• شنبه ٢٣ فروردين ١٣٩٩-١٣:٠٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٤٧٥
سید ابراهیم امینی

سال خوشه‌چینی مدیریت شهری

شاید به جرأت بتوان گفت که سال ۹۸ نه‌تنها برای ایران و ایرانیان سالی نکو نبود که حتی از دشوارترین سال‌های دهه‌های اخیر بود. این سال از همان آغاز مصداقی بود برای ضرب‌المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست و تا پایان نیز پاشنه آن بر همان در چرخید. با وجود تمام مصایبی که مجموعه سیستم مدیریتی و اقتصادی کشور در سال ۹۸ با آن روبه‌رو بود، مدیریت شهری پایتخت پس از دوره‌ای بی‌ثباتی تحمیلی مدیریتی، شاهد ثبات و آرامش نسبی بود و از این‌رو سال‌جاری برای شهرداری پایتخت سالی متفاوت از سال پیشین بود.
 
در این سال مجموعه مدیریت شهری با حرکت در مسیر ریل‌گذاری شده توسط شورای پنجم شهر تهران که از نیمه دوم سال ۹۶ آغاز شده‌بود نشان داد که می‌توان بدون شهرفروشی و با انضباط مالی و شفافیت به اهداف اقتصادی و مالی خود رسید و با وجود دشواری‌های موجود این سال سخت را از نظر مالی با موفقیت به پایان رساند.
 
از سوی دیگر رابطه شورا و مدیریت شهری پنجم به‌گونه‌ای بود که نشان داد شورا درصورت ارج نهادن به‌خود و جایگاه نظارتی خویش می‌تواند ماشین امضای شهرداری نباشد و همزمان با بازخواست مدیریت شهری در موقع لزوم، با این نهاد همکاری سازنده در جهت حفظ حقوق شهر و شهروندان داشته باشد. به هر حال سال ۹۸ با تمام فراز و فرودهای خود گذشت و در این سال شورا هرجا که لازم بود نهایت همکاری‌ها را ازجمله در امر بودجه‌ریزی با مدیریت شهری کرد و بر همین اساس می‌توان سال پیش رو را سال خوشه‌چینی مدیریت شهری از اقدامات خویش دانست.
 
اقدامات شهرداری در سال پیش رو را می‌توان به دو بُعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم کرد. در بعد سخت‌افزاری و فعالیت‌هایی که نمود بیرونی بیشتری به‌ویژه در سطح جامعه دارند و می‌توانند آرامش خاطر شهروندان را از جهت فعالیت و عدم‌رکود در شهر موجب شوند، شورا در بودجه سال ۹۹ حرکت بزرگی انجام داد و با پذیرش تخصیص اعتبارات ویژه به پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی و معماری و شهرسازی، زمینه را برای شکوفایی این فعالیت‌ها در سال پیش را فراهم ساخت.
 
در بودجه سال آینده شورا با حذف هزینه‌های غیرضروری و توجه ویژه به سهم درآمدهای پایدار، سهمی ۳۷ درصدی برای این قبیل درآمدها درنظر گرفت که جهشی چشمگیر در سهم درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری و گامی مهم در راستای دوری از تراکم فروشی‌های بی‌منطق و چوب حراج زدن به اموال شهرداری است. همچنین تخصیص بودجه‌ای بالغ بر یکصد هزار میلیارد ریال برای ۱۰۴ پروژه اولویت‌دار شهری، نشان از عزم راسخ شورا و مدیریت شهری برای به سرانجام رساندن پروژه‌های مهم و ضروری، آن هم در شرایط سخت و تنگناهای اقتصادی و فشارهای شدید مالی دارد.
 
علاوه بر این اختصاص بودجه بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریالی به‌منظور توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیر ساخت ناوگان عمومی که حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به پروژه‌های کوچک مقیاس و محلی است، ضمن اینکه امیدبخش رفع گره ترافیکی و حمل‌ونقل در سطح محله‌ها و مناطق کمتر برخوردار شهری در زمینه حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی معابر به‌ویژه برای اقشار با نیازهای ویژه است، این توقع را در شورای شهر و مردم ایجاد می‌کند که در سال ۹۹ شاهد حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های عمرانی و حمل‌ونقل در این حوزه‌ها باشیم.
 
از سوی دیگر تلاش برای تحقق حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا و فرهنگسازی استفاده از دوچرخه در حمل‌ونقل شهری ایجاب می‌کند که مدیران شهری علاوه بر عرضه دوچرخه‌های متنوع و متناسب در سطح شهر، زیرساخت‌های لازم ازجمله مسیر ویژه دوچرخه و طرح‌های تشویقی برای استفاده از این وسایل را در برنامه کاری خود بگنجانند.
 
از این‌رو همانگونه که در سال ۹۸ و در شرایط دشوار اقتصادی که حتی دولت قادر به کمک مناسب در زمینه تکمیل خطوط مترو نبود، شاهد افتتاح پی در پی ایستگاه‌های جدید مترو بودیم، لازم است شهرداری باتوجه به نگاه ویژه شورا به حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر، نسبت به تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده مترو با سرعت بیشتری گام بردارد و در زمینه خطوط اتوبوسرانی نیز نسبت به نوسازی و گسترش ناوگان اقدام کند.
 
در سالی که گذشت شاهد افتتاح پروژه‌های مهمی نظیر افتتاح پیش از موعد پروژه زیرگذر استاد معین، افتتاح پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید چمران و پروژه‌های متعدد عمرانی بودیم که منجر به بهبود محسوس وضعیت ترافیک در نقاط پرترافیک شهر شد. همچنین پروژه احیای پل گیشا موسوم به پروژه پل زندگی که هم‌اکنون زیرگذر آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مابقی پروژه‌هایی که به سرعت در حال اجراست از جمله این موارد هستند که در کنار پروژه‌هایی نظیر بلدیه در میدان امام خمینی و احیای آثار فرهنگی پایتخت نظیر عمارت اتحادیه که کاربری فرهنگی دارند ازجمله اقدامات مهم عمرانی و فرهنگی این دوره به شمار می‌روند و لازم است در سال ۹۹ بخش‌های ناتمام این پروژه‌ها به اتمام رسیده و جهت استفاده عموم شهروندان آماده و عرضه شوند.
 
در بعد نرم‌افزاری نیز تداوم مسیر شورای شهر در راستای شفافیت، رفع نواقص و ایرادات سامانه‌های امور قراردادها و شفافیت و دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات موجود در شهرداری، راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و گسترش دامنه اطلاعات موجود باید ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری در این عرصه باشد. راه‌اندازی تالار معاملات شهرداری در این دوره اقدامی ارزشمند بود که لازم است در این سال با جدیت بیشتری پیگیری شود. در این تالار که کلیه آگهی مناقصات، مزایده‌ها و حراج شهرداری تهران همزمان با چاپ در روزنامه کثیرالانتشار با قابلیت دریافت اسناد شرکت در معامله در تارنمای مربوطه منتشر می‌شود، شفافیت در معاملات و رعایت انصاف و عدالت در امور مالی به شکل محسوسی افزایش می‌یاید که شورا نیز مصمم است بر روند اجرایی این تالار، نظارتی جدی داشته باشد.
 
همچنین شورای پنجم در سال‌جاری و در راستای صیانت از حقوق شهر و شهروندان نسبت به تصویب طرح تحقیق و تفحص از واگذاری‌ها در سازمان املاک و مستغلات اقدام کرد. در اغلب موارد مشاهده می‌شود که نهادها و سازمان‌های مخاطب تحقیق و تفحص در جهت کارشکنی در امور تحقیق و تفحص و پنهان‌کاری و عدم‌ارائه اسناد و مدارک مربوطه یا طولانی کردن روند بررسی‌ها گام برمی‌دارند که باتوجه به اجرای بخش مهم این تحقیق و تفحص در سال ۹۹ انتظار می‌رود بدنه مدیریت شهری و سازمان املاک نهایت همکاری را با شورا و کمیسیون نظارت و حقوقی داشته باشد تا هرچه سریع‌تر نسبت به بازگرداندن اموال واگذار شده بدون ضوابط قانونی به بیت‌المال و معرفی متخلفان احتمالی به مراجع ذیربط قضایی و اداری اقدام شود.
 
 
عضو شورای شهر تهران
منبع:روزنامه همشهری، شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
 
 
 پی‌نوشت: این مطلب پیش از فراگیری بحران کرونا در ایران و جهان در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفته بود و بنابراین ملاحظات اقتصادی مرتبط با این ویروس در آن لحاظ نشده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: