• يکشنبه ٢٤ فروردين ١٣٩٩-١٣:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٤٣٣
سید محمود میرلوحی در نطق پیش از دستور بیان داشت

از ستودن تاب آوری ملت ایران در مقابل کرونا، تا پیشنهاد تدوین کنوانسیون جهانی جدید متناسب با شرایط و فضای کنونی ساکنین زمین

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سید محمود میرلوحی رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا، در جریان دویست و هشتمین جلسه شورا با ارائه نطقی از ابعاد و آثاربحران کرونا در شهر تهران گفت.

تاب آوری ملت ایران ستودنی است

سید محمود میرلوحی در ابتدای نطق خود تاکید کرد: طراوت نوروز و بهار ۹۹ امیدبه آینده و بازگشت نشاط و سرزندگی انسان ها وملت ایران و شهروندان پایتخت را نوید می دهد و طوفان سهمگین کرونا نباید مانع درک زیبائی این پیام شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط تاب آوری ملت ایران ستودنی است، افزود: ملت بزرگ ایران وشهروندان تهرانی سال 98 را با حوادث تلخی پشت سرگذاشتند،لکن با وجود شرایط تحریم های ظالمانه "ترامپ" و درنتیجه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و اختلال در خریدهای خارجی و فعالیت های بانکی و احساس تنهایی و با اتکا به لطف و رحمت الهی و تعاون ملی دوران سخت را طی کرده اند.

میرلوحی با اشاره به اینکه این روزها و درحالیکه عدد رسمی و اعلام شده مبتلایان به ویروس در جهان ازیک میلیون و ششصدهزار، و فوتی ها از 98 هزارنفر گذشته است، ادامه داد: هنوز رئیس جمهور پوپولیست برزیل مردم کشورش را به نافرمانی از دستورات و تصمیمات فرمانداران در موضوع خانه نشینی و فاصله اجتماعی فرامی خواند،و اقای "بوریس جانسون" نخست وزیر انگلیس تا یک هفته قبل از ابتلا به ویروس، با تعطیلی مدارس مخالفت می کرد، و ترامپ وضعیت کشورش را آرام و غیر آسیب پذیر قلمداد و ساختار درمانی امریکا را برخ ملت آمریکا و جهانیان می کشید، و ویروس را چینی می دانست ، سرزنش مقامات سیاسی و درمانی کشور از بابت تاخیر در شناسائی ابعاد بحران و تشکیل ستاد فراگیر و اتخاذ تصمیمات قاطع و موثر و سرکوب ویروس دربهمن ماه و درکانون اولیه، یعنی قم، تا حدودی انتظار بلاموضوع و بی فرجامی است.

وی ادامه داد: بادیدن وقایع و احوال کشورهای آمریکا و اروپا، رفتار مترقیانه و نوع دوستی و فرهیختگی مردم ایران و ارزش فداکاری و خدمت کادر پزشکی و پرستاری کشور بهتر درک می شود. خانه نشینی ایرانیان در نوروز و بهار به یادماندنی خواهدشد. رفتارمتمدنانه درخرید کالا و مراجعه به فروشگاه ها برغم اقدامات تشویش آفرین و اضطراب زای برخی در داخل و خارج بایستی ثبت وضبط شود.

میرلوحی با اشاره به ظرفیت بالا،تجربه و فداکاری پزشکان و پرستاران کشور که بی باکانه و بااشراف و دانش و تجربه دوران دفاع مقدس و پشتوانه فرهنگ ایرانی اسلامی به میدان بلا و مبارزه با ویروس هجوم بردند، تاکید کرد: این رفتار بایستی بزرگ داشته و به رخ جهانیان کشیده شود.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: آقای ترامپ دیروز و پس از کسب رتبه اول جهان در آمار مبتلایان یعنی489 هزارنفر و فوتی ها یعنی 18 هزار نفر و صرفا 26 هزار بهبود یافته و انعکاس خبر گور دسته جمعی کشته شدگان نیویورک در رسانه های دنیا هنوز ادعای برتری در انجام دومیلیون تست را به رخ می کشد، آیا کارنامه بخش درمان کشورما و تاب آوری مردم و درخانه ماندن آنها در نوروز و سیزده بدر و رفتار و متانت آنها در هنگام حضور در مراکز خرید اقلام ضروری و مواد غذائی و بهداشتی ستودنی نیست؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران سخنان خود را با طرح  سوال هایی ادامه داد، و گفت:  آیا تلاش ارزشمند تولیدکنندگان برای تولید روزانه 4 میلیون ماسک و 400 هزار لیتر الکل و بی نیازکردن کشور به واردات این اقلام که مناسبات آمریکا و اروپا و اتحادیه اروپا را به چالش کشیده شایسته ستایش نیست؟

آیا کوشش های خیرخواهانه گروه های خیریه و مردمی درتامین غذا و مایحتاج خانواده های نیازمند افتخارآمیز نیست؟

وی افزود: با این وصف نظریه و دو قطبی سازی نان یا جان که این روزها مطرح می شود، بایستی به جان و سلامت آری، و درعین حال بازگشت اقتصاد و اشتغال تضمین کننده جان بخش قابل توجهی از روزمزد بگیران  کشور مد نظر قرارگیرد، و مادامیکه واکسن و داروی کوید19 در دسترس نیست، ناچار به تنظیم مناسبات مدیریت شده کسب و کارهای ضروری هستیم.

تقدیر از خدمات مدیریت شهری

وی در ادامه از خدمات کارکنان خدمات شهری تشکر کرد، و افزود: از خانواده بزرگ مدیریت شهری که دوشادوش کادر درمانی، در دفاع از سلامت مردم و مبارزه با کرونا، و از ساعات اولیه بحران تلاش و فداکاری کرده است، سپاسگزاری به عمل می آید.شرکت مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی،سازمان مدیریت پسماند،سازمان آتش نشانی شهرداری های مناطق،مدیریت شهرسالم سازمان میوه وتره بار و شهروند و مدیریت رفاه اجتماعی و همه بخش های خدماتی و فرهنگی و مدیریت بحران تا بخش اقتصادی و درآمد که اسفند و فروردین سختی را می گذراند و دو سوم منابع درآمدی را ازدست داده است،همه بی وقفه کوشیده اند.جمع آوری و دفن روزانه 7500 تن پسماند شهر تهران توسط پاکبانان و ضدعفونی کردن معابر و بیمارستان ها و پارک ها تااداره گرمخانه ها و کمک به حفظ آرامش بازار میوه و تامین اقلام و مایحتاج مردم و تا انجام اقدامات و استقبال ازبهار و آذین میادین و کاشت و توسعه فضای سبزکارنامه ای ارزشمند و شایسته تقدیر است.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا ادامه داد: شهرداری پایتخت متحمل هزینه سنگینی شده است. تهران به عنوان پایتخت و محل سکونت 8.5  میلیون جمعیت کشور، و تامین کننده نیازهای درمانی و اقتصادی 15 میلیون نفر، دو ماه سخت و نگران کننده ای را پشت سرگذاشته است. اسفندماه به دلائل اقتصادی و سنتی فصل رونق درآمد و ذخیره منابع برای ماه های اولیه سال بعد بوده است. شهرداری تهران در اسفند97 بیش از 2800 میلیاردتومان ورودی نقدی به خزانه داشته است. و با وجود رکود و تورم و تحریم علاوه بر انجام وظایف اجرائی و تکمیل پروژه های عمرانی و مترو و بدون فروش دارائی ها و بلکه بخشی از تعهدات بانکی سال های 94 و 95  را پرداخت کرده است. و متاسفانه نه تنها مورد توجه بانک مرکزی قرار نگرفته، بلکه به عوض تیم قبلی که در سال95 پنج هزار و سیصدمیلیاردتومان استقراض نموده، و69 هزارمیلیاردبدهی به ارث گذاشتند. مدیریت کنونی را مورد کم مهری قرارداده و ازپرداخت 910 میلیاردتومان اوراق قرضه بانک آینده که 6 ماه قبل فروخته شده و تاکنون شهرداری میلیاردها تومان هزینه و سود آن را پرداخت کرده، نیز سر باز زده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با بحران کرونا درآمدهای نقدی به یک سوم کاهش پیداکرده، همین وضعیت در فروردین در حال استمرار است. طی دو ماه سه هزار میلیارد تومان کسری درآمد و هنوز وضعیت اردیبهشت و خرداد مبهم است. صدور پروانه و پایان کار در تعلیق درآمدهای مالیات ارزش افزوده بلاتکلیف، درآمد مترو در سطح بیست در صد قبل از بحران و بقیه بخش ها هکذا. از رئیس جمهور محترم و دولت محترم انتظار توجه داریم، اگر چنین نشود، پرداخت حقوق کارکنان و نگهداشت شهر با مشکل مواجه می شود. ازمحل صندوق توسعه ملی و یا پرداخت علی الحساب خزانه، مشابه فروردین 98 ، این مشکل مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت نیزبسته یکصد هزارمیلیاردی را به تصویب رسانده، و یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، ادامه داد: بعید است که دولت محترم به وضعیت درآمدی پایتخت بی توجه و کم اعتنا باشد، آیا سهمی از منابع تخصیص یافته در این خصوص متوجه شهرداری تهران خواهد شد؟

سید محمود میرلوحی از شهردار تهران خواست، درحوزه های برنامه ریزی و اقتصادی و مالی و شهرداران مناطق و سازمان املاک و سرمایه گذاری، مجدانه و بدون فوت وقت و با تدبیر و همت فراتر از گذشته برای خروج از شرایط بحران منابع و زمینه سازی شروع فعالیت های عمرانی و توسعه ای تلاش نمایند.

وی پیشنهاد داد: ازطریق تبدیل دارائی ها و یا فعال سازی دارائی های راکد رفع بن بست نمایند.   و شورا نیز آماده درک وضعیت و همکاری است.

 چرا صدای التماس طبیعت قبل ازکرونا شنیده نشد؟

مقامات و کارشناسان اقتصادی جهان که در سال 2007 در "داووس" گردهم آمدند، هیچکدام پیش بینی بحران اقتصادی 2008 را مورد اشاره قرارنداده بودند. و درموضوع کرونا هنوز هیچ دولت و پیشگو و فیلسوفی توانائی ترسیم ابعاد و پی آمدهای آن را ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با وجود تفاوت در سطح توسعه و برخورداری از منابع مالی و اقتصادی و درمانی متاسفانه تفاوت چندانی درعملکرد بسیاری ازدولت ها در این بحران دیده نمی شود. 6 کشور همسایه چین تا کنون سهم ناچیزی از بحران ابتلا را تجربه کرده اند.

میرلوحی در ادامه نطق خود گفت: اگرچه مختصرمعمایی درخصوص هندوستان و بقیه کشورهای همسایه غربی چین، تا برسد به ایران و اروپا وجود دارد، و اگر نبود درصد بالای ابتلای سیاهپوستان در "میشیگان" و "میلواکی" نسبت به سفیدپوستان، می شد احتمال داد که ویروس کرونا فانتزی است، و شهرهای توسعه یافته مثل نیویورک و لندن و رم و پاریس و تهران را بیشتر از شهرها و مناطق و کشورهایی که ادعای سطح بالاتر از بهداشت و ساختار درمانی و تجهیزات را دارند، مورد چالش و تهدید قرارداده است.

اما قرائن نشان می دهد که کرونا قاره ها و ملیت ها و فقیر و غنی را با یک چشم می بیند و تاکنون سه نوع ABC که ظاهرا تفاوت هایی دارند، و چین و آمریکا و استرالیا و یا اروپا و بقیه یکسان نیستند، اما کارکرد مشابهی دارند.

وی ادامه داد: و اگر این بار هم صدای هشدار طبیعت ناشنیده بماند آینده آبستن حوادث شگفت انگیز تری نسبت به گذشته خواهدبود.

آیا صدای التماس طبیعت در سال 2006 و با شیوع بیماری "سی سی دی" زنبورهای عسل و ناپدید شدن نیمی از جمعیت آنها در امریکا و اروپا و آسیا شنیده شد؟

آیا پیام آتش سوزی های مهیب سال گذشته در آمازون و استرالیا و کالیفرنیا تا ارسباران ایران که میلیون ها هکتار جنگل ازبین رفت، شنیده شد؟

آیا خطر مسابقه امریکا و چین و اروپا در تولید گازهای گلخانه ای درک شد و از این پس شاهد تغییری در رفتار چند کشور صنعتی که دارای اقتصاد بزرگتر و 50 درصد GDP جهان را دارند، خواهیم بود؟

آیا گرم شدن زمین و آب شدن یخ ها و فراهم شدن امکان قایقرانی در قطب شمال و در آخرین و البته سه دهه پس از "سوراخ شدن لایه اوزون قطب شمال" ، خبر آژانس فضایی اروپا و قطب جنوب، موجب بیداری بشر گردید؟.

سید محمود میرلوحی با اشاره به تصمیمات پیمان پاریس که در سال 2015 به امضای 195 کشور رسیده است، گفت: در این پیمان مقرر شده است، میانگین دمای جهانی در سطح 1.5 درجه بالاتر از میانگین قبل، از دوره صنعتی حفظ و افزایش مقاومت اقلیمی و حفظ شرایط لازم جهت تامین غذای بشر و کاهش سرمایه گذاری درحوزه مصرف سوخت های فسیلی و درعوض توجه به انرژی های تجدید پذیر مورد عمل قرارگیرد. ده کشور صنعتی و درصدر آنها، امریکا با امضاء این پیمان موظف به کاهش 20 درصدی گازهای گلخانه ای شدند، که متاسفانه آقای ترامپ باهدف سرمایه گذاری در حوزه نفت و ذغال سنگ درسال 2017 ازاین پیمان خارج شد.

وی افزود: حالا نوبت به تهدید و اقدام عملی و به تعبیر یکی از مراکز پژوهشی آلمان تنفس طبیعت رسیده است. و اگر این رویداد پیام خالق هستی، برای بقای زیبائی و زندگی زمین تلقی شود و مداخلات بشر نه بعنوان مالک که بعنوان میهمان محدود به ظرفیت طبیعت گردد، چه بسا در آینده قضاوت متفاوتی نسبت به این بلا وسایر بلایای پیشین جهان صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخشی از نطق خود به خبر بازگشت دلفین ها و مرواریدها به سواحل ایتالیا و دیده شدن قله هیمالیا درشهر"جیلندر" در "پنجاب" هند که سه دهه به دلیل آلودگی هوا از دیدها پنهان شده بود اشاره داشت، و افزود: این نشانه های پرمعنائی دربحبوحه روزهای کرونائی است.

ابعاد و آثاربحران کرونا

وی در ادامه به ابعاد و آثار بحران کرونا اشاره کرد، و افزود: گرچه هنوز آثار و ابعاد فرهنگی اقتصادی و بهداشتی امنیتی کرونا در سطح ملی منطقه ای و جهانی نامعلوم است، لکن تا همین جا روشن شده است که طبق اعلام بانک جهانی، کاهش دو رقمی درصد صادرات و واردات جهانی بویژه در آمریکا و آسیا، کاهش 5 درصدی رشد تولید ناخالص داخلی حوزه قفقاز و 3.7درصدی در خاورمیانه، رشد منفی 2.8 تا4.4  درصدی حوزه اروپا که اتحادیه اروپا را وادار به تصویب یک بسته 500 میلیارد یوروئی کرده، طبق پیش بینی "فدرال رزرو" ازدست رفتن 47 میلیون شغل در آمریکا و بیکاری تا سطح 32 درصد که کنگره اولین بسته حمایتی2.2  تریلیونی را تصویب و دومین بسته حمایتی در راه کنگره است.

میرلوحی خاطر نشان ساخت: طبق اعلام وزیر بودجه و اقتصاد و دارایی فرانسه، این کشور با بحرانی بی سابقه و کاهش تولید ناخالص داخلی، رکود 6 درصد و کسری بودجه 7.6 درصد که ازسال1945 و 2008 افزونتر است، روبرو شده و یکصد میلیارد یورو هزینه خواهد کرد.

صنعت گردشگری درجهان متوقف و بسیاری از شرکت های ردیف اول جهان، مثل امارات، کانادا و "بریتیش ایرویز" درمعرض و رشکستکی قرارگرفته اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اشاره داشت: و درسطح جهان، صدها میلیون شغل از دست خواهد رفت. پیمان ناتو با اختلاف آمریکا و اروپا، در موضوع خرید ماسک از چین و تایلند، به چالش کشیده شده، اتحادیه اروپا در مقابل بحران ایتالیا و اسپانیا، منفعل و بسیاری از توافق ها و مصوبات مرزی و سرزمینی را به تعلیق در آورده اند، و اینها بخش محدودی از آثار اقتصادی و سیاسی است، و فرصت ارزیابی شرایط روانی و اجتماعی فرهنگی،امنیتی و...نرسیده است.

پیام های شنیده شده دربحران

وی ادامه داد: سلامت و حیات بشر به هم پیوستگی دارد، و از ساحت فردی طبق فرموده سعدی که: بنی آدم اعضای یک پیکرند،به یک کالای جهانی تبدیل شده، یک دنیا، یک سلامتی.

میرلوحی گفت: مرزهای توسعه یافتگی کشورها در مقابل ویروس فرو افتاده، و تمایزی نسبت به غیر توسعه یافته ندارند. سقوط بورس های بزرگ و آسیب شاغلین روز مزد پیوند و اشتراک سرنوشت سرمایه داری و فقر را گوشزد نموده. مفهوم جدیدی از امنیت ملی و منطقه ای و جهانی و جمعی بشر متولد شده است. در این شرایط لزوم گسترش همکاری بین دولت ها و تنیدگی در روابط بین المللی بهتردرک گردیده است، و کارآمدی، اقدام سریع و علمی و به موقع، شاخص برتری دولت ها و حکمرانی خوب و مقبولیت شهروندان است.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا افزود: مرزهای خدمات عمومی دولتی از جمله درمان و امنیت غذایی با بخش خصوصی جا به جا خواهد شد. زبان رهبران دینی دنیا، به وحدانیت خدا نزدیکتر و اخلاقی تر و متفاوت شده است.

وی افزود: حریم خصوصی و ردیابی شهروندان از طریق تلفن همراه در کنار نقش فزاینده فناوری در آموزش و انتقال خبر و اطلاعات درمانی و بهداشتی رژیم های حقوقی جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

میرلوحی تاکید کرد: ظاهرا هیچ بخشی ازجهان و هیچ قشر و قومی از شمول این پیام ها بی نصیب نبوده است. و گرچه آقای "کیسینجر" هیئت حاکمه آمریکا را مشابه بحران های دهه های اخیر برای ترسیم جهان پس از بحران فرامی خواند، لکن بخوبی اعتراف می کند که دنیا پس از کرونا، چنان نخواهد ماند که پیش از این بود. ونظم جهانی را برای همیشه تغییر خواهد داد .

وی تدوین یک کنوانسیون جهانی جدید متناسب با شرایط و فضای کنونی ساکنین زمین با رویکردهای جدید را ضروری دانست، و افزود: در رویکرد های جدید، می بایست قواعد سختگیرانه و بدون تبعیض و لازم الاجرا و بازدارنده در موضوع محیط زیست، و به رسمیت شناختن یک ابرقدرت بلامنازع، یعنی طبیعت و محدود کردن قدرت های نظامی، اقتصادی و امنیتی جهانی در این چهارچوب ضروری است.

همچنین شاخص های پایه جهانی برای سلامت امنیت و رفاه نوع بشر و انتشار اوراق قرضه و رفع شکاف موجود بین سطح برخورداری امکانات، تغذیه و بهداشت در کشورهای توسعه یافته قبل از کرونا، و کشورهای فقیر تعریف شود.

میرلوحی در ادامه سخنانش به تعطیلی و انهدام تسلیحات بیولوژیکی هسته ای و توقف مسابقات تسلیحاتی تاکید کرد و افزود: قواعد مشابه "کنوانسیون ژنو" برای توقف تحریم های بین المللی و غیره، علیه کشورهای درگیر بحران تنظیم شود، و ماده ای درفصل هفتم منشور ملل که مسببین چنین بحران هایی به عنوان تهدیدکنندگان امنیت بین المللی شناخته شوند، اضافه شود.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا در پایان سخنانش پیشنهاد داد که کمیسیون حقوقی شورا، متن مناسبی را تهیه و با تائید شورا به شوراهای کلانشهرهای جهان بفرستیم و خواستار اقدام و تلاش مشابه بشویم.

4-208

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: