• يکشنبه ١٧ فروردين ١٣٩٩-١٠:٠٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٣٦٦
رسولی در نطق پیش از دستور خواستار شد

مطالبه سهم شهرداری از اعتبارات 100 هزار میلیاردی بحران کرونا برای نگهداشت شهر

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: برای تامین هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر لازم است شهردار سهم شهرداری از اعتبارات 100 هزار میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا را مطالبه‌ و وصول کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سیدحسن رسولی خزانه‌دار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور در دویست و ششمین جلسه شورا با تشریح وضعیت کنونی مدیریت‌شهری، راهبردها و اقدامات پیشنهادی را ارائه کرد.

متن این نطق به شرح ذیل است:

شهروندان ارجمند

اصحاب فرهیخته رسانه

آقای رئیس، همکاران بزرگوار

با عرض تبریک سال نو و استعانت از خدای متعال برای رهایی ملت ایران و سایر مردم جهان از بیماری واگیردار کرونا، از تلاش‌های خالصانه جامعه بهداشتی و درمانی کشور و سایر دست‌اندرکاران مهار این بلای عمومی سپاس‌گزاری می‌کنم. حسب وظیفه نمایندگی، در آغازین هفته های سال نو بصورت گزاره وار نکاتی را در موضوع «کرونا و مدیریت شهری پایتخت» به استحضار می‌رسانم.

1-باور دارم به پرهیز از پیش‌فرض‌های خوش‌بینانه در شرایط بحران، برخلاف آنچه بارها از سوی برخی از مقامات ارشد کشور بیان شده که بزودی مصیبت به پایان خواهد رسید. بر این اساس نیمه اول سال را دوره بحران کرونا و سپری کردن آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن می‌دانم.

2-حوزه مدیریت شهری تهران (شورای اسلامی و شهرداری) که از ابتدا در مرکز و در صف مقدم پیشگیری و مقابله بوده و هستند، می‌بایست برای گذر کم‌آسیب‌تر از این شرایط خود را مسئولانه و با ابتکار عمل تجهیز کنند تا امکان پایداری شهر و شهرداری‌ طی دوره بحران کرونا‌ کم‌هزینه‌تر فراهم گردد.

3-نقش ما در مدیریت بحران امدادی است. اما در تامین خدمات شهری و اداره شهر وظیفه منحصر به‌فرد و قانونی داریم. در این راستا اعمال مدیریت به ویژه در بخش تامین و تخصیص مالی درآمد و  هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر از اهمیت و اولویت ویژه‌ای برخوردار است. چرا؟

1. تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقد بودجه سال 98 بدون احتساب متمم تقریبا 95 درصد است. با احتساب رقم مصوب متمم پیش‌بینی‌ می‌شود به کمتر از مرز 80 درصد کاهش یابد. گزارش دقیق آن را تقدیم خواهم کرد.

2. عدم قطعیت اوضاع جاری و پیش‌رو فعالان اقتصادی و مؤدیان شهرداری، شکاف و عدم تعادل منابع و مصارف ما را تا سه برابر عدم تحقق درآمدی متمم بودجه 30 هزار میلیاردی سال جاری، حداقل در 6 ماهه اول افزایش خواهد داد.

3. این سیر نزولی در حالی ادامه خواهد داشت که هزینه های اداره شهر حداقل تحت تاثیر تورم حدود 40 درصد افزایش نسبت به قبل پیدا می کند.

4. شهرداری برخلاف سایر دستگاه‌های اجرایی با اتکاء بر مدل اقتصاد بنگاهی، بصورت درآمد-هزینه امرار معاش می‌کند. هیچ مساعدت مالی از سوی منابع مالی عمومی و دولتی متوجه بلدیه نمی‌باشد.

5. هرچند این وضعیت شامل حال همه شهرداری هاست. اما ایفای نقش مرکزیت سیاسی- اداری کشور فقط به تهران محول است. تهران آیینه تمام نما و نماد اعتبار و حیثیت ملی کشور است.توقف حتی یک روزه در انجام ماموریت‌های این نهاد عمومی غیردولتی مثلاً در بهشت زهرا، حمل و نقل عمومی، رُفت و روب شهر، مدیریت پسماند و سایر ماموریت‌های شهرداری پیامدهای سیاسی ناگواری را موجب می‌گردد.

راهبردها و اقدامات پیشنهادی:

1. واقع‌گرایی حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) و انتخاب و اعمال سیاست ریاضت اقتصادی و کاستن از هزینه های غیرقابل اجتناب

2. بیان صریح و دقیق تنگناها و محدودیت‌ها به شهروندان و تقاضای کمک و همکاری آنان با استمداد از ظرفیت رسانه ملی و سایرین

3. تقویت و توسعه تعامل با ارکان نظام و دولت، انتقال بی پرده محدودیت‌ها و طلب توجه و مددکاری بیشتر به منظور کمک به اعمال مدیریت بهتر شهری، همانند دوره دفاع مقدس و بمباران شهر. تعجب‌آور است وزیر کشور دولت بر خلاف سران محترم قوا، در مقام مسئول اجرای قانون شرح وظایف و ماموریت های شورای اسلامی شهرها، قانون شهرداری، شورای امنیت کشور، شورای اجتماعی کشور و سازمان مدیریت بحران طی این دوره از قبول دعوت و حضور حتی در یک جلسه شورای شهر و شورایعالی استان خودداری کرده است.

4. الزام آقای شهردار به مطالبه و وصول سهم شهرداری از اعتبارات 100 هزار میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا

5. رایزنی و گزارش‌دهی کارآمد شهرداری با رئیس محترم قوه قضائیه و تقاضا از ایشان جهت کمک به حل معضل 17 هزار حکم صادره ولی اجرا نشده کمیسیون‌های ماده 100 ، با استفاده از اختیارات خویش و عندالاقتضاء با استیذان از مقام معظم رهبری که رضایت مالکین‌ را در پی خواهد داشت و منابع مالی قابل توجهی قابل استحصال است.

6. ورود شجاعانه آقای شهردار به موضوع پروژه‌های مشارکتی و اقدام به مولدسازی دارائی‌های راکد شهرداری در این پروژه‌ها. شورای شهر در این خصوص حمایت و همکاری کامل خواهد کرد. حداقل 5 پروژه بزرگ مقیاس در شهر تهران‌ پرداخته شود.

7. زمینه سازی انتشار اوراق مشارکت شهری دوره کرونا با تعیین نرخ ترجیحی سود به منظور جذب و هدایت بخشی از نقدینگی سرسام‌آور کشور به سمت و سوی توسعه شهری. در صورت اهتمام آقای شهردار و پشتیبانی شورا، پیش‌بینی می‌کنم آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت و شورای پول و اعتبار که درک عینی از شرایط عمومی کشور دارند، مساعدت و موافقت کنند.

۸_ کوچک‌سازی حد و اندازه شهرداری‌ و تسریع در اصلاح ساختار

    طی روزهای اخیر کمیسیون برنامه و بودجه با آقای شهردار و همکارانشان با هدف برون‌رفت از وضعیت ناگوار پیش‌گفته هماهنگی های امیدوارکننده‌ای داشته است. فراموش نکنیم فقط برای تامین هزینه های ضروری نگهداشت شهر ماهیانه 1000 تا 1100 میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.

3-206

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: