ١٧ ماده ای مورد بررسی قرار گرفت. و پیشنهادات کمیسیون به تصویب رسید.

اعطا ادامه داد: امروز دومین جلسه بررسی این لایحه برگزار خواهد شد. و شاید نیاز به برگزاری جلسات دیگری هم باشد. در نهایت گزارش کمیسیون مشترک یکشنبه به صحن می رود و به رای گذاشته می شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این لایحه به لحاظ محتوایی چند موضوع را در بر می گیرد، افزود: اصلاحات در مصوبات پیشین شورا، از جمله جوایز خوش حسابی، تخفیفات و مهلت هایی که برای پرداخت عوارض داده شده، و نیز اصلاح نحوه اخذ مطالبات حوزه شهر سازی، از جمله مواردی است که در این لایحه پیش بینی شده است.

اعطا با بیان اینکه شهرداری در بخش دیگری از این لایحه نسبت به اخذ اختیاراتی اقدام کرده است، اضافه نمود: این اختیارات در حوزه معماری و شهرسازی است. از جمله آنها درخواست مجوز از طریق کمیسیون های داخلی و شورای معماری مناطق و تصویب مواردی در کمیسیون ماده ۵ است. این موارد در کمیسیون مشترک مطرح شد. درمورد آن بحث ها و اختلاف نظر وجود داشت، که در نهایت در صحن شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه موضوعاتی درباره مصوبه برج باغ ها و پرونده هایی که از دوره پیشین وجود داشت، در این لایحه مطرح شده است، اضافه کرد: در این پرونده ها نسبت به پرداخت عوارض اقدام شده بود، البته از قبل مصوبه ای تحت عنوان استفساریه مطرح بوده، و مجددا در این لایحه درخواست بررسی در شورا عنوان شده است.

 

به اقشار محروم و کم برخوردار کمک شود

به گفته اعطا، در بخش دیگری از این لایحه به حمایت های اجتماعی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه تاکید شده، که شهرداری تهران در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی پیشنهاد کرده به اقشار محروم و کم برخوردار کمک شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه موارد مطرح شده به معنای تصویب نیست، گفت: امکان دارد مواردی در صحن اصلاح شود. دیروز برخی مطبوعات این لایحه را نقد کرده بودند. اما شورا با توجه به چارچوب گفتمانی مدیریت شهری و شرایط خاص کرونا، تصمیمات لازمی را که به صلاح شهر و شهروندان است، اتخاذ می کند.

تعیین و تکلیف اعمال محدودیت طرح ترافیک

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره تعیین و تکلیف اعمال محدودیت طرح ترافیک توضیح داد: در بحث های مرتبط با این موضوع، اعمال هرگونه اقدامات جدید با تصویب شورای شهر ترافیک تهران انجام می‌شود. شورای شهر تهران در این زمینه تنها درباره میزان اخذ عوارض تصمیم گیرنده است. شورای ترافیک تهران با شش عضو  ( سه عضو از شهرداری، دو عضو از دولت و یک عضو از پلیس) به ریاست شهردار تهران تشکیل می شود. گاهی ممکن است پیشنهاداتی از سوی این سه نهاد مطرح شود. اما شورا مرجع تصمیم گیری طرح ترافیک نیست.

او درباره بسته پیشنهادی که از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر به ستاد ملی کرونا ارسال شد، توضیح داد: یکی از موضوعات آن اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی بود. و درخواست ما در شورای شهر این است درباره این بسته پیشنهادی سریعتر تصمیم گیری شود. همچنین یکی از پیشنهادات کمیته 8 نفره نظارت بر اقدامات شهرداری در بحث کرونا نیز شناور سازی ساعات کار ادارات است.

چرا در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در مورد بیماری کرونا آموزش در سطح محلات مورد توجه قرار نگرفته است؟

اعطا در پاسخ به این پرسش که چرا در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در مورد بیماری کرونا آموزش در سطح محلات مورد توجه قرار نگرفته است، توضیح داد:‌ امروز صبح در جلسه‌ای حضور داشتم که عملکرد حوزه عمرانی شورای شهر را زیر سؤال بردند. و وقتی دلیل را پرسیدم، اعلام کردند چون آسفالت خیابانی مشکل دارد و شورا آن را اصلاح نکرده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: این نوع طرح سوال که مثلا کمیسیون فرهنگی برای کرونا چه کرده، درست نیست. شورا مجموعه ای از مصوبات دارد که برآیند کار کمیسیون ها است. و پس از ابلاغ شهرداری این مصوبات را اجرایی می کند. این سوال که شورا در مقام اجرا چه کرده، سوال صحیحی نیست. مگر شورا باید در کار اجرایی وارد شود؟ اعضای شورا علاوه بر سیاست گذاری و تصویب مقررات، وظیفه نظارتی بر حسن اجرای مصوبات را بر عهده دارند. در راستای وظایف تقنینی، شورا برخی مصوبات حمایتی را به تصویب رسانده است. اما این تلقی نسبت به نقش شورا که باید در حوزه اجرا وارد شود، درست نیست.

شهرداری لایحه بسته حمایت مالی به شورای شهر ارائه کرده است

اعطا در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری لایحه بسته حمایت مالی به شورای شهر ارائه کرده، ولی گویا این موضوع بهانه‌ای است که اقداماتی خلاف سیاست شورا اجرا کند، گفت: لایحه در حال حاضر در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است. و تا زمانی که در صحن شورا تصمیم گرفته نشود، نتیجه مشخص نیست. همچنین احتمالا یکشنبه هفته آینده این مسأله در صحن شورای شهر تعیین تکلیف می‌شود. در بخش ضوابط شهرسازی، شهرداری به دنبال برخی اختیارات بوده است. از جمله تنظیم خط آسمان به طوری که شهرداری در برخی از محلات بتواند مجوز به سازندگان ارائه کند، تا مشابه سایر ساختمان‌های مرتفع قدیمی محله، ساختمان‌هایشان ارتفاع داشته باشند.

او با بیان اینکه پیش از این شورای شهر مخالف این مسأله بوده است، اضافه کرد: البته مرجع تصمیم‌گیر، کمیسیون ماده 5 است. و شهرداری از ما خواسته که طی لایحه‌ای این مجوز داده شود. در شرایطی که به دلیل کرونا ساخت و سازها در پایتخت کاهش یافته، شهرداری درخواست داشته که فضایی تشویقی فراهم شود. و شهروندان برای درخواست پروانه اقدام کنند، تا از این طریق شهرداری بتواند درآمدی حاصل کند. و امور جاری شهر معطل نماند. برخی از اعضای شورا با این درخواست شهرداری مخالف بوده، و برخی موافق آن هستند. ولی تصمیم نهایی در صحن شورای شهر مشخص می شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: