• سه شنبه ٢٦ فروردين ١٣٩٩-١٦:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٤٦٨
سخنگوی شورای شهر در نشست خبری مطرح کرد

‏‎پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری آنلاین که امروز سه‌شنبه -۲۶ فروردین- برگزار شد، با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر تهران صبح امروز از ساعت ٩ تا ١١ جلسه ای به صورت مجازی و غیر رسمی برگزار کردند، گفت: با توجه به اینکه جلسات رسمی باید به صورت علنی در صحن شورای شهر تهران برگزار شود، براساس آیین نامه در هر ماه، حداقل دو جلسه به صورت علنی در شورا برگزار می شود. همچنین روزهای سه شنبه جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران به صورت مجازی برگزار می‌شود، تا سرعت اقدامات در جلسات علنی افزایش پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه بر این اساس آیین نامه و شعار اولیه شورای شهر در دوره پنجم مبتنی بر شفافیت اجرایی می‌شود، اضافه کرد: علیرغم نگرانی های موجود درباره شیوع ویروس کرونا و احتمال آسیب رسیدن به سلامتی خبرنگاران، تصمیم بر این شد که برای حضور آنها در جلسات صحن محدودیتی ایجاد نشود. اما توصیه شد که خبرنگاران به صورت آنلاین جلسات صحن را پوشش دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه براساس ضوابط و مقررات موجود امکان برگزاری جلسات شورا به صورت مجازی وجود ندارد، عنوان کرد: البته با توجه به اینکه برآوردی درباره ادامه وضعیت موجود وجود ندارد، مقرر شد تا آیین نامه جدید در این باره تدوین و یا استفساریه ای برای مراجع تصمیم گیر ارسال شود، تا در صورت امکان جلسات به صورت مجازی برگزار شود.

اعطا با اشاره به تشکیل کمیته نظارتی در شورای شهر تهران به منظور نظارت بر مجموعه فعالیت های شهرداری تهران، در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران که در ایام تعطیلات نوروز به صورت مجازی برگزار شد، برای تشکیل این کمیته نظارتی تصمیم گیری شد. و این کمیته با حضور سه عضو از کمیسیون سلامت، محیط زیست خدمات شهری و یک عضو از هر کدام از کمیسیون ها ( در مجموع هشت نفر) به ریاست خانم صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تشکیل شد.

اعطا اضافه کرد: وظیفه اطلاع رسانی تصمیمات اتخاذ شده در این کمیته نیز بر عهده سخنگوی شورای شهر تهران است. در جلسه اول، دستور کاری برای این کمیته تدوین شد. در جلسه دوم، که روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد، تعدادی از مدیران شهری حضور پیدا کردند و در رابطه با اقدامات انجام شده توضیحاتی ارایه شد.

او با بیان اینکه این کمیته شأن نظارتی دارد، عنوان کرد: این کمیته در بحث های اجرایی،  مداخله ای انجام نمی دهد. اما در مواردی که شورا لازم بداند، ممکن است پیشنهاداتی برای رفع خلأهای موجود مطرح کند.

اعطا با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: بحث های مختلفی در خصوص تعطیل شدن، یا عدم تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام تعطیلات نوروز مطرح شد. پیشنهاد شورای شهر این بود که مترو و اتوبوس تا ١۶ فروردین ماه تعطیل باشد. اما این امر از سوی مراجع تصمیم گیری پذیرفته نشد.

او با اشاره به تصاویری که روز گذشته در شبکه های اجتماعی از رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی شهروندان در ناوگان حمل و نقل عمومی در فضای مجازی منتشر شد، عنوان کرد: البته تا یک ظرفیت مشخص می توان انتظار داشت فاصله گذاری رعایت شود، که این ظرفیت بین 400 تا 500 هزار نفر است. اگر تردد و استفاده از مترو و اتوبوس از این عدد بالاتر رود، دیگر نمی توانیم شاهد تصاویری باشیم که دیروز منتشر شد. امر فاصله گذاری اجتماعی زمانی محقق می شود که این عدد از 450 یا 500 هزار نفر بالاتر نرود.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده، روز بکشنبه هفته جاری 338 هزار نفر از مترو استفاده کردند. و حدود 100 هزار ظرفیت افزایش مسافر با شرایط فعلی وجود دارد، اضافه کرد:موضوع کمبود ناوگان بسیار جدی است. اگر می خواهیم سیاست فاصله اجتماعی جوابگو باشد، باید توجه داشته باشیم که در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی، شهرداری نیاز به کمک جدی دارد.

اعطا با تاکید بر اینکه ناوگان فعلی شهری جوابگوی تمامی مسافران مترو و اتوبوس نیست. و به کمک‌های جدی دولت در این زمینه نیاز داریم، اضافه کرد: در حال حاضر صحبت از ورود ۵۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران تا اردیبهشت ماه است، که ما گمان می‌کنیم این موضوع خوش بینانه مطرح شد. و امکان تحقق آن به این سرعت وجود ندارد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پیشنهادی توضیح داد: تعدادی مینی بوس تولید داخل هم اکنون در کارخانجات خودرو سازی داخلی وجود دارد، که پیشنهاد ما این است که این مینی بوس‌ها در برخی از مسیرها به کار گرفته شوند. و به نظر می‌آید پیگیری ورود مینی بوس به ناوگان تحقق پذیرتر از اتوبوس خواهد بود.

اعطا با تاکید بر این نکته که فاصله گذاری اجتماعی در برخی از ایستگاه ها محقق نمی شود، گفت: در پیک زمانی و گلوگاه‌های مکانی ممکن است با وجود اینکه به ظرفیت ۴۵۰ هزار مسافر نرسیده باشیم، دچار ازدحام مسافر شویم که این گلوگاه‌های مکانی، ایستگاه‌های تقاطعی است. به طور مثال، وقتی ۱۵۰۰ مسافر از خط کرج قرار است وارد خط دو، با ظرفیت قطارهای با ۳۰۰ مسافر ‌شود، این ازدحام قابل پیش بینی است.

به گفته اعطا، اعلام شده که در هفته‌های آینده سرفاصله ۳ و نیم دقیقه‌ای در برخی از گلوگاه‌های مکانی، از جمله خط دو، به  سه دقیقه کاهش خواهد یافت.

سخنگوی شورای شهر تهران پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری ادارات را مطرح کرد و گفت: به طور مثال شروع ساعت کار از ۷ تا ۹ صبح و پایان کار ۱۴ تا ۱۶ باشد، تا امکان رعایت فاصله گذاری در زمان‌های پیک وجود داشته باشد.

اعطا درباره رزرو صندلی‌های اتوبوس گفت: آذرماه سال گذشته این موضوع مطرح شد که سوءتفاهماتی نیز ایجاد کرد. این اتوبوس‌ها مربوط به ناوگان فعلی حمل و نقل عمومی نیست. و یک ایده استارت آپی است و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حمل و نقل عمومی و یک نوع حمل و نقل تقاضامحور است. و ارتباطی با ناوگان حمل و نقل عمومی ندارد. البته جا دارد همکاران در شهرداری در این باره توضیحات لازم را برای رفع ابهامات ارایه دهند.

اعطا در پاسخ به پرسشی درباره نحوه کمک مالی به دستفروشان توضیح داد: شورای شهر از اصل موضوع که با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شهرداری تهران به دستفروشان تا پیدا شدن راهکاری کمک شود، استقبال می‌کند.

او ادامه داد: با این حال اعضای شورای شهر درباره اینکه در چگونگی  توزیع کمک ها و‌ شناسایی کسانی که مستحق دریافت این کمک بودند، هم شبه دارند. و گزارش هایی دریافت کردیم که برخی افراد از این‌نوع شناسایی نارضایتی دارند. به همین دلیل مشخصات این افراد معترض را دریافت کرده و پیگیری این موضوع را در دستور بررسی گذاشتیم.

اعطا با بیان اینکه البته این پیگیری ها را خیلی رسانه ای نکردیم، گفت: ‌در شورای شهر در حال بررسی اعتراض دستفروشان هستیم. اما به این معنی نیست که  در شهرداری سو جریانی وجود داشته؛ چرا که شناسایی و مطالعه درباره مشاغل سیار کار  دشواری است. اما شاید خطا در شناسایی‌ها بالا بوده است.  اگر خطا در حد ۱۰ درصد بوده، قابل گذشت است. اما  اگر خطا بالاتر بوده است، موضوع نیازمند بازنگری است. بنابراین این سوال برای شورا وجود دارد و موضوع در حال بررسی است.

این عضو شورای شهر تهران درباره برخی اظهارنظرها از سوی اعضای شورای شهر، مانند انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم تهویه قطارهای مترو، توضیح داد: آقای  هاشمی، رییس شورای شهر که این موضوع را مطرح کرده از کارشناسان برجسته حوزه حمل و نقل ریلی است. اینکه تاکید داشتیم در تعطیلات نوروز مترو تعطیل شود، این بود که در مترو  به دلیل بسته بودن فضای واگن ها، امکان شیوع بیشتر است.

او اضافه کرد: اما اینکه دقیقا بدانیم چه میزان قطارها و مترو و سیستم تهویه می تواند مشکل داشته باشد، به بررسی های تخصصی نیاز دارد.

اعطا با بیان اینکه شورای شهر کمیسیون‌های تخصصی دارد، گفت: اعضای شورا بر اساس کار کارشناسی نظر خود را مطرح می‌کنند. اما نهاد تصمیم گیری جای دیگری است. و ممکن است پیشنهاد شورا در نهادهای تصمیم گیر، بنا به هر دلیلی پذیرفته نشود. با این حال درباره مترو این نگرانی بوده و همچنان  وجود دارد. هرچند کمی کاهش ‌پیدا کرده است.

سخنگوی‌شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره میزان کاهش درآمدهای شهرداری، اظهار کرد: بودجه مصوب شهرداری تهران برای سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.  اعتبارات سه ماهه نخست سال، چیزی در حدود هفت هزار و‌ ۵۰۰ میلیارد تومان است.

اعطا از پیش‌بینی سه سناریو بودجه‌ای برای امسال خبر داد و گفت:  با توجه به شرایط کنونی، در سه ماهه نخست امسال، در بدیینانه ترین حالت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، در حالت میانه دو هزار  ۹۰۰ و در بهترین حالت سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان محقق می‌شود.

البته این در شرایطی است که در بخش هزینه ای، کف هزینه ها ۹۱۳ میلیارد تومان در ماه برای امور  جاری حقوق و نگهداری نیاز داریم. در شرایط متوسط که متناظر از سناریوی بینابین است، این عدد هزار و ۱۰۰ و در حالت سوم  هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. 

او با اعلام اینکه در بخش هزینه ای شرایط بسیار نگران کننده است، اضافه کرد: در نشست دیروز هیات رییسه مقرر شد کمیته ویژه ای، متشکل از رییس، نایب رییس شورا و تعدادی از اعضای کمیسیون  برنامه و ‌بودجه جلسه ویژه‌ای با شهردار درباره بودجه داشته باشند که این نشست به زودی برگزار خواهد شد.

اعطا حرکت به سمت کاهش هزینه ها و شناسایی منابع جدید درآمدی، چه درون و چه خارج از شهرداری را راهکار برون رفت از بحران کسری بودجه عنوان کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران، درباره ساخت و ساز در سطح شهر در شرایط کنونی هم گفت: پیش از تعطیلات معاونت شهرسازی و معماری و رییس سازمان مدیریت بحران بخشنامه ای مبنی بر توقف ساخت و سازها تا ۱۶ فروردین صادر کردند، که البته این کار هر ساله انجام می شود. و پس از موعد مقرر ساخت و سازها ادامه پیدا کرد. در نوروز کمیسیون شهرسازی گزارش هایی را به طور غیر رسمی مبنی بر تخلف از بخشنامه صادر شده دریافت کرد که عمدتا ساخت و سازهای مربوط به بخش خصوصی بود. برای تمدید بخشنامه هنوز چیزی ابلاغ نشده است، اما فکر نمی کنم در شهرداری بنا را براین گذاشته باشند که این کار دوباره جریان بیافتد. چرا که بخش دیگری از فعالان اقتصادی با مشکل مواجه خواهند شد. اما باز هم در کمیسیون معماری و شهرسازی موضوع بررسی خواهد شد.

اعطا درباره ارسال نامه به روسای کلانشهرهای جهان هم توضیح داد: اعضای شورای شهر یک فهرستی از تعدادی از کلانشهرها را با هماهنگی که با وزارت امور خارجه صورت گرفته بود، تهیه و  نامه ای تنظیم و به این وزارتخانه ارسال شد، تا از طریق سفارت خانه‌های ما در کشورهای مخاطب نامه، دنبال شود، البته متن نامه را انتشار عمومی هنوز ندادیم. اما در این نامه تاکید شده بود که یک کشور ۸۰ میلیونی به دلیل تحریم ها از بخشی از همکاری ها، آن هم در شرایط حساس کنونی محروم مانده است. تصور کردیم روسای شورای شهر این کلانشهرها  شاید بتوانند درباره این موضوع اعلام موضع کنند.

او در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظرهای اعضای شورای شهر گفت: کسانی که جایگاه نمایندگی مردم را دارند، اگر نسبت به موضوعی احساس نگرانی می کنند،حتما باید آن موضوع را با جدیت دنبال کنند. اینکه نماینده مردم موضوعی که امکان به خطر افتادن سلامت تعداد زیادی از مردم را دارد را مطرح نکند، چون ممکن است ایجاد نگرانی کند. اصلا درست نیست. در حالی که باید همه مباحث با مردم درمیان گذاشته شود.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر برداشته شدن برخی محدودیت ها در شورای‌های شهرسازی و معماری مناطق هم گفت: این موضوع صحت ندارد؛ اما در متن مصوبه شوراهای معماری مناطق پیش بینی شده بود. شهرداری لایحه حدود و اختیارات کمیسیون های داخلی را ظرف مدت مشخصی به شورا ارسال کند. هنوز لایحه به شورای شهر ارسال نشده است. اما متن آن از سوی معاونت شهرسازی و معماری تهیه و برای طرح در کمیته تخصصی طرح ها و لوایح شهرداری به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورا ارسال شده است. این محتوای لایحه عمدتا مربوط به تخلفاتی است که باید برای رسیدگی به کمیسیون موضوع ماده ١٠٠قانون شهرداری ها ارجاع شود.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره آمار فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا، توضیح داد: در بحث آمار فوت شدگان ناشی از کرونا،مرجع اعلام آمار شهرداری و شورای شهر نیست. و آمار از سوی مرجع مشخص شده از سوی ستاد ملی کرونا که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ اعلام می شود. البته طی روزهای گذشته برخی از همکاران نکاتی را مطرح کرده اند که مورد توجه قرار گرفت.

او با بیان اینکه مطالبه شورا این است که آمار به صورت استانی تفکیک و اعلام شود، افزود: وضعیت شهر تهران و حتی استان تهران با سایر استان های دیگر متفاوت است. به همین منظور آمار باید به تفکیک اعلام شود، تا تصمیم گیران و سیاست گذاران دستگاه های اجرایی بر مبنای آن تصمیم گیری کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به لزوم همبستگی های اجتماعی در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: یکی از مجموعه های کمک حال در این زمینه، شورایاری های فعال در محلات هستند، که در کمک به افراد توانیاب نیز می توانند موثر واقع شوند. خوشبختانه شورایاران محلات به صورت داوطلبانه و با جذب حمایت های مردمی در زمینه مقابله با کرونا اقدامات خوبی تا کنون انجام شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر این که فروشگاه های بزرگ یکی از محل های تجمع محسوب می شوند، گفت: میادین میوه و تره بار و شهروند به سمت فروش آنلاین حرکت کرده اند. اما می توان در این بخش از ایده نوبت دهی آنلاین به منظور کاهش تجمعات استفاده کرد.در برخی از شهرهای جهان هم اکنون این سیستم پیاده شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه از عملکرد شهرداری تهران در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا، به طور ویژه از تلاش های معاونت خدمات شهری شهرداری تهران قدردانی کرد، و گفت: سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به منظور ضد عفونی معابر اصلی و پر تردد پایتخت نسبت به طراحی و ساخت ۷ دستگاه خودرو سنگین (۴ تنی) ویژه انجام عملیات ضدعفونی معابر شهری اقدام کرد. همچنین تهیه تجهیزات ویژه ضدعفونی و رفع آلودگی شامل  ۲۵ دستگاه فوگر،۱۰۰ دستگاه گندزدائی محیط و مایع ایروپکس S۲۵۰ از جمله اقداماتی است که در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا از سوی این سازمان انجام شده است.

اعطا ادامه داد: ضدعفونی اماکن و المان های شهری، از جمله بازارهای میوه و تره بار ، بازار بزرگ، پایانه های مسافربری برون شهری، محوطه داخلی و خارجی بیمارستان ها و درمانگاه ها، ایستگاه‌های اتوبوس و بی آر تی، اماکن عمومی و شهری، پایانه های تاکسی رانی، پایانه‌های اتوبوس رانی، پل عابر پیاده  و پمپ بنزین و گازها از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در پایتخت، دستور توقف کامل پیمان های عملیات تفکیک از مبدأ و جمع آوری پسماندهای خشک تا اطلاع ثانوی توسط مناطق ۲۲ گانه را صادر کرد، گفت: اخذ حکم از دادستانی تهران و هماهنگی با ضابطین قضایی جهت اجرایی شدن دستور اعلام شده، جمع آوری روزانه ۱۰۰ تن پسماند بیمارستانی از ۱۵۰ بیمارستان و مراکز درمانی براساس پروتکل های بهداشتی،  برچسب گذاری کیسه های پسماند بیمارستانی، پس از گند زدایی و افزایش آهک پاشی، با هدف بالا بردن راندمان گندزدایی پسماندهای بیمارستانی، از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ماموریت های سازمان مدیریت و پسماند است.

اعطا با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در سازمان میادین میوه و تره بار گفت: راه اندازی فروش غیرحضوری در ۱۳ میدان اصلی میوه و تره بار از جمله اقدامات مهمی بوده که دراین حوزه انجام شده است. ضدعفونی کردن و گندزدایی کامل و روزانه بازارها و میادین میوه و تره بار الزام استقاده ماسک و تجهیزات فردی برای کارگران میادین از دیگر اقدامات موثر سازمان میادین میوه و تره بار است.

اعطا به آغاز طراحی و ساخت مرکز تطهیر مجهز و ایزوله با هدف افزایش ظرفیت پذیرش اموات( عروجیان ٢) در مواقع بحرانی در محل سوله های بحران اشاره کرد و گفت: نظارت دائم بر سیستم تصفیه خانه سالن های تطهیر بهشت زهرا(س) توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نصب دستگاه پایش از راه دور و کلر زنی در تصفیه خانه، از جمله اقدامات مقابله ای سازمان بهشت زهرا برای موضوع مقابله با کرونا بوده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان بهشت زهرا در مواقع بحرانی پیش بینی های لازم را انجام می دهد، اضافه کرد: در همین راستا مجتمع عروجیان به سردخانه ۴٠ فوتی و ٢ سردخانه کندویی و دو دستگاه کانتینر ١٢ متری یخچال دار تجهیز شده است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: در گزارشی که معاون خدمات شهری شهرداری تهران در صحن ارائه کردند، به حفر ١٠ هزار قبر اشاره شد، لازم است توضیح دهیم که این تعداد قبر صرفا برای موضوع کرونا حفر نشده است. چرا که برای متوفیان کرونا قطعه خاصی در بهشت زهرا در نظر گرفته نشده است، و بنا به تقاضای خانواده های متوفی در قطعات مختلف دفن شوند.

او با تاکید بر مکاتبات شهردار تهران با رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر کمک بلاعوض به گروه های هدف، توضیح داد: بر همین اساس طی سه نوبت به کارگران سازمان پسماند و سازمان بهشت زهرا(س) به مبلغ ۴ میلیارد تومان و همچنین به دستفروشان نیازمند سطح شهر به مبلغ ۴ میلیارد تومان از طریق شهرداران مناطق ۲۲ گانه کمک شد، در همین راستا کمک ۵ میلیارد تومانی به دستفروشان نیازمند سطح شهر  نیز در دست اقدام است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: