• يکشنبه ٧ ارديبهشت ١٣٩٩-١٥:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٥٨٠
شهردار تهران در صحن شورا مطرح کرد؛

لایحه بسته محرک اقتصادی ظرفیت های ساخت و ساز تقویت خواهد کرد

شهردار تهران گفت: شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجبات کاهش درآمدی شهرداری تهران را فراهم آورده و لذا امیدواریم با تصویب لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا جهش ویژه اقتصاد کرونایی را شاهد باشیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران دویست و دهمین جلسه شورا با حضور پیرو حناچی شهردار تهران و ارایه لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط شیوع کرونا همراه بود. 
پیرو حناچی در ابتدای این جلسه و در تشریح این لایحه که به صورت دو فوریت به شورای شهر ارائه شد گفت: همانطور که مشاهده کردید از دوم  اسفند همکاران ما هم از نظر اجرا و هم از نظر برنامه ریزی به شدت درگیر بودند تا این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: با این حال مشخص بود که  شرایط جدید به گونه ای است که علاوه بر بحث درمان و سلامت مردم تاثیرات جدی بر شیوه اداره امور شهر و درامد ها گذاشته است. به عنوان نمونه  از نیمه دوم اسفند و نیمه اول فروردین ما با ظرفیت 80 درصد حمل و نقل عمومی بار کمتر از ده درصدی ظرفیت عادی را به دوش می کشیدیم و می دانید که در شرکت واحد اتوبوسرانی  بخش عمده ی فعالیت ها  بر دوش بخش خصوصی است در همین راستا گزارش و پیشنهاداتی به شورا در قالب  لایحه دو فوریتی ارائه شده است. 
شهردار تهران در بیان دلایل ارائه ی این لایحه گفت: با توجه به شرایط خاص بحرانی در ماه های اخیر  به دلیل شیوع ویروس کرونا درآمد های شهرداری تهران و همه کلان شهر ها از چند منظر با کاهش جدی مواجه شده؛ شرایط محدودیت تردد، اجرای فاصله گذاری اجتماعی و چشم انداز اقتصادی باعث شده درآمد شهرداری به ویژه در اسفند ماه که زمان پرداخت عوارض مودیان می باشد با کاهش مواجه گردد. البته طبق برآورد ها با ادامه شرایط فعلی و نیز جذابیت های برخی حوزه های اقتصادی دیگر برای جذب سرمایه شهروندان درآمد های شهرداری با کاهش بیشتری هم ممکن است مواجه شود. 
حناچی ادامه داد: از طرف دیگر بخش درآمد های ناشی از فروش خدمات اعم از مجموعه های  ورزشی، تفریحی و فرهنگی که معمولا ایام نوروز اوج فعالیت این مجموعه ها است به طور کامل تعطیل بودند و با کاهش درآمد مواجه بودند. به عنوان مثال شهرداری 900 مرکز ورزشی دارد که همه در این ایام تعطیل بودند و یا  فعالیت های فرهنگی و هنری و سینما ها که تعطیل هستند همه اینها مشکلات جدی در این  واحد ها و به تبع آن در مجموعه شهرداری ایجاد خواهد شد.  
وی افزود: از طرف دیگر رکود سنگین ناشی از سیاست های قرنطینه و نیز تعطیلی اصناف، کاهش درآمد های شهرداری و دولت از محل اخذ مالیات و نیز برخی تصمیمات نهاد های فرادست مثل ستاد ملی کرونا در بخشیدگی و تعویق پرداخت مالیات و عوارض  همه سبب کاهش درآمد های شهرداری و به تبع آن عدم تحقق بودجه شده است. از سویی دیگر تاخیر در ابلاغ دفترچه ارزش معاملاتی و لغو طرح ترافیک نیز موجبات کاهش درآمد شهرداری را فراهم آورده است. 
شهردار تهران گفت: در کنار این موارد، انجام برخی اقدامات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نظیر  پاکسازی و ضد عفونی مترو و ناوگان اتوبوسرانی، افزایش حجم پسماند به ویژه پسماند بیمارستانی،  اتخاذ تدابیر ویژه در بهشت زهرا، افزایش حجم کار و غربالگری پرسنل (هفته گذشته 53 هزار پرسنل شهرداری تهران غربالگری شدند) همه اینها باعث بالا رفتن هزینه های شهرداری شده که مجموع اقدامات فوق الذکر در پرداخت هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری نظیر ارائه خدمات و حقوق دستمزد را  با مشکل مواجه خواهد کرد. 
حناچی ادامه داد: افزون بر این موارد، مشکلات جدی که برای شهروندان به وجود آمده شهرداری را بر آن داشته تا در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی موضوع کمک مومنانه را مورد توجه قرار داده و با عنایت با هدف برون رفت از بحران و کمک به رونق تولید و حمایت از آسیب دیدگان، با کسب نظر از خبرگان شهری این لایحه تقدیم شورا می شود. 
شهردار تهران گفت: در ستاد ملی کرونا نیز برای برون رفت از این شرایط رییس جمهور اعتقاد داشتند نیازمند گردش سریعتر چرخ اقتصاد هستیم و یکی از مصادیق این امر می تواند صنعت بزرگ ساخت و ساز باشد و درخواست شان از شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران این بود که این چرخ را شما به گردش در بیاورید و لذا باید ظرفیت های مغفول واقع شده را به حرکت در بیاوردیم. 
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود به تعیین تکلیف پادگان 06 اشاره کرد و گفت: پیرو حمایت های اعضای شورا پادگان 06 که بزرگترین و با ارزش مند ترین  پادگان تهران است  فردا در شورای عالی شهرسازی مطرح خواهد شد و  طبق توافق 70 درصد این عرصه  در اختیار شهرداری تهران و مردم تهران قرار خواهد گرفت و 30 درصد به نیروهای مسلح واگذار می شود. 
شهردار تهران افزود: تعهداتی که در این توافق متقبل خواهیم شد نصف توافق اولیه در دوره قبل  است که این نقطه عطفی در شیوه برخورد با شهر است و لذا از  سعه صدر ارتش و نیروهای مسلح تشکر می کنیم. 
حناچی در پایان ابراز امیدواری کرد با تصویب این لایحه جهش ویژه اقتصاد کرونایی را در شهرداری شاهد باشیم.
در ادامه محسن هاشمی رییس شورا با بیان اینکه این لایحه مواد زیادی دارد و باید به دقت بررسی شود درخواست بررسی آن به صورت یک فوریت را ارائه داد که این پیشنهاد با رای اکثریت به تصویب رسید و مقرر شد در جلسه آینده شورا تصمیم گیری نهایی روی آن اعمال شود.
9-210

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: