• سه شنبه ٢ ارديبهشت ١٣٩٩-١٦:٢٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٥٣٨
محمد علیخانی بیان داشت

دولت از محل تسهیلات مقابله با کرونا، هزار دستگاه اتوبوس برای شهرداری تهران خریداری کند

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر می خواهیم اقداماتمان در راستای مقابله با کرونا موثرافتد، باید ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم. و در این راستا دولت می تواند از محل تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی، هزار دستگاه اتوبوس برای شهرداری تهران خریداری کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورا ی اسلامی شهر تهران، محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا  به همراه علی اعطا، سخنگوی شورا در نشست خبری آنلاین پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بودند.

محمد علیخانی در ابتدا و در توضیحاتی از ارسال پروتکل پیشنهادی شورا به وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد، و گفت: وقتی با آغاز سال جدید، بحث شیوع ویروس کرونا جدی شد، یکی از مواردی که مورد بحث قرار دادیم، این بود که در این شرایط چه اتفاقی در حمل و نقل عمومی می افتد. و در این زمینه با مدیران عامل شرکت بهره برداری مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی به رایزنی پرداختیم.

وی در ادامه افزود: سوالی که مطرح شد این بود که  آیا مصوبه ای از ستاد مقابله با کرونا ارسال شده، که پاسخ خیر بود. بنابراین لازم بود که ما موارد را احصا کنیم. و در این زمینه  با عزیزان در کمیسیون سلامت نیز مشورت کردیم و به جمع بندی رسیدیم و بنا شد پیشنهاداتی به وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی شورا ارائه شود، تا در قالب پروتکل و دستور العمل، اقداماتی در حوزه حمل و نقل به کار گرفته شود. و البته که این دستور العمل باید ضمانت اجرا نیز داشته باشد

علیخانی ادامه داد: تا امروز نیز اقداماتی که از سوی ستاد مقابله با کرونا ابلاغ شده، چندان قابل اجرا نبوده است. نظیر فاصله گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس، که در زمان ازدحام مسافران قابل اجرا نیست، و یا ضمانت اجرا ندارد. لذا در این راستا پروتکل پیشنهادی از سوی شورا ارسال شده و ما منتظر تایید آن هستیم، تا در حوزه حمل و نقل عمومی از آن تبعیت کنیم.

علیخانی در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به سابقه آقای مناف هاشمی در استانداری استان گلستان، آیا شورا انتخاب ایشان را  تایید می کند؟ گفت: جناب آقای مناف هاشمی از مدیران با سابقه شهرداری بودند. ایشان کارمند شهرداری هستند. و دوره خدمتشان هم به دوره قبل برنمی گردد. آقای مناف هاشمی از قدیم از پرسنل شهرداری بودند، که از مرحله کارشناسی رشد کردند. در یک مقطعی دولت آقای روحانی از وی دعوت می کنند، و در وزارت ورزش مشغول به خدمت می شوند، و بعد هم در استانداری به کار گرفته می شوند.

علیخانی افزود: در راستای به کار گیری آقای مناف هاشمی در شهرداری، باید گفت که ما نباید اسیر فضای مجازی باشیم. و ملاک تصمیم گیری ما شایعات فضای مجازی نیست. بلکه عملکرد مدیران است که تا چه اندازه موفق بودند. البته هیچ کس مطلق خوب و بدون ایراد نیست. اما این هم درست نیست که با یک اشتباه، تمام زحمات شخص را نادیده بگیریم. لذا باید از توان مدیران  باسابقه شهرداری، که تاکید بنده استفاده از ظرفیت بدنه شهرداری است، بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وقتی پیشنهاد آقای مناف هاشمی برای حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک مطرح شد، اکثریت اعضای شورا موافقت خود را با انتصاب ایشان مطرح کردند. البته  چند نفری محدود، ملاحظاتی داشتتد. ایشان با عملکردشان می توانند ثابت کنند که مدیر توانمندی هستند.

علیخانی گفت: ما امیدواریم با حضور آقای مناف هاشمی، مواردی که در حوزه حمل و نقل مغفول مانده،  نظیر خریداری اتوبوس و تقویت ناوگان اتوبوسرانی، تعامل با شورا و دستگاه های اجرایی، نظیر پلیس راهور تقویت شود. البته باید این راه هم تاکید کنم که ما به عنوان دستگاه نظارتی با کسی تعارف نداریم. و به طور حتم اشکالات را  تذکر خواهیم داد.

علیخانی در ادامه  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ورود به محدوده طرح ترافیک در این ایام باید عوارض داده شود، نیز گفت: تذکری که در جلسه شورا  دادم در راستای  اجرای قانون بود. اینکه اعلام شد همه خودروها می توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند، می بایست بر طبق طی روال قانونی می بود.

وی ادامه داد: شورای ترافیک تعداد  103 هزار خودرو را  به عنوان سقف ورود به محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته بود. و مرجعی که می تواند در این زمینه  تصمیم بگیرد ( برای سقف ورود خودروها  و یا  ساعات ورودشان) شورای ترافیک است. اما به یکباره تصمیم گرفتند که ساعت ورود به محدوده طرح را تغییر دهند، که مورد قبول ما نبود و ما گفتیم تاثیری ندارد. بعد به یکباره مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند، ورود به طرح  آزاد است. اما در مورد عوارض هیچ دستگاهی نیامد بگوید گرفته بشود یا نه!

علیخانی گفت: برای شما مثالی میزنم، اگر در حوزه شهرسازی مراجع تصمیم گیری بگویند، یک طبقه خارج از طرح تفصیلی آزاد است که ساخته شود، آیا این بدان معنی است که بروند بسازند وعوارض ندهند؟ لذا در مورد عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک نه تصمیمی گرفتند، و نه جایگاهی دارند که بخواهند ببخشند.

وی افزود: البته ما نمی گوییم عوارض باید گرفته شود. بلکه تاکید ما طی روال قانونی است. عوارض را باید شهردار تهران لایحه بدهد، و شورا باید بر روی آن تصمیم گیری کند. و تصمیم شورا ملاک عمل است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه و در پاسخ به سوالی  در مورد پروتکل استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی گفت: خوشبختانه با کار کارشناسی که در شورا کردیم، موارد خوبی در این پروتکل احصا شده، از جمله بحث اجباری شدن زدن ماسک که این امر با مطالعه بر روش های به کار گرفته شده در کشور های دیگر پیشنهاد داده شده است. البته مباحث مربوط به کمبود ماسک نیز مربوط به دولت است، و طبیعتا هزینه تامین ماسک بسیار کمتر از این است که یک فرد بیمار شود.

علیخانی در ادامه به ذکر آمار مربوط به ویروس کرونا در حوزه حمل و نقل عمومی تهران پرداخت و گفت: حمل و نقل عمومی در این ایام بدون تلفات نبوده. چرا که خدمات آن تعطیل نشد. در حال حاضر هم آخرین آماری که داریم، حاکی از افزایش مبتلایان است که البته خوشبختانه در مترو تلفات جانی نداشتیم.

وی اضافه کرد: تا امروز 19 نفر راننده تاکسی فوت کردند. به اضافه یک نفر از کارکنان که مجموع متوفیان درتاکسیرانی را به 20 نفررسانده است. در تاکسیرانی  317 نفر مبتلا داریم، که  147 نفر از آنان  بهبود پیدا کردند.

علیخانی گفت: در شرکت  اتوبوسرانی دو راننده بر اثر کرونا  فوت کردند. ولی  افزایش فوتی  نداشتیم. اما به طور قطعی مبتلایان بالغ بر 147 نفر هستند. در مترو تلفات جانی نداشتیم. اما آخرین آمار مبتلایان  بین 40 تا 50 نفر می باشد.

علیخانی در ادامه اظهار داشت: لازم است این را  بگویم که مترو در شرایط عادی و قبل از کرونا بالغ بردو میلیون مسافر در روز داشت، و اتوبوسرانی نیز بالغ بر 2.5 میلیون مسافر که در ایام تعطیلات نوروز و قرنطینه، تعداد مسافران مترو به 150 تا  200 هزار نفر رسید. با شروع فعالیت مشاغل که به صورت مرحله ای در حال انجام است، تعداد مسافران در هفته قبل بالغ بر 370 هزار نفر در مترو بود. دیروز با شروع فعالیت مشاغل دیگر، این میزان به  476 هزار مسافر رسید.  یعنی 106 هزار مسافر به مسافران مترو از زمان  آغاز به کار مشاغل اضافه شد. این در حالی است که  طرح ترافیک آزاد شده و طبق آمارهای پلیس راهور، 70 درصد ترافیک معابر افزایش پیدا کرده و حتی برخی خطوط ویژه اتوبوسرانی به عبور خودروها اختصاص یافته است. از طرفی به دلیل کمبود پارکینگ تمام معابر اطراف خیابان ها هم اشغال شده و این در حالی است که پارک حاشیه ای هم اجرا نمی شود.

علیخانی تاکید کرد : پس اگر همکاری نشود و یک پروتکل با ضمانت اجرایی به کار گرفته نشود،  نمی توان از پس این شرایط برآمد. از طرفی هم دولت باید از محل همین اعتبار 75 هزار میلیارد تومانی که برای بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته، می تواند برای تامین هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری کمک کند. این در شرایطی است که دولت به شهرداری بدهی دارد، و در این شرایط اضطرار باید به شهرداری کمک کند. به عنوان نمونه اگر هر دستگاه اتوبوس را 4 میلیارد تومن درنظر بگیریم، دولت می بایست 4 هزار میلیارد تومان برای خرید هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری اختصاص دهد. لازم به ذکر است، تخصیص این اعتبار در راستای مقابله با کرونا خواهد بود. چرا که افزیش ناوگان حمل و نقل می تواند در رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاثیر گذار باشد.

علیخانی همچنین با انتقاد از نحوه پاسخگویی سخنگوی وزارت بهداشت به درخواست شورا، مبنی بر ارائه آمار مبتلایان به کرونا، گفت:  ما اعضای پارلمان شهری، نمایندگان مردم هستیم و مردم از ما مطالباتی دارند. ما هم برای بررسی و برنامه ریزی نیاز به آمار داریم. لذا من تعجب کردم از برخورد عصبی سخنگوی وزارت بهداشت. ما در کشوری زندگی می کنیم که هر کسی، اعم از مردم یا خبرنگاران می تواند از مسئولان سوال کنند. آن وقت چطور یک عضو شورا نباید سوال کند؟!

جالب آنکه سخنگوی وزارت بهداشت پاسخ سیاسی می دهد. در حالی که ما سوال سیاسی نکردیم. این برخوردها شائبه سیاسی کاری است. شورا دوست ندارد در این فضا وارد شود. ولی ما حق طبیعی خود می دانیم که سوال کنیم و آمارها را مطالبه نماییم. این بحث ها وقتی کشانده می شود به رسانه ها، و بعد پاسخ سیاسی داده می شود، شک و شبه هایی ایجاد می کند .

علیخانی در ادامه و در پاسخ به این سوال که  چرا در حوزه حمل و نقل این مقدار منفعل عمل می کنید،  گفت: اینکه در حوزه حمل و نقل با انفعال برخورد شده را قبول ندارم. ما با همه قدرت اقداماتی را که لازم بود، انجام دادیم. و حتی یک روز هم خدمات را تعطیل نکردیم. اما باید در نظر داشته باشید که  حمل و نقل عمومی  از زمان  آغاز به کار شورا نیز دچار کمبود بود، و نیاز به تقویت ناوگان در مترو و اتوبوسرانی داشت. ولی متاسفانه دستگاه هایی که وظایفی در این حوزه داشتند، و قانون این وظایف را مشخص کرده بود، به وظیفه شان عمل نکردند.

حال در چنین  شرایطی که الزام زدن ماسک اجرایی نیست، و فاصله گذاری اجتماعی نیز اجرا نمی شود، توقع دارند با امکانات کم، حمل و نقل عمومی مدیریت شود. این در حالی است که  25 تا 26 درصد مبتلا شدن در کشور در حمل و نقل اتفاق می افتد، و این نشان می دهد که توجه به حوزه حمل و نقل عمومی مهم است.

موضوع دیگری که باید مد نظر قرار دهیم، استفاده از ظرفیت کارشناسی شورا است. چرا شهرداری پیشنهاداتی که به شورای ترافیک و یا ستاد کرونا می برد، بدون مشورت با شورا است؟ چرا از این ظرفیت استفاده نمی شود ؟! چرا بدون مطالعه و احساسی و عجولانه تصمیم گرفته می شود؟ و معمولا هم در این زمینه ها به مشکل بر می خوریم. یک روز، ساعت طرح ترافیک را جابجا می کنند. و یک روز، ورود به محدوده طرح  را آزاد می کنند. اگر قرار است هر اندیشه ای به ذهن آمد، اجرا شود، نتیجه اش همین است که شهر قفل می شود. اگر مشورت صورت می گرفت، قطعا راه های بهتری پیشنهاد می شد. نظیر اینکه شورای ترافیک می تواند در شرایط اضطرار، تردد خودروها را بر اساس طرح زوج و فرد اعلام کند. نظیر آنچه در روزهای آلوده انجام می شود. باید با مشورت راهکارهایی ارائه شود که سودش برای شهر بیشتر باشد. امروز ما می گوییم، ورود خودروها به محدوده طرح، ضررش کمتراز اجرای طرح است، و شاید اجرای زوج و فرد باز هم ضررش کمتر از آزاد شدن ورود به محدوده طرح باشد. در خصوص ساعت کاری کارمندان نیز می توان راهکارهایی نظیر شناور شدن ساعات کاری و یا حضور یک روز در میان کارمندان به صورت شیفتی را بیان کرد. در کل، صحبت این است که باید در خصوص مسائل ترافیک، با کارشناسان خبره مشورت بشود.

علیخانی در ادامه و در خصوص افزایش تعرفه بهای بلیط مترو و اتوبوس در سال جدید، گفت:  اگرهزینه حمل و نقل عمومی به طور مثال برای مترو سه هزار تومان تمام شود، یک سوم آن را طبق قانون باید دولت به عنوان یارانه پرداخت کند، و یک سوم آن را باید شهرداری پرداخت کند، و یک سوم آن را شهروندان باید بدهند، تا مردم فشار کمتری را تحمل کنند. در این راستا  دولت در سال های گذشته  سهم خود را پرداخت نکرده، که البته اخیرا با فشارهایی که انجام شده، بخشی از آن پرداخت شده است. لذا تاکنون هزینه ها همه بر گردن شهرداری  بوده است.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در سال 98 حدود هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است. این در شرایطی است که مترو در تمام دنیا سود ده است. اما  در کشور ما زیان ده بوده است. هزار میلیارد تومان هم در اتوبوسرانی یارانه پرداخت کرده ایم، که می شود دو هزار میلیارد تومان، یعنی سهم دولت را شهرداری پرداخت کرده است. چرا که اگر منتظر دولت بمانیم، مترو و اتوبوس باید تعطیل شود. با این حال هر چند به شهرداری سخت می گذرد، اما ما  به دنبال افزایش نرخ کرایه نیستیم. و قرار بر این شد که تعرفه بلیط به نرخ سال نود و هشت محاسبه شود.

علیخانی همچنین در خصوص صحبت معاون استاندار مبنی بر اینکه  شهرداری نباید عوارض طرح ترافیک را بگیرد، گفت: اگر دلشان برای مردم می سوزد، میتوانند خودشان پرداخت کنند. از جیب دیگران بخشیدن آسان است. اما اداره شهر هزینه دارد.

وی ادامه داد: در این روزها درآمد کاهش، و هزینه ها افزایش پیدا کرده است.هزینه هایی از قبیل گند زدایی حمل ونقل عمومی در سه مرحله انجام می شود، که این هزینه ها در قبل نبوده، و در حال حاضر اضافه شده است. و هزینه خدمات شهری و حمل  پسماند بیمارستانی ما افزایش پیدا کرده، که لازم است پیمانکار اضافه شود. و بد نیست که این هزینه ها از محل هزینه های مقابله با کرونا پرداخت شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: